Pazar 08.06.2014

Şeffaf dönüşüme 12 milyon

Cam üretiminde enerji ve karbon salımını azaltmak için yola çıkan Anadolu Cam, üç yılda 7.3 milyon lira yatırarak 350 bin tonluk dönüşüm yaptı. 'Cam Yeniden Cam' adıyla yürütülen proje için bu yıl 5 milyonluk bütçe ayrıldı

Enerji rezervlerinin sadece 50 yıllık ömrünün kalması, bu yıl da 5 Haziran Çevre Günü'nün ana gündemindeydi. Birçok kuruluş geç de olsa bu süreyi uzatmak için kafa yoruyor. Çevreci bilincin simgelerinden sayılan cam ambalajda dünyanın 5'inci büyük üreticisi Anadolu Cam da bu yola baş koyanlardan. Yılda 2.2 milyon ton cam üreten şirket, ilaçtan gıdaya kadar pek çok sektöre mal veriyor. Ancak doğada yüzde 100 dönüşebilen tek ürün olmasına rağmen piyasadaki camların çok az miktarı geri kazanılıyor. Şirket bu oranı artırmak için üç yılda 7.3 milyon liralık yatırım yaptı. Cam Yeniden Cam adındaki projeye okul, belediye, restoran, otel gibi birçok kurum dahil edildi. Şişecam Cam Ambalaj Grubu Kalite, Çevre ve Teknik Standartlar Müdürü Haluk Şardağ, üretimde kum yerine kırık cam kullanımını yüzde 10 artırmanın enerjide yüzde 2.5, karbon salımında yüzde 5'ik tasarruf yarattığını belirtiyor. Ancak Türk tüketicisi kullandığı camı ayrıştırmaya pek de hevesli değil. Şardağ, proje sayesinde üç yıl önce yüzde 18 olan dönüşüm oranını 25'lere çıkardıklarını belirterek, "Avrupa'da oran yüzde 70. Bizim de hedefimiz bu" diyor.
2014 ATILIM YILI
Şişecam Cam Ambalaj Grubu Kalite, Çevre ve Teknik Standartlar Müdürü Haluk Şardağ, üç koldan yürütülen proje sayesinde üç yılda dönüşüm oranını yüzde 8 artırdıklarını söylüyor. Okullarda çocuklara verilen eğitimlerinin yanı sıra, yerel yönetimlere cam kumbaraları ile atık toplama kamyonları, restoran ve otellere de cam kırma makineleri hibe edilmiş. Şardağ projenin asıl şaha kalkacağı yılın 2014 olduğunu söylüyor. Üç yılda 350 bin ton camı yeniden kullandıklarını belirten Şardağ şunları vurguluyor: "1.5 milyar adet şişenin çöpe gitmesini önledik. Ancak sadece İstanbul'da yılda 200 bin ton camın toprağa gömüldüğünü düşünürsek daha alınacak çok yolumuz var. Bu nedenle bu yıl atılım yapacağız. 150 bin tonluk kırık cam kullanma hedefi koyduk. Bunun için de 5 milyon liralık bütçe ayırdık. Böylece toplam yatırım 12 milyonu aşacak."
SEKTÖRE TEŞVİK PRİMİ VERİYOR
Şardağ' a göre camda yüzde 70'lik dönüşüm oranına ulaşmak toplumsal bilinci uyandırmakla yapılabilir. "Bu bir toplumsal dönüşüm projesi" diyen tecrübeli yönetici, "Başta projeye sıcak bakmayan belediyeler şimdi bizden kumbara istiyor" sözleriyle umutlu olduğunu dile getiriyor. 11 ildeki 85 ilçe belediyesiyle çalıştıklarını söyleyen Şardağ'ın bu yaz hedefinde İstanbul Boğazı manzaralı otel ve restoranların cam atıklarını ekonomiye kazandırmak var. Türkiye'de kırık cam toplayıp tekrar üretime hazır hale getiren az sayıda firma olduğunu söyleyen Şardağ, "Kırık camı hammaddeden daha pahalıya alıyoruz. Şirketleri teşvik için kalitesi ya da miktarına göre prim veriyoruz. Ayrıca kısa vadeli avanslarla da bu şirketleri destekliyoruz" diyor.
1.5 MİLYAR ŞİŞE EMİSYONU AZALTTI
Anadolu Cam'ın üç yılda 1.5 milyar adet cam şişeyi çöpten çıkarması çevre açısından önemli rakamlara denk geliyor. Örneğin,
Yılda 130 bin otomobilin trafikten çekilmesine eşdeğer karbon emisyonu önlenmiş oldu.
Kumdan cam üretmek yüzde 25 daha fazla enerji tüketmek anlamına geliyor. Yani dönüşümle 15 bin konutun ısınma ve sıcak su ihtiyacı için harcadığı doğalgaz stokta kaldı.
Dönüştürülen cam atıkları sayesinde tasarruf edilen kum miktarı, 10 metre genişliğinde 40 kilometrelik bir plaja eşdeğer.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.