Pazartesi 09.06.2014 00:00

"Dünya Bankası'nın 'katma değer' oyunu"

Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) Başkanı Cem Negrin, Dünya Bankası'nın "Türkiye'nin ihracat yapısı ve rekabetçiliği ile yüksek gelirli ülkeler arasına katılma" ilişkisini inceleyen raporunun bilgi ve yönlendirme hatalarıyla dolu olduğunu belirterek, "Ya özensizlik ya da art niyetle hazırlandığına inandığımız Dünya Bankası'nın bu raporunu pusula edinip oyuna gelmeyelim" dedi.

TGSD Başkanı Negrin, yaptığı yazılı açıklamada, geçen hafta yayımlanan raporda, Türkiye'de ihracatın, teknoloji ve katma değer açısından düşük ürünlere yoğunlaştığı, bu tespitlere bağlı olarak Türkiye için ihracatta orta-yüksek ve yüksek teknolojili sektörlere ve yüksek katma değerli ürünlere yönelmesinin tavsiye edildiğini hatırlattı.
İlk bakışta doğru gibi algılanabilecek bu raporun derinine inildiğinde önemli hatalar içerdiğini vurgulayan Negrin, şunları kaydetti:
"Bu öneriler çerçevesinde hazır giyim ve tekstil sektörü gibi geleneksel ihracat sektörlerimiz için yeniden olumsuz bir algı dönemi yaratılmasından endişe ediyoruz. Türkiye'nin bu sektörlerden çıkması gerektiği gibi bir algının oluşmasını sağlayacak bu öneriler ile Avrupa Birliği (AB) içinde Portekiz, İspanya, İtalya gibi ülkelerde bu sektörlerin desteklenmesi ve krizden çıkış için öncelikli sektörler olarak görülmelerinin aynı döneme denk gelmesi tesadüf değilse en azından ilgiye açıktır. Türkiye son 10 yıldır ekonomideki normalleşme ve iyileşme ile yeni küresel rekabet koşulları içinde daha yüksek katma değerli ürünlere ve sektörlere yöneliyor. Hazır giyim sektörü de mevcut küresel rekabet koşulları içinde üretim ve ihracatta daha yüksek katma değerli ve daha pahalı ürünlere odaklanmış durumda.
Örneğin kadın bluz ve gömleğinin kilosunu 39,5 dolardan ihraç ederken, monitör ve projektörleri 27,7 dolardan, motor parçalarını 18,2 dolardan, toplu taşıma araçlarını ise 12,9 dolardan ihraç ediyoruz. Nitekim Türkiye'de sektörlerin en pahalı ihraç ettikleri ürünler incelendiğinde kg/fiyat olarak en pahalı ihracatı hazır giyim sektörünün gerçekleştirdiğini görüyoruz. Dünya Bankası'nın raporunda bu çok önemli ayrıntı kaçırılmış gibi görülüyor.. Ayrıca bu sektörlerin hiçbiri hazır giyim ve moda endüstrisi kadar insan istihdam etmiyor. Konuya bir bütün olarak baktığımızda Dünya Bankası'nın raporunu anlamak ve iyi niyetle değerlendirmek mümkün değil."

"BU ÜLKELER HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNDE TÜRKİYE'NİN RAKİBİ KONUMUNDA"

Cem Negrin, AB içinde hazır giyim