Pazar 13.10.2013
Son Güncelleme: Cumartesi 12.10.2013

Doktor out aşçı in

Türkiye lüks ağırlamada hem yatırım hem de istihdam patlaması yaşıyor. Ağırlama sektörüne kalifiye eleman yetiştiren USLA Akademi'ye göre gençler artık doktor değil aşçı olmak istiyor

Türkiye'de özellikle de İstanbul'da her hafta yeni bir otel veya restoran açılıyor. 30 milyar dolara koşan gastronomi sektöründe binlerce kişi istihdam ediliyor. Ancak hep konuşulan bir konu var: Kalifiye eleman yetişmiyor. Son yıllarda hızla büyüyen gastronomi ve ağırlama sektöründeki hareketliliği konuşmak üzere Türkiye'nin ilk servis ve lezzet akademisi USLA'nın kapısını çaldık. Aynı zamanda Hotrain Eğitim'in de sahipleri olan Korkut Anıç ve Müjen Ağaoğlu ile bir araya geldik. Anıç ve Ağaoğlu, işsiz gençleri servis sektörüne kazandırmak için İŞKUR ile birlikte ücretsiz eğitimlere de başladı. Otel, restoran ve ağırlama sektöründe kariyer yapmak isteyenler için American Hospitality Academy (AHA) ortaklığıyla açılan Uluslararası Servis ve Lezzet Akademisi (USLA), her yıl 1.000'in üzerinde mezun veriyor. Mezunlar ünlü otel ve restoranlarda işe giriyor.
10 yıl önce sektörde durum nasıldı?
Kişi başı harcama 40 dolar civarındaydı. O zaman Türkiye'de alternatifler yoktu. Hem ülke hem de İstanbul'un bugün geldiği noktayı kimse tahmin edemezdi. Çağ atladık resmen. Gastronomi ise en hızlı büyüyen sektör.
İşletmeler kalifiye eleman sıkıntısından dert yanıyor. Özellikle servis sektöründe sıkıntı var. Siz ne düşünüyorsunuz?
Bunu iki aşamalı açıklayabilirim. Birincisi işletme sahipleri bir elemanın yetişme sürecini göğüslemek istemiyor. Hazır personel istiyorlar. Oysa bu nitelikte personel bulmak imkânsız. İkincisi de iş arayan gençler var. Biz de bu iki grubu bir araya getirmeyi hedefledik. Bu amaçla eğitim programları dizayn etmeye başladık. Maliyeti bize ait. İş arayan ve servis personeli olarak çalışmak isteyenleri ücretsiz eğiteceğiz. Bütün işletmeler garson ve servis personeli konusunda sorun yaşıyor. Bu açığı kapatmak istiyoruz. Hem o insanların iş sahibi olmasını sağlıyor hem de şirkete kalifiye eleman bulması noktasında köprü görevi görüyoruz.
Araştırma yaptınız mı? Nasıl yol alıyorsunuz?
İş var ama iş beğenmiyoruz. "Ayda 1.000 lira alacağıma evde otururum, aç kalırım" diyorlar. Egolarımızdan kurtulmamız lazım.
Bu alanda hangi meslek öne çıkıyor?
Servis sektöründe çalışmayı uzun süre yapılacak bir iş olarak görmüyorlar. Ancak gastronominin kârlı bir alan olması aşçılığa ilgiyi artırdı. Eskiden stajyerlerimizi mutfağa gönderdiğimizde üzülüyorlardı. Şimdi herkes mutfak istiyor. Gençler artık doktor, avukat değil aşçı olmak istiyorlar.
BUTLER'A ÖZEL EĞİTİM PROGRAMI
Butler ön eğitimi veriyorsunuz. Türkiye'nin bu konuda geldiği nokta nedir?
Son yıllarda Türkiye'de lüks yatırımlar arttıkça kişiye özel, VIP servis de önemli hale geldi. Butler'ları (oda kapısında 24 saat hizme veren görevliler) yetiştirmemiz için bize başvuruyor. Çalışanlarını gönderiyorlar. Biz de VIP hizmet vermenin temel seviye bilgi ve beceri eğitimlerini özel tasarlayarak sunuyoruz. Hatta daha sonra bu alanda devam etmek isteyen kişiler işletme tarafından yurtdışına eğitim almaya dahi gönderiliyor.
SEKTÖRÜN ÜÇTE BİRİ İSTANBUL'DA
2011'de Türkiye'de yiyecek-içecek sektöründe işletme sayısı 30 bin civarındaydı. Bunun 10 bini İstanbul'da. Aynı yıl Türkiye'de bu alandaki kişi başı harcama tutarı ise yıllık 230 dolar oldu. ABD'de bu rakam ortalama 2 bin 620 dolar civarında. Dolayısıyla Türkiye'nin yiyecekiçecek sektöründe önünde büyük bir büyüme potansiyeli var. Yakında İstanbul 817 otel ile 115 bin yatak kapasitesine ulaşacak.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.