Pazar 12.01.2014

Rafta fiyat savaşı

Mağaza açma yarışına giren zincir marketler, rekabette köşeye sıkıştı. Müşteri çekmek için fiyatı iyice kıran zincirlerin hızlı tüketim ürünlerindeki fiyat artışı enflasyonun altında kaldı

Son yıllarda mağaza yarışına giren zincir marketlerin rekabet savaşında en büyük silah, fiyat oldu. Pazar araştırmalarına göre özellikle hafta sonları yaptıkları büyük promosyonlarla müşteri çekmeye çalışan marketlerin, hızlı tüketim ürünlerindeki fiyat artışının enflasyonun altında kaldığı tespit edildi. Bazı zincirler, fiyatları düşük tutarak kârdan feragat ettiklerini söylese de, bazıları bunun üreticilerle işbirliği sonucunda gerçekleştiğini açıkladı.
MARKETE ÖZEL UYGULAMA

Bir market yöneticisi, "X üretici firma bir hafta sonu bize 2 TL fiyat veriyor. Ancak rakiplerde o ürünün fiyatı 2.90 TL. Diğer marketler üreticiye ulaşamasın diye özellikle tatil yapılan pazar günleri bu sistem uygulanıyor. Üretici de bilhassa bunu istiyor. 'İndirimi yapın ama benim haberim yokmuş gibi olsun' diyor" şeklinde konuştu. Perakende danışmanı Nurullah Öztürk de, bu sistem nedeniyle sektörde kârlılığın gittikçe azaldığını söyledi. Öztürk, "Bazı zincirler genel giderlerini bile karşılayamaz durumda. İndirim yapıp ciroyu artırmak istiyorlar. Bu kez de kârsızlık baş gösteriyor. Rakiplerine uyup indirim yapmazsa da müşteri kaybediyor" dedi. Müşterinin artık sadık olduğu markalara değil uygun fiyata yöneldiğini belirten Öztürk, fiyat savaşlarının bu yıl istihdamda kayıplara neden olabileceğini sözlerine ekledi.

Alım gücü önemli faktör

Kiler Holding Perakende Grubu Başkanı Ümit Kiler, marketlerde rekabetten kaynaklanan indirim yapıldığını söyledi. Kiler'in toplu alım yaparak aradaki dengeyi kurduğunu belirten Kiler, "Maliyeti yönetmek gerekiyor. Biz burada alım gücümüzü ortaya koyuyoruz. Diğer marketleri bilemem ama bizdeki fiyatlar enflasyon oranının 2-3 puan altında" diye konuştu.
"Kendini ispatlamaya çalışan KOBİ'lerle çalışıyoruz"
Biçen Marketleri'nin sahibi İhsan Biçen, büyük üreticilerin indirim marketlerine verdiği fiyatı yerel zincirlere vermediğini savundu. Müşteriyi markete çekmek için yeni kurulan ve kendini ıspatlama gayreti içindeki KOBİ'lerden ürün aldıklarını söyleyen Biçen şöyle konuştu: "Bilinen bir markanın 1 litre sütü indirim marketinde 1.55 TL ise bizde 2.10 TL. Biz de aradaki farkı kapatmak için bir KOBİ markası olan 1.55 TL'lik ürünü rafa koyuyoruz. Amaç müşteriye hem kaliteli hem de rekabetçi alternatif sunmak." Biçen de kârlılığın en büyük kanayan yara olduğunu belirtti. Dev zincirlere karşı rekabetin kolay olmadığını söyleyen Biçen, "Bizler hem marka algısını hem de fiyatı yönetiyoruz" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.