Giriş Tarihi: 17.7.2013

Kahvaltı kardeşliği

Rekabet Kurulu'nun gerekçeli kararındaki e-mailler rekabet ihlallerini net şekilde ortaya koydu
Garanti, Akbank ve Yapı Kredi'nin müdürleri faizleri ortak belirlemek için kahvaltı yapıyor
İş Bankası'nın müdürü ise izindeyken 'kalbim sizinle' diyerek kararları destekliyor
Mevduat faizlerini düşük, kredi faizlerini ise ortaklaşa yüksek belirleyen 12 bankanın 'gizli' ibareli yazışmaları rekabet ihlallerini ortaya çıkardı. Rekabet Kurulu'nun gerekçeli kararına giren belgeler, Türkiye'de pazar payı en yüksek bankalar arasında yer alan Garanti, Akbank ve Yapı Kredi'nin müdürlerinin kahvaltıda bir araya gelerek faizleri ortak belirlediklerini gösterdi. Garanti Bankası'nda ele geçen e-maillerde kahvaltının 1 Temmuz 2008'de yapıldığı anlaşıldı. "Yapı Kredi'de kahvaltı?" konulu "gizli" toplantıdan sonra Garanti'nin Yapı Kredi'yi arayarak mevduat faizlerin de yüzde 20'nin üzerine çıkılmaması için centilmenlik anlaşması teklifinde bulunduğu ortaya çıktı.

CENTİLMENCE DÜŞÜRDÜLER

Yapı Kredi'de yapılan incelemelerde bankaların zararına mevduat bağlamamak üzere satış ekibine talimat verdiği anlaşılıyor. E-mailde "YTL mevduat fiyatlaması ile ilgili kısa bilgi vermek istiyorum. Dün Garanti Bankası bizi arayarak aylık vadede yüzde 20 faiz için centilmenlik anlaşması teklifinde bulunmuştu. Bugün aylık vadede, özellikle sorun yaşanabilecek büyük montanlı işlem olmamasının verdiği avantaj ile, bu faiz oranının üzerinde faizi YKB olarak telaffuz etmedik. Ancak sabah itibariyle Akbank'tan bu vadede yüzde 20.60 faizi duyduk. Geçiş günü olması sebebiyle, iletişimdeki aksama olmuş olabilir. Bugün (.....) Bey aracılığı ile iletilen konuya istinaden, genel müdürler düzeyinde anlaşma olduğunun teyit edilmesinin ardından, pazartesi gününden itibaren, faiz oranı olarak bu limite sadık kalmaya devam edeceğiz" denildi.
'TATİLDEYİM KALBİM SİZİNLE'
Toplantıya dönemin İş Bankası Genel Müdürü Ersin Özince izinde olduğu için katılamamış. Ancak Yapı Kredi Genel Müdürü'nün Garanti ve Akbank'a hitaben yazdığı mailde "İzinde olacağı için kalbi bizlerle beraber olacak" ifadesiyle toplantının içeriğinden haberdar edileceği belirlendi.
İhracatçıyı da vurmak istemişler!
Garanti'de ortaya çıkan mailde Akbank'ın ihracat kredilerini artırmak için kendilerini aradığı belirtiliyor. "Akbank (Çok Gizli)" konulu iç yazışma niteliğindeki e-postada şu ifadeler yer alıyor: "(.....) aradı. 'Proje finansmanı ve işletme kredilerinde kanunen artıramıyoruz ama ihracat kredilerinde birlikte bir artış yapsak mı?' dedi. 'L+500'lere çekelim mi?' diyor. 'Bir bakalım cuma konuşalım' dedim. Ben gelene kadar siz de bir değerlendirin lütfen." Ancak Garanti'nin bu kredinin faizini artırmanın kendisine az fayda sağlayacağı gerekçesiyle öneriyi kabul etmediği belirtildi.
Konut faizini 5 baz puan artıralım
Garanti'de tespit edilen bir başka belge ise tüketicileri yakından ilgilendiriyor. Garanti'nin "konut kredisi faizleri" konulu iç yazışmasında şu ifadelere yer veriliyor: "Konutta 5 puan daha artırmayı öneriyoruz. 1.84 e geleceğiz (24.45 bileşik). İndirimliyi de 1.82 yapmayı düşünüyoruz (24.16 bileşik). Rekabet ile de anlaştık, hepsi geliyor. Sizin için uygunsa yarından itibaren yapmak için apko mail atmak istiyoruz. ... Not: aynı artışı (5 puan), oto ve destekde de yapacağız." Gerekçeli kararda 'rekabet' şeklinde gruplanan bankaların İş Bankası, Akbank, Yapı Kredi ve Finansbank olduğu bilgisine de yer verildi. 23 Ekim 2008'deki mailin ertesi günü faizlerin arttığı da gerekçeli kararda yer aldı.



X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.