Pazartesi 11.11.2013 00:00

Rekabet ve gıda sanayi

Daralan küresel ticarette rekabetçi kalmak daha fazla önem kazanmaya başladı. Küresel pazardan daha fazla pay alabilmek için bu önemli. Diğer yandan Türkiye gibi cari açık sorunundan muzdarip ülkelerin neredeyse tek çıkış yolu ihracat. Gıda sanayi, bu açıdan bakıldığında pozitif dış ticaret göstergeleriyle göz dolduruyor. Ama bu olumlu tablo, tam anlamıyla rekabetçi olduğunun göstergesi olamaz.

İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr
Sektörün daha rekabetçi olabilmesi için yapılması gerekenler var. Bunları 5-6 başlık altında toplamak mümkün. En başta da ARGE ve inovasyon geliyor. Küreselleşen gıda pazarında rekabet avantajı sağlayabilmek için uygun inovasyon ortamını oluşturmak zorundayız. Bugünkü durumumuza baktığımızda firmalarımızın ARGE için ayırdıkları bütçenin gün geçtikçe arttığını görüyoruz. Ancak yeterli mi? Ne yazık ki değil. Bunun bir nedeni de sektörün %99 oranında KOBİ türü işletmelerden oluşması. Öte yandan ülkemizde ARGE altyapısı büyük oranda üniversiteler ve kamu araştırma kuruluşlarında yer almakta. Sektörle bu kurum ve kuruluşlar arasındaki bağın güçlendirilmesi lazım.
İkinci olarak, politikalar ve mevzuatı söyleyebiliriz. Aslında bu konu rekabeti tümüyle etkileme potansiyeli taşıyor. Bu noktada yapmamız gereken, ülkemiz mevzuatını uluslararası otoritelerin ve özellikle AB'nin mevzuatıyla uyumlaştırmaktır. Tabii burada alt konular olarak, gıda güvenliği, çevre, Beslenme ve sağlık beyanları, tüketicinin bilgilendirilmesi ve biyogüvenlik mevzuatını sayabiliriz. Bu sayede gıda ve içecek ürünlerimizin uluslararası pazarlarda önüne daha az engel çıkacak ve 2023 ihracat hedefimize daha fazla yaklaşabileceğiz.
Öte yandan girdi maliyetleri ve kaliteli hammadde temini sorununu da ivedilikle çözmemiz gerekiyor.
Çok önemli bir husus kayıt dışı ekonomi. Gıda sektörünün ilerlemesinin önündeki en büyük engellerden biri. Burada çok güçlü bir siyasi ve toplumsal irade oluşturmalıyız ki bu sorunu çözebilelim.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.