Salı 21.01.2014 00:00
Son Güncelleme: Salı 21.01.2014 16:23

Merkez lobinin canını sıktı

Merkez Bankası'nın faiz artırmama kararı Batılı finans oyuncularının hoşuna gitmedi.

Merkez Bankası'nın aldığı faiz kararı ABD'li yatırım bankası Morgan Stanley'in keyfini kaçırdı. Faiz artırmama kararını "hayal kırıklığı" olarak niteleyen Morgan Stanley, faizin yüzde 9'a çıkması gerektiğini belirtti.
TCMB Para Politikası Komitesi'nin bugünkü toplantısından çıkan kararların piyasa beklentilerin dikkate alındığında hayal kırıklığı yarattığını ve politika uygulama etkinliğine ilişkin olarak yatırımcılar arasında kuşkuların artmasına yol açtığını bildirdi.
Bununla birlikte PPK açıklamasında yer alan "ek parasal sıkılaştırma uygulanması gerekli görülen günlerde, bankalararası piyasadaki faizlerin yüzde 7,75 (marjinal fonlama oranı) yerine yüzde 9 civarında oluşmasının sağlanması kararlaştırılmıştır" ifadesini değerlendiren Morgan Stanley, bu kararın para politikasında "gizli" bir sıkılaştırma olarak değerlendirilebileceğini vurguladı.
TCMB'nin bu ifadesi ile bankaları olağan üstü günlerde faiz koridoru üst bandı olan yüzde 7,75'en fonlamayarak onları faizin yüzde 10,25 olduğu geç likidite penceresine yönelteceğini anlatmaya çalıştığı değerlendirmesinde bulunan Morgan Stanley, bankaların olağanüstü günlerde geç likidite penceresinden borçlanmaları halinde fonlamanın ağırlılı ortalamasının veya para piyasasıfaizlerini yüzde 9'a yükselebileceğini belirtti.
Ortalama faizin yüzde 9'a çıkması halinde bunun kurun istikrar kazanması için yeterli olabileceğini belirten Morgan Stanley, ancak eldeki belirsizlikler ve riskler dikkate alındığında bu "gizli" sıkılaştırmanın rahatlama yaratmasını zor bulduklarını da vurguladı.

"FAİZ ARTIŞININ GEREKLİLİĞİ ORTAYA ÇIKACAK"

ABN AMRO Avrupa ve Orta Doğu Gelişen Piyasalar Kıdemli Ekonomisti Arjen van Dijkhuizen, "Türk piyasasında güvenin zayıflaması durumunda faiz artışının gerekliliği ortaya çıkacak" dedi.
AA muhabirinin Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) ocak ayı Para Politikası Kurulu (PPK) kararlarına ilişkin sorularını cevaplayan Dijkhuizen, marjinal fonlamada faizlerin yüzde 9 civarında oluşmasının kararlaştırılmasına dikkati çekti. Politika faizinin sabit tutulmasının piyasalar tarafından beklenen bir gelişme olduğunu belirten Dijkhuizen, TCMB'nin faizlerin sabit kalmasını isteyen politik baskı ve Türk lirasının zayıflamasının önlenmesi amacıyla faizlerin yükselmesini isteyen piyasa baskısı arasında kaldığını ifade etti.
TCMB'nin politika faizinde eyleme geçmek için bir süre daha bekleyeceğini dile getiren Dijkhuizen, Türk lirasının zayıflayacağını, piyasa güveninin zayıflaması durumunda faiz artışının gerekliliğinin ortaya çıkacağını kaydetti.
Commerzbank Gelişmekte olan Piyasalar Başekonomisti Tatha Ghose ise TCMB'nin bugünkü faiz kararını değerlendirirken, yüzde 7,75 seviyesinde oluşan marjinal fonlama faizinin yüzde 9 civarında oluşmasının TL için olumlu bir gelişme olduğunu, kararın Türkiye'de yaşanan son gelişmelerden dolayı tatmin edici olmaktan uzak olduğunu kaydetti.
TD Securities Gelişen Piyasalar Kıdemli Stratejisti Christian Maggio da Türk lirasında hafif de olsa pozitif tepkiler beklediğini belirterek, bu tepkilerin dolar/TL paritesinde kısa vadede işlem yapacaklar için fırsat olabileceğini dile getirdi.
TCMB'nin faiz oranlarında artışa gitmesi gerektiğini ifade eden Maggio, TCMB'nin faiz artışına dayanan yeni bir politika tarzına sahip olması gerektiğini savundu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.