Salı 17.12.2013 00:00

Kargo gönderimi internete taşındı

Girişimler, ihtiyaçlara çözüm üretmek ve pazardaki açığı görüp ona göre hareket etmek üzere yapıldığında başarı kaçınılmaz oluyor. İnsanların hayatını kolaylaştırmak ve fiyat rekabeti dışında zaman mevhumunda fark yaratmak günümüzde girişimlerin başlıca olmazsa olmazlarından . Bugün, röportajını okuyacağınız Kargoweb, offline’da herkesin kullandığı kargo sistemini online olarak yapan yeni girişimlerden biri. BIC Angel Investment’tan aldığı 250 bin Tl yatırımı ve gelecek hedeflerini Kargoweb’in kurucusu Kaan Şenol’la konuştuk:

Duygu Eren - Sabah.com.tr
Eğitiminiz ve özgeçmişinizi öğrenebilir miyiz?
Yıldız Teknik Üniversitesi'nden Gemi İnşaatı Mühendisi olarak mezun oldum. Kısa bir tersane deneyiminden sonra kendimi geliştirmek için Londra'da Gemi işletmeciliği ve Taşımacılık alanında yüksek lisans yaptım. Türkiye'ye geri dönünce özellikle gemi brokeri olarak çalışmak konusunda bir isteğim vardı. Bu alanda deneyim kazanıp mutlaka kendi işimi kurmayı düşünüyordum fakat 2008 yılındaki kriz ile birlikte denizcilik sektörü çok büyük yara aldı. Krizin etkisi ile istediğim alanda deneyim kazanamadım fakat çeşitli kurumsal firmalarda risk mühendisi ve satışla ilgili konularında yöneticilik yaptım.;
Bu işe başlama fikri nereden geldi ve nasıl gelişti?
Kargoweb'i iki kurucu ortak olarak kurduk. Şirketimizin Ceo'su Tuncer Güneş'in, yurt dışı ve yurt içi kargo gönderimi konusunda 16 senelik deneyimi var ve bu konulara çok hakim. Kendisi Türkiye'de özellikle şahısların ve küçük işletmelerin nelere ihtiyaçları olduğunu çok iyi biliyor. Ben ise Türkiye'de ve dünyadaki e-ticaret girişimlerini yakından takip ediyor ve zaten kendi işimi kurmayı hedefliyordum. Yurt dışında okuduğum dönemde göndermek zorunda olduğum ve bana gönderilmesi gereken paketlerle ilgili sorunlar yaşayıp, ödediğim meblağlarla sektörde böyle bir açığın olduğunu tespit etmiştim. Sonuç olarak aslında böyle bir iş modeli ikimizin de kafasında varmış fakat hayata geçirebilmek için tanışmış olmayı beklemişiz. Daha sonrasında da birbirimizin eksiklerini tamamlayıp bu işe soyunma kararı aldık.
Ne kadar sermayeyle başladınız?
%100 entellektüel sermaye ve kendi cebimizden 200.000 TL gibi bir rakam harcadık bu güne kadar. Sermayenin büyük bir kısmını kendi birikimlerimizden karşıladık. Bunun dışında sıkıştığımız durumlarda da ailemden ve arkadaşlarımdan destek gördüm.
Nasıl yatırım aldınız?
İki çalışma yılını doldurduktan sonra geldiğimiz noktada bu şartlar altında hızlı büyüyemeyeceğimize karar verdik. Yatırım süreci çoğu girişimci için zor olduğu kadar bilgilerini de arttırabilecekleri bir dönem. Çeşitli firmalar ve melek yatırımcılar ile görüştük. Etkinliklerde şirketimizi tanıttık. Sonunda gelinen noktada da yatırımcıların dikkatini çekmeyi başardık. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli iki husus; ekibiniz ve yaptığınız işin ölçeklenebilir olması. Bu şartları sağlayabiliyorsanız yatırım konusunda bir adım önde oluyorsunuz. Biz de bunu sağlamayı başardık diye düşünüyorum.
Ekibinizi nasıl kurdunuz ve şu an kaç kişi çalışıyor?
İki kişilik çekirdek kadro ile başladık. Bütün iş bu iki kişinin omuzlarında yükseldi. Bundan kastım hem müşterilerle hem tedarikçilerle ilgilenirken, bir yandan pazarlama bir yandan da muhasebe ile ilgileniyorsunuz. İş yerinde çayı da siz yapıyorsunuz temizliği de. Tabi bunlar girişimcinin göze alması gerektiği zorluklardan bazıları. Daha önceki çalışma hayatınızda yapmadığınız bir çok şey sizin sırtınızda. Bunun da tadını çıkartmayı bilmek lazım. Şu an da ise müşteri hizmetleri, kurye ve muhasebe departmanlarında çalışan arkadaşlarımız var. Tabi iş yükü ile birlikte sayılarını arttırmayı planlıyoruz.
Markanızın ismi nereden geliyor?
Bence marka ismi üretmek bu işin en zevkli taraflarından birisi. Çocuğunuza isim vermek gibi. Hem sizin için anlam ifade etmeli hem de kullanıcının aklında kalmalı. Bunu göz ardı etmeden ve tabi ki arama sonuçlarında daha yukarılarda çıkabilmek kaygısıyla içinde kargo kelimesi geçen bir isim tercih ettik. Ayrıca, marka ismimizin gelecek planlarımıza da uyması gerekiyordu.
İşe başlarken rehberlik anlamında destek gördünüz mü?
Çevremde e-ticaret konusunda deneyimli tanıdıklarımın olmayışı ve işimizin her türlü detayıyla bizzat kendimiz ilgilendiğimiz için ve birazda zamansızlıktan dolayı da maalesef destek alamadan öğrenmemiz gereken her şeyi deneme yanılma yöntemi ile öğrendik.
İşinizde sizin için dönüm noktası sayılabilecek bir zaman dilimi kişi oldu mu?
Girişimciler işlerini fikir olarak başlatırlar, prototipini oluşturur ve fikirlerini sınamaya geçerler. İşte tam bu noktada, ilk reklam çalışmamızı yaptığımız gün geri dönüşleri görünce işime olan inancım sağlamlaştı. Bizimle gönderi yapan müşterilerimizden aldığımız her olumlu geri dönüşte de aynı duyguları tekrar tekrar yaşıyorum.
Hangi ihtiyaca çözüm buluyorsunuz?

