Perşembe 05.12.2013 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 05.12.2013 10:27

Doğru hedefe daha fazla odaklanmak; Afrika

Afrika, son yıllardaki gelişimiyle dünyanın ilgisini çekmeyi başardı. Kara Kıta’nın ekonomisi güçlenmeye devam ediyor. Dış ticaret hacmi 1 trilyon dolara yaklaştı. Bu yılın ilk 10 aylık ihracat rakamları, Afrika’ya olan ihracatımızın 11,7 milyar dolara ulaştığını gösteriyor.

İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr
Kıtaya yapılan doğrudan dış yatırımların miktarı 2010 yılındaki 35 milyar dolardan bugün 50 milyar doları aşmış durumda. Dünya Bankası'nın tahminlerine göre 2015 yılında Afrika, 2,5 trilyon dolar gayrisafi milli hasılaya, toplam tüketim harcamaları ise 1,10 trilyon dolara ulaşacak.
Nüfus ise artmaya devam ediyor; 2011 yılında yaklaşık 1 milyar olan kıtanın nüfusu 2012 rakamlarına göre %2,3 artışla 1 milyar 20 milyon kişiye ulaştı ve üstelik bu nüfusun %40'ı 30 yaşın altında. 2015 yılında nüfusun, 1,12 milyara ulaşması bekleniyor.
Çalışma ortamında da gözle görülür bir iyileşme var. Bunun bir nedeni de kıtada yer alan 54 ülke arasında demokrasiyle yönetilen ülkelerin oranının %60'a ulaşması.
Öte yandan kıymetli yer altı zenginlikleri, henüz gelişmemiş tarımı, kentleşme oranındaki dikkat çekici artış, gelişmeye çalışan perakende sektörü gibi faktörler kıtaya olan ilgiyi arttırıyor. Tüm bunların yanında Afrika, et, süt, şeker ve tahıl gibi temel gıda maddeleri ithalatına olan bağımlılığı ile de dikkat çekiyor. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü'ne (FAO) göre, sadece Sahra-altı Afrika ülkelerinin 2012 yılı gıda ithalatı 40 milyar dolara ulaştı. Kıtanın tamamını düşündüğünüzde bu rakam epey yükseliyor.
Ancak bu dikkat çekici gelişmelere karşın yıllardır Afrika, elektrik, hantal ve pahalı ulaşım, yolsuzluklar ve siyasi istikrarsızlıklarla boğuşuyor. Bunların yanı sıra Türk iş adamları; mevzuat farklılıkları, ikili anlaşmaların azlığı ve pahalı lojistik gibi bazı sorunlarla karşılaşıyor.
Türkiye, 2010 yılındaki hesaplamalara göre Kara Kıta'nın 13'ncü ticari partneri konumunda. Tarım ve gıda ürünleri, kıtaya olan ihracatımızda 2'nci sırada yer alıyor. Bu alan zaten dış ticarette pozitif seyrettiğimiz bir alan. Genel ihracatımızın bu yıl, 2012 ile neredeyse aynı seviyede seyretmesine karşın Afrika'ya olan ihracatın artması, çok ciddi bir makas. Bu makası iyi değerlendirmek gerekiyor. Bu da bize Afrika'nın dış pazar çeşitlendirmede doğru bir hedef ama daha fazla odaklanılması gereken bir pazar olduğunu gösteriyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.