Pazar 15.09.2013

AVM'de % 10 dolar zammı

AVM'lere dövizle kira ödeyen perakendeci, kur artışından doğan maliyet artışını tüketiciye yükledi. Hazır giyimden ayakkabı ve çantaya kadar pek çok ürünün fiyatı % 10 zamlandı. Perakendeci asıl artışın yeni yılda olacağını söylüyor

Alıvşeriş merkezlerine (AVM) dövizle kira ödeyen perakendecilerin, doların 2 TL'nin üzerine çıkmasıyla başlattığı isyan büyüyor. İthalatla mal tedarik ettikleri için alım maliyetleri de artan firmalar, yeni sezona yüzde 5 ila 10 arasında değişen oranda zamla girdi.
CİR OLAR IMIZ DÜŞÜYOR

Hazır giyim, ayakkabı ve çanta firmalarının patronları maliyetlerinin iyice arttığını söyleyip, "Artık bıçak kemiğe dayanmış durumda. Piyasa tatsız bir hâl aldı. Ürünlere mecburen zam yaptık" dedi. Hazır giyimde yüzde 10, ayakkabı ve çantada ise yüzde 3'ten başlayan zamların cılız satışları iyice düşürdüğünden şikâyetçi olan perakendeciler, çıkmaza girdiklerini söyledi. Orka Group Genel Koordinatörü Osman Arar, AVM kiralarının bir günde yüzde 15 arttığını kaydetti. Maliyeti kaldıracak ortamın olmadığını belirten Arar, "Hem perakendeciler hem AVM yönetimleri birbirine muhtaç. Kurun nereye gideceği belli değil" yorumunu yaptı.
ZORLU BİR SINAVDAYIZ
Hazır giyimin öncü markalarından Roman'ın patronu Turgut Toplusoy, zarar eden mağazalarını kapattığını açıkladı. Bu dönemde perakendecilerin kiraları sabitlemeyen AVM yönetimlerine karşı sessiz kaldığını savunan Toplusoy'a göre, sektör bugünlerde zorlu bir sınavdan geçiyor. Sessiz perakendeciler için, "Çok merak ediyorum bu sıkışık süreci nasıl yönetecekler" diyen Toplusoy, şöyle devam etti: "Bazı firma sahipleri AVM'lere karşı sessiz kalıyor. Çünkü AVM gruplarının yeni açacağı merkezlerde rakiplerine yer verip kendilerine mağaza vermemesinden korkuyorlar. Ama bu böyle olmaz. İşler zaten zayıf. Maliyetler artıyor. Buna herkes dayanamaz." Ayakkabı firması Nursace'nin patronu Nurettin Sabri Çelik de, hammaddeyi İtalya'dan getirdiklerini belirterek, "Bu sezon zam yapmadık. Asıl zam yılbaşından sonra gelecek. Fiyatlar yüzde 10 artacak" dedi.

SON 3 AYDA % 20'LİK ARTIŞ
İnci Deri'nin patronu Ali Murat Kızıltaş, AVM ve cadde kiralarının son 3 ayda yüzde 20 arttığını söyledi. Bu dönemde kiranın genel giderler içindeki payının yüzde 12'den 18'e çıktığını kaydeden Kızıltaş, kurumsal AVM'lerin kira konusunda hızlı davrandıklarını söyledi. Aynı zamanda yatırımın geri dönüşünü tamamlayan AVM'lerin de kiracılarına kolaylık sağladığına dikkat çeken Kızıltaş, "AVM'lerin yaşaması için markaların da varlığı şart. O nedenle her iki tarafın uzlaşma içinde olması gerekiyor" şeklinde konuştu. Birçok firmanın kış sezonunu açtığını söyleyen Kızıltaş, halen yüksek zamlar olmadığını ancak önümüzdeki aylarda ürünlerin fiyatının yüzde 10 artacağını kaydetti.
İNDİRİM DÜZENİ ŞART OLDU
Perakendeciler , düşen kâr marjına karşı indirimlerin düzenlenmesini istiyor. Sezon açılır açılmaz firmaların yüksek indirime girmesinin durumu iyice kötüleştirdiğini söyleyen perakendeciler, "AVM kiraları yükseliyor, maliyet artıyor ancak daha önemli bir konu var. İndirim dönemleri düzenlemeli. Sezonlar uzamalı. Düzen kurulursa perakende sıkıntıların üstesinden gelir" diyor. Turgut Toplusoy da indirim dönemlerinin belirlenmesi gerektiğinin altını çizdi.
DERİDE MALİYET ARTTI
Perakende satışların önemli bölümünü oluşturan ayakkabı ve çanta firmaları da hem kiralardan hem de üretimdeki maliyet artışından etkilendi. İç piyasada dolar üzerinden satılan bitmiş derinin metrekaresi kur artışı oranında pahalanarak 40 dolara çıktı. Deri Sanayicileri Derneği Başkanı ve Matraş'ın patronu Erdal Matraş, son 3 yıldır yükselen deri fiyatlarına rağmen bugüne kadar ürünlere zam yapmadıklarını açıkladı. Perakendecinin kârlılık sorununu yeni mağazalar açarak karşılamaya çalıştığını söyleyen Matraş, "Sektörde kâr marjı yüksek değil. Bıçak kemiğe dayanmış durumda" dedi. Matraş, yeni sezonda ürünlerine yüzde 2-3 oranında zam yaptıklarını belirtti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.