Cuma 23.05.2014 00:00
Son Güncelleme: Cuma 23.05.2014 10:09

ABD'li dünya devi 98 yıllık Türk firmasını satın aldı

İlk yağ şirketlerinden Turyağ el değiştirdi. 2 ay önce Alemdar Kimya’yı alan ABD’li Cargill bu kez Turyağ’ı bünyesine kattı. Satış rakamının yapılacak yatırımla 100 milyon doları bulacağı belirtildi.

Türkiye'nin en eski firmalarından 98 yıllık Turyağ'ı ABD'li gıda devi Cargill satın aldı. Böylece Cargill, 2 ay geçmeden Türkiye'de ikinci alımını yaparken, bitkisel yağ pazarına da girmiş oldu. Cargill geçen ay Alemdar Kimya'yı da satın almış ve yatırım tutarının 50 milyon dolar olacağını açıklamıştı. Kuruluşundan bu yana bir çok kez el değiştiren Turyağ'da en son Yıldız Holding ile Çallı ve Uğur aileleri yüzde 33.33 payla eşit hissedar konumunda bulunuyordu. Taraflar arasında imzalanan anlaşmaya göre, Cargill Turyağ'ın Balıkesir Organize Sanayi Bölgesi'ndeki entegre tesislerini, satış ve pazarlama teşkilatını, perakende markaları hariç olmak üzere tüm B2B markalarını fikri mülkiyet hakları ile birlikte devralacak. Yayla ve Evin markaları ise Turyağ'ın eski sahiplerinde kalmaya devam edecek.

FIRSAT KOLLAMAYA DEVAM EDİYORUZ

İSO 500 listesinde 348 milyon liralık cirosuyla 240'ıncı sırada olan Turyağ'ın devri ise Rekabet Kurulu onayının ardından yapılacak. Satın almayla ilgili bilgi veren Cargill'in Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Murat Tarakçıoğlu "Turyağ, satın alma bedeli ve ilave koyacağımız işletme sermayesi ile Cargill için 100 milyon doların üzerinde bir yatırım olacak. Bu satın alma ile mısır ve nişastadaki pazar lideri konumumuzu bitkisel yağ ile de güçlendirmeyi amaçlıyoruz" dedi. Söz konusu satın alma ile birlikte, Cargill'in dünya genelinde yaptığı işlerin tamamının artık Türkiye'de de temsil edildiğini; ancak yeni bir fırsat çıkması durumunda değerlendireceklerini belirten Murat Tarakçıoğlu, şöyle konuştu: "Bu satın alma ile portföyümüzü tamamladık. Ancak büyüme odaklı bir firmayız, her zaman fırsatlara bakmaya devam edeceğiz. Karşımıza yeni fırsatlar çıkarsa, hem Türkiye'de, hem de bölgede bakmaya devam edeceğiz."

DÜNYADAKİ YAĞ FABRİKASI 40'A ULAŞTI

Toplantıda konuşan Cargill Satış ve Pazarlama Müdürü İnanç Işık, Turyağ'ın satın alınmasıyla birlikte Cargill'in dünyadaki bitkisel yağ fabrikası sayısının 40'a ulaşacağını söyledi. Işık, yapılan satın almanın bitkisel yağ alanındaki ilk yatırım olduğunu da belirtti. Bu arada Tarakçıoğlu'nun verdiği bilgiye göre, global cirosu 134 milyar dolar olan Cargill'in Türkiye'de üretim, ithalat ve transit ticaretten elde ettiği toplam satış gelirleri ise 1 milyar dolar seviyesinde bulunuyor. Tarakçıoğlu, Turyağ satın almasının Cargill Türkiye'nin cirosuna ne kadarlık bir katkı yapacağı konusunda bir bilgi vermedi. Ancak toplantıda yapılan sunuma göre, Turyağ'ın mevcut cirosu 380 milyon lira seviyesinde bulunuyor.
Turyağ'ın satın alınmasıyla birlikte iç pazarın yanı sıra bitkisel yağ ihracatına da yöneleceklerini belirten Murat Tarakçıoğlu, öncelikli ihracat hedeflerinin Ortadoğu ve Kuzey Afrika pazarları olacağını söyledi. Halen 200 kişinin çalıştığı Turyağ, 1916 yılında İzmir'de kuruldu. 1928 yılında bir Alman şirketi, 1929 yılında ise bir İngiliz şirketi tarafından satın alındı. 1957 yılında Yapı ve Kredi Bankası'nın ortak olduğu Turyağ'a 1965'te de Henkel ortak oldu. 1994 yılında ise Yapı Kredi Bankası, elindeki hisseleri Henkel'e devretti ve şirketten ayrıldı. 2007 yılında Çallı Gıda ve Arı Yağ Sanayi tarafından devralındı. Turyağ'a üçüncü ortak olarak 2011 yılında Ülker'in bünyesindeki Besler Gıda katıldı.
Kaynak: Star

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.