Perşembe 24.04.2014
Son Güncelleme: Çarşamba 23.04.2014

Merkez tarafını seç

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası için karar günü. Banka ya ismindeki cumhuriyetin yüzüncü yıl hedeflerine sahip çıkıp üretimi, yatırımı ve büyümeyi destekleyecek ya da borsa-faiz-dolar üçgenine hapsolacak

Merkez Bankası Para Politikası Kurulu'nun (PPK) kritik toplantısı bugün. Başkan Erdem Başçı ve 6 üye faiz kararını verecek. 28 Ocak'ta faizleri rekor düzeyde artıran PPK'nın, üretim ve vatandaş lehine mi yoksa bankalar lehine mi hareket edeceği ortaya çıkacak. PPK öncesinde lobinin 'faizi indirirsen, dolara geçerim' baskısıyla kur 2.15 TL'ye çıkarılsa da 30 Mart seçimlerinden sonra piyasalarda oluşan olumlu hava, faiz indirimini destekliyor. ABD Merkez Bankası'nın piyasalara desteğinin devam edeceğini açıklaması ve Avrupa Merkez Bankası'nın genişlemeci para politikası beyanı da bankanın elini güçlendiriyor. Reel sektör ve hükümetten gelen açıklamalar ise seçim öncesinde 5.5 puan artırılan faizlerin gevşetilmesi yönünde.
BASKIYA BOYUN EĞER Mİ ?
Lobinin içerideki uzantıları ise "Merkez faizi değiştirmeyecek" yönünde görüş beyan ediyor. PPK'nın lobinin baskısına boyun eğip sıkı para politikasını sürdürmesi özel sektörün maliyetini artıracak. Bu da ekonomik büyümeyi ve istihdamı tehdit edecek. Banka faizi indirmeyip, zorunlu karşılıklarla ilgili karar alırsa yine lobinin yüzünü güldürmüş olacak. Yüksek faiz arzulayan sıcak paracıların kazancı artacak. Altyapı yatırımları ve sosyal harcamalardan vatandaşa aktarılacak kaynak bu kesime gidecek. Son büyüme rakamları Merkez Bankası'nın sanayiciyi rahatlatacak kararlar alması gerektiğini ortaya koyuyor.
Merkez Bankası 10 Nisan'da bankaların fonlama maliyetlerini yüzde 11.5'ten 10'a düşürüp 'örtülü faiz indirimi' yapmıştı.
MUNZAM KARŞILIKLARA YÜKSEK FAİZ İSTİYORLAR
Bankalar Türk Lirası mevduatları için Merkez Bankası'nda tuttukları munzam karşılıklara faiz verilmesi için de baskıyı artıyor. Merkez yüzde 3 faiz düşünürken, bankalar oranın 8 olmasını istiyor.
BANKALAR KÂR REK ORU KIRDI (2003-2013 arası)
Toplam net kâr: 167.4 milyar TL
Kredilerden alınan faiz: 492.4 milyar TL
Toplam faiz geliri: 806 milyar TL
Ücret-komisyon geliri: 134.7 milyar TL
Mevduata ödenen faiz: 358.2 milyar TL
FATURA KOBİ VE TÜKE TİCİYE ÇIKTI
Aralıkta 176 bin 413 olan borcunu ödemeyen KOBİ sayısı, şubatta 223 bin 200'e ulaştı.
KOBİ'lerin takipteki kredileri 6.5 milyardan 7.1 milyara çıktı.
Bu yılın ilk iki ayında 281 bin 845 tüketici bankalara bireysel kredi ve kart borcunu ödeyemedi.
Yine ilk çeyrekte 1.8 milyar lira tutarında 239.4 bin senet protesto edildi.
SANAYİCİYİ Mİ VURACAK?
Merkez'İN kararı en çok sanayici ve vatandaşı etkileyecek. Hem yüksek faizin hem de döviz kurlarındaki oynaklığın bedelini ödeyen reel sektörün maliyeti yüzde 20 arttı. Yüksek faiz politikası KOBİ'leri de vurdu. BDDK verilerine göre takipteki KOBİ sayısı 223 bin 200'e çıkmış durumda. İlk iki ayda toplam 281 bin tüketici de borcunu ödeyemedi.

YABANCIYI MI İHYA EDECEK ?
30 Ocak-11 Nisan'da hisse senedi ve bono piyasasından 2 milyar dolara yakın satış yapan yabancıların portföyü şu anda 91.9 milyardan 108 milyar dolara çıktı. Değer artışı 15.6 milyar dolar.
BANKALARI MI DESTEK LEYECEK ?
Yüksek faiz en çok bankaların işine geliyor. Her yıl ekonominin neredeyle iki katı büyüyen bankalar 10 yılda 167.5 milyar TL net kâr elde etti. Bu dönemde kredilerden 492.4 milyar TL'lik faiz geliri sağladı. Mevduata 358 milyarla krediye ödediklerinin 134 milyar altında faiz ödedi. Bankaların toplam faiz gelirleri ise 806 milyara ulaştı.
2013 BÜYÜME ORANLARI (%)
Türkiye: 4,0
Sanayi: 3.8
Mali aracılık: 12.5
Finans-sigorta: 9.8

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.