Perşembe 09.01.2014 00:00

Japon pazarının kapısı aralanıyor

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Japonya gezisinde bir araya geldiği mevkidaşı Japon Başbakanı Şinzo Abe ile görüşmesinin ardından yaptığı açıklamada, müjdeli bir haber verdi. Erdoğan, Türkiye ile Japonya arasında bir Ekonomik Ortaklık Anlaşması imzalanması konusundaki resmi görüşmelerin bu yıl içinde başlaması kararı aldıklarını açıkladı. Anlaşmanın hızlı bir şekilde sonuçlandırılması hedefleniyor.

İlknur Menlik - Sabah.com.tr
imenlik@comart.com.tr
Türkiye ile Japonya her dönem dostane ilişkilerini devam ettirdi. Bu yıl, diplomatik ilişkilerin başlamasının 90. Yılı aynı zamanda. Ancak siyasi ve kültürel düzeydeki dostane ilişkilerin bugüne kadar iki ülkenin dış ticaretine aynı oranda yansıdığı pek söylenemez. Japonya ile dış ticaretimiz yaklaşık 4 milyar dolar seviyesinde. Üstelik dış ticaret dengesi açısından da aleyhimize bir denge söz konusu. 2013 yılının Kasım ayı dahil dış ticaret rakamlarına baktığımızda 3,1 milyar dolarlık ithalata karşın, bu ülkeye ihracatımız 370 milyon dolarda kalmış. İhracatın büyük kısmını ise gıda ve içecek ürünleri; ağırlıklı olarak da su ürünleri oluşturuyor.
Japonya, dünyanın üçüncü büyük ekonomisi ve yıllık 60 milyar dolara yakın gıda ithalatı gerçekleştiriyor. Bu nedenle gıda ihracatçılarımız için gelecek vadeden büyük bir pazar olma özelliği taşıyor. Böyle bir anlaşmanın, son yıllarda Japon gıda pazarını sıkı markaj altına alan gıda ve içecek ihracatçılarımız için iyi bir haber olduğu muhakkak. En son birkaç gün önce Tat Gıda'nın, Japonya'nın en büyük gıda markalarından biri olan Kagome ile domates ürünleri ihracatına yönelik anlaşma yaptığı haberini almıştık. Tat Gıda, üç yıllık sözleşme çerçevesinde Japon firmaya yaklaşık 40 milyon dolar tutarında domates ürünleri ihracatı gerçekleştirecek.
Aslında birkaç yıldır Japonya'nın önde gelen perakendecileri ve gıda toptancıları da rotayı Türk gıda üreticilerine çevirdiler. Türkiye'den dondurulmuş gıda, peynir, zeytinyağı, balık, kuru yemiş, fındık, fıstık gibi atıştırmalık ürünler almak istiyorlar. Bunun yanında makarna, meyve suyu, zeytin ve baharat gibi ürünler için de gelişmeye açık bir pazar. Türkiye – Japonya Ekonomik Ortaklık Anlaşması ile daha fazla sayıda gıda ve içecek ürünümüz Japon market raflarındaki yerini alacak. Bu anlaşma aynı zamanda, iki ülke arasında dış ticaretin artmasının yanında ticaretin dengeye kavuşması anlamına da geliyor. Çünkü gıda rekabetçi olduğumuz bir alan. Girmek ve tutunmak çok zor olan bir piyasa olsa da Türk ürünleri hijyen, ambalaj ve kalitesiyle Japon pazarında kendine yer bulmayı başarıyor.
Öte yandan ekonomik ortaklık anlaşması, Yıldız Holding ve Nissin Foods Holdings ortaklığıyla kurulan Nissin Yıldız örneğinde olduğu gibi daha fazla sayıda Japon yatırımcıyı da Türk pazarına çekecek. 2013 yılında satın alma, ortaklık ve doğrudan yatırım için yaklaşık 1,5 milyar dolarlık imza atan Japon firmalarının aslında Türkiye'yi ve sağladığı avantajları yeni yeni tanımaya başladıklarını söyleyebiliriz. Anlaşma ile Japon üreticilerinin Türkiye'yi yeni bir gözle değerlendirmeye başlayacaklarını düşünüyorum. Tabii, Türk gıda ve içecek ihracatçılarının da bu gelişmeden sonra Japon pazarına daha farklı ve ciddi bakmaları, gönüllerin yakın ama mesafenin uzak olduğu bu pazar için şimdiden hazırlıklarını, araştırmalarını buna göre yapmaları gerekecek.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.