Salı 15.10.2013
Son Güncelleme: Salı 15.10.2013

Nobel krizden habersiz

Ev, hisse ve bono gibi varlıkların fiyatlarının nasıl oluştuğunu bulan üç ABD'li bu yıl ekonomi Nobeli'ni aldı. Ödüle eleştiriler son yıllarda krize rağmen reel ekonomiye değil teoriye ağırlık verilmesi yönünde

Nobel Ekonomi Ödülünü bu yıl üç ABD'li iktisatçının oldu. Ödülü, Eugene Fama, Lars Peter Hansen ve Robert Shiller aldı. Ancak bu yıl 'Varlık fiyatları üzerine ampirik çalışmaları' nedeniyle ödülü alan iktisatçılardan çok, ödülü veren Nobel komitesi konuşuldu. Dünyanın en büyük prestijli ödülü ve 1.23 milyon dolar anlamına gelen Nobel hisse, ev ve bono fiyatlarının değişimini araştıran üç ekonomistin oldu.

STIGLITZ ÖRNEĞİ
Ödülün son 10 yıldır sadece 'ekonomi teorisi' çalışmaları üzerine verilmesi tartışma yarattı. Özellikle bu yıl diğer ödül verilen alanlar gibi ekonomiye gelen eleştirilerin sebebi krizin olduğu bir ortamda sosyal ve gerçek problemlere el atanlara ödülün verilmemiş olmaması. Bu yılki ödülü eleştirenlerin verdikleri örnekler ise Nobel'i gerçek ve güncel konulara eğilerek alan ünlü ekonomistler Joseph Stiglitz (2001) ve Paul Krugman (2008) oldu.
ÖDÜLL ER AKADEMİK
Nobel'in anlamının 'dünyayı daha iyiye doğru değiştirmek olduğunun' altı çizilirken ödüllerin akademik seviyede kalması eleştiri konusu oluyor. Son yıllarda davranışsal ekonomi ve nöroekonomi üzerine ödüller verilmesi ekonominin karışık matematiksel metotlarla ödül alınan bir hal almasını doğurduğu da iddia ediliyor.
MODERN FİNANS TEORİSİNİN KURUCUSU
Eugene Fama
ChIcago Üniversitesi üyesi Eugene Fama, 'etkin piyasalar hipotezinin' kurucusu olarak biliniyor. 74 yaşındaki Fama, modern finans teorisinin de temellerini atan kişi olarak gösteriliyor. Fama'nın teorisi esnek fiyat üzerine kurulu ve bir hissenin fiyatının geçmişe bakarak belirlenemeyeceği üzerine kurulu. Fama'ya göre bir hissenin fiyatını etkileyen tek şey onun hakkındaki güncel bilgi.
SHILLER'İN TAM TERSİNİ DÜŞÜNÜYOR
Lars Peter Hansen
Diğer Chicago Üniversiteli 60 yaşındaki Lars Peter Hansen ise Shiller'in tam aksine fiyatların istatistiki metotlarla öngörülebilir olduğunu düşünüyor. Hissenin volatilitesi ölçülerek iyi ve kötü zamanlarda ne kadar değişim yaşayabileceğinin önceden tahmin edilebileceğini düşünen Hansen, yatırımcının risk iştahının şekillendirici olduğu görüşünde.
KONUT BA LONUNDA UYARMIŞTI
Robert ShIller
Yale Üniversitesi'nden Robert Shiller, ABD'de krize neden olan konut balonu konusundaki uyarılarıyla tanınıyor. Shiller'in klasik ekonomi doktrininin insanların irrasyonel kararlar verebileceğini ve bunların varlık balonlarına neden olabileceği üzerine çalışmaları bulunuyor. Shiller ABD'de konuta yönelik önemli bir gösterge olan Case&Shiller endeksinin de hesaplanmasında etkili oldu.
ÖDÜL ER SON YILL ARDA PİY ASAYA
2006 Edmund Phelps
Makroekonomik politikada dönemler arası takas imkânlarını analizi için
2007 Leonid Hurwicz Eric Maskin
Mekanizma tasarımı teorisinin temellerini attıkları için
2008 Roger Myerson Paul Krugman
Ticaret modellerinin ve ekonomik faaliyetin konumunu incelemesi nedeniyle
2009 Elinor Ostrom O liver E. Williamson
Kamu başta olmak üzere, ekonomi yönetimi konusundaki analizlerinden dolayı.
2010 Peter A. Diamond Dale T. Mortensen C. A. Pissarides

Arama friksiyonları içeren piyasaları analizleri için
2011 Thomas J. Sargent Christopher A. Sims
M akroekonomide neden ve sonuç üzerindeki ampirik araştırmaları için
2012 Alvin E. Roth Lloyd Shapley
Dengeli tahsis edilme kuramı ve piyasa tasarımı uygulaması için
2013 Eugene Fama Lars Peter Hansen Robert Shiller
Varlık fiyatları üzerine ampirik çalışmaları nedeniyle

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.