Öncelikle yurt dışı gönderisi yapmak keyfiyetten çok gerekliliktir. Bugün bir öğrenci yurt dışında bir üniversiteye başvuruda bulunacaksa mutlaka kargo ile başvurusunu gönderecektir. Ya da firmalar işlerini tanıtabilmek için yurt dışındaki müşterilerine numune göndermek zorundadırlar. Aynı zamanda yurt dışında tanıdığı, sevdiği olan birisine hediye göndermek isteyen şahısların çok fazla olduğunu da biliyoruz. Türkiye'nin neresinde yaşarsanız yaşayın sitemizden siparişinizi verdikten sonra dilediğiniz adresten gönderinizi topluyor, hızlı ve güvenli bir şekilde teslimatını sağlıyoruz. Bu hizmeti tabii ki çok uygun fiyatlara veriyoruz. Ayrıca, çok fazla yurt dışı gönderisi yapmayan bireylerin birçok teknik sorusu oluyor. Müşterilerimizin kafalarındaki soru işaretleri aydınlatmak ve en doğru yönlendirmelerde bulunmak da iddialı olduğumuz bir diğer husus.
Şu an markanızın yönetimini nasıl yapıyorsunuz?
Marka yönetimi uzmanlık isteyen bir alan. Şirketimizi kurduğumuz ilk günlerde marka yönetimini de biz yapmak durumunda kalıyorduk. BIC Angel Investment'tan almış olduğumuz yatırım ile beraber sadece sermaye olarak şirketimizi güçlendirmedik, aynı zamanda marka yönetimi ve teknik konularda da yatırımcımız tarafından destekleniyoruz.
Markanızı kendi sektörünüz içinde, rakiplerinize göre nasıl konumlandırırsınız?
Kargoweb, teknoloji odaklı bir firma olarak, şu anda internet üzerinden müşterilerinin ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayan Türkiye'deki tek kargo firmasıdır. Bunun getirdiği avantajları en iyi şekilde kullanıyoruz. Özellikle e-ticaret sektöründe iş yapan gerek şahıslar gerekse şirketler için yurt dışına daha kolay gönderi yapabilecekleri bir sistem üzerinde de çalışmalarımız var. Yeni çıkan Türk Ticaret kanununa uyumlu ve kolay kullanılabilir bir sistemi kısa zaman içerisinde müşterilerimize sunabiliyor olacağız.
Sizce, sizin başarınızın sırrı nedir?

Başarı, kelime anlamı olarak "bir şeyi önceden tasarlanan sonuca ulaştırabilmek" olarak tanımlanmaktadır. Ben başarı kıstasının insan gibi değişken olduğuna inanıyorum. Bu şu demek; insan nasıl zamanla değişiyorsa, düşünceleri, planları da aynı şekilde değişmektedir bir diğer değişle varmak istediğiniz noktalar değişebiliyor. Genel anlamda "mutlu olabilmek" istenen sonuç ise ne durumda olunursa olunsun "mutlu olabilmeyi öğrenme'nin" başarının sırrı olacağını düşünüyorum.
Sektörünüz, Türkiye'de sizce nereye gidiyor?
Lojistik sektörü Türkiye'de dünya ortalamasının üzerinde bir büyüme ile her sene gelişiyor. Aynı zamanda İstanbul'un bir lojistik merkezi olması için önemli adımlar atılıyor. Bu gelişmelere paralel olarak lojistik sektöründe teknoloji yatırımları da artacaktır. Biz internet tabanlı teknolojiler geliştiren bir şirket olarak gelecek planlarımızı bunları düşünerek yapıyoruz.
Gelecekle ilgili kendi hayaliniz ve stratejiniz nedir?
Türkiye, ekonomik pazar olarak dünyada 11. sırada olmasına karşın sahip olduğu küresel marka sayısının rakiplerine göre daha az olduğunu görüyoruz. En büyük hayalimiz, Kargoweb'i küresel bir şirket olarak Türk ekonomisine kazandırmaktır. Tabi bu sonuca varıp varamayacağımızı zaman gösterecek.
Sektörünüzde rekabet nasıl?
Şahısların yurt dışına yaptıkları kargo gönderinde şu anda pazar liderinin yerel posta firması olduğunu görüyoruz. Bunun neden olduğunu araştırdığınızda, müşterinin daha uygun fiyatı tercih ettiğini gerçeği ile karşılaşıyorsunuz. Kargoweb olarak kısa vadede amacımız özellikle şahıs gönderilerinde fiyat avantajımızı ve kaliteli müşteri hizmetlerimizi kullanarak pazarda pay sahibi olabilmektir. Bunun sonrasında ise hem pazarımızı genişletmek hem de hizmetlerimizi çeşitlendirmek istiyoruz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.