Pazar 06.04.2014
Son Güncelleme: Cumartesi 05.04.2014

Engelliye özel tekstil merkezi

İTÜ'nün engelsiz tekstil projesi kamu ve özel sektörü bir araya getirdi. Kalkınma Ajansı'na başvuran proje kapsamında engelliler için kumaş ve kıyafet üretilecek. İlk koleksiyon 2015 İstanbul Fashion Week'e yetişecek

Dünya hazır giyim sektöründe trend haline gelen adaptive clothing (uyarlanabilir giysi) kavramı, Türkiye'ye de yavaş yavaş giriyor. Kamudan özel sektöre kadar birçok kurum, engellilerin hayatını kolaylaştırmak ve topluma adapte etmek üzere projeler geliştirirken, onların özel kıyafetlere ihtiyaç duydukları gerçeği geri planda kalmıştı. İstanbul Teknik Üniversitesi öncülüğünde yeni bir sosyal sorumluluk projesiyle zaman zaman ölümcül kazalara yol açan kıyafet sorunu masaya yatırıldı. Engelsiz Tekstil adı verilen projeyle engellilere özel kıyafetler tasarlanıp üretilmek için düğmeye basıldı.
HERKES SAHİP ÇIKTI

Kalkınma Ajansı'ndan finansman sağlamak üzere başvuru yapılan projenin arkasında Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Sancaktepe Kaymakamlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Sancaktepe Belediyesi, İstanbul Sanayi Odası, İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği var. Projenin liderliğini üstlenen İTÜ Tekstil Mühendisliği Bölümü Öğretim Görevlisi Prof. Dr. Nevin Gürsoy, toplumun dikkatini engelli giysilerine çekmek istediklerini belirtiyor.
ARAZİ İTÜ'DEN

Proje kapsamında engelliler için kullanımı ve bakımı kolay kumaş ve giysiler üretilecek. Estetik kaygıları da dikkate aldıklarını söyleyen Prof. Gürsoy, özellikle çocukları hedeflediklerinin altını çiziyor. Gürsoy, "Çünkü çocuk yaşta kendine güven çok önemli. Hepimiz gibi onlar da iyi göründüklerinde kendilerini daha iyi hissediyor. Bunu sağlamayı hedefliyoruz" diyor. Yaklaşık 1 milyon liraya mal olması planlanan Engelsiz Tekstil Merkezi için İTÜ Rektörlüğü alan tahsis edecek. Projeye öncülük eden rektörlük, başından bu yana destek veriyor. Prof. Gürsoy, merkezi eylüle yetiştirmeyi hedeflediklerini belirterek bunun için mimarlık fakültesinin yeşil bina tasarladığını anlattı. Gürsoy, şöyle devam etti: "Katma değeri yüksek tekstil ürünleri geliştireceğiz. Hepsi İTÜ patentli olacak. Bu medikal tekstili de içeriyor. Psikologlar sayesinde çocukların nasıl hissedeceği, tasarım yaparken dikkate alınacak. İTÜ öğrencileri de projede yer alacak."
FASHİON WEEK'TE GÖRÜCÜYE ÇIKACAK
Modacı Bahar Korçan, İTÜ Moda Tasarım Bölümü öğrencilerine model tasarım sürecinde liderlik edecek isimlerden. Prof. Nevin Ç. Gürsoy, en az 20 parçadan oluşan bir koleksiyon hazırlayacaklarını belirtiyor. Gürsoy, "Pilot olarak İstanbul Sancaktepe'de engellilerle bir araya gelinip ihtiyaçlar belirlenecek. Sonra kumaş ve model tasarımı yapılacak. 30 kişilik ekip çalışacak. Hedefimiz 2015 İstanbul Fashion Week'te bir defileyle koleksiyonu tanıtmak" diyor. Belediyelerle çalışacaklarını anlatan Gürsoy, şöyle devam ediyor: "Belediyelerin engellilere giysi dağıtmak için zaten bir bütçesi. Neden bunu doğru kıyafetlerle yapmasınlar. Kıyafetlerin nasıl kullanılacağıyla ilgili de bir kitapçık hazırlayacağız. Eğitmen kadrosu oluşturuluyor."
KADINLAR DAHA ZOR DURUMDA
2011 Nüfus Konut Araştırması'na göre Türkiye'de 6.5 milyon engelli bulunuyor. Nüfusun yürüme ve taşıma (yani ayaklarını ve ellerini zor kullanan) engellilik sınıflandırılmasındaki oranı ise yüzde 7. Yürüyemeyenler yüzde 4.8, diz çökemeyenler yüzde 5.1 oranında. Yürüyememe engeli kadında yüzde 5.4, erkekte yüzde 2.6. Taşıyamama engeli ise kadınlarda yüzde 9, erkeklerde yüzde 3.5 seviyesinde. Yani kadınlar daha zor durumda.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.