Cuma 13.12.2013

Ar-Ge yapan dört kat pahalı satıyor

Teknoparklar Ar-Ge şampiyonu çıktı. Burada ürün geliştirilen firmalar, sattıkları 1 kilogram maldan diğerlerinin dört katı para kazanıyor

İhracatçının Ar-Ge haritası çıkarıldı. Buna göre, ihracatçı firmaların büyük kısmı Ar-Ge yapmıyor. Teknoparklarda ürün geliştiren şirketler ise adeta Ar-Ge'nin ekmeğini yiyor. Buradaki firmaların sattığı malın kilogram fiyatı diğerlerinin dört katı. Son 20 yılda imalat sanayi yatırımlarının yüzde 3.3'ü ileri teknoloji yatırımlarından oluştu. Sanayide üretim içerisinde ileri teknolojinin payı ise yüzde 2.5'te kaldı. 2009'da kilogram başına ihracat seviyesi 1.16 dolar iken 2012'de bu rakam 1.58 dolara kadar çıktı. 4 dolar hedef olarak belirlenirken ilginç bir istatistik de dikkat çekti. Türkiye'de teknoparklarda Ar-Ge harcaması yapan firmaların ihracattaki birim fiyatları ortalamanın dört katı. 2011 yılında ihracat yapan 53 bin firmanın içinde Ar-Ge harcaması yapanların oranı yüzde 2 iken, tasarım yapanların oranı yüzde 7.

% 72 HİÇBİR ŞEY YAPMIYOR

Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, sanayi, üretim ve ihracatta zihinsel ve yapısal dönüşüme ihtiyaç olduğunu söyledi. Bakan Çağlayan, şöyle konuştu: "114 bin 443 firmanın yüzde 72'si yani 82 bin 800'i katma değer unsurlarının hiçbirine sahip değil. Bizim yapmak istediğimiz, bu konudaki eksikliklerini görmelerini sağlamak. İşletmelerimizin yeniden yapılanması gerek. Yani zihinsel bir değişim ve dönüşüme ihtiyaç var. Sonra da yapısal bir dönüşüm gerek."
AR-GE OLMAZSA OLMAZ ANAHTAR
"Ar-Ge yalnızca bunu yapan firmanın değil tüm ihracatçılarımızın performansını belirleyen önemli bir unsurdur" diyen Çağlayan sözlerini şöyle sürdürdü: "Ar- Ge sanayimiz ve ihracatımızın dönüşümü ile gelişiminin olmazsa olmaz anahtarıdır. Ar-Ge'yi büyük firmaların faaliyetleri olmaktan çıkartmamız gerekiyor."
UCUZ MALIN FAYDASI YOK
Şirketlerin çok büyük bir kısmının stratejisinin halen pazarda olan mal ve hizmetlerin daha düşük fiyatlara satabilmek olduğunu belirten Zafer Çağlayan, şöyle konuştu: "Önemli arızalardan biri de bu. Şirketlerimizin çoğu yeni bir ürün geliştirmek yerine piyasada var olanları taklit edip, onu daha ucuza üreterek satmanın arayışı içinde. Elektrikten tekstil-konfeksiyona, makinadan müteahitliğe kadar tüm sektörlerde yenilik yapılmıyor. Bunun yerine var olan taklit ediliyor. Şunu bilmeliyiz ki fiyat savaşının sonu yok. Bunun Türkiye'ye bir faydası da yok." Çağlayan ayrıca her zaman Türkiye'den daha düşük maliyete üreten birilerinin çıkacağını belirterek, "Dolayısıyla şirketlerin artık mutlaka farklı olmaya odaklanmaları gerekir" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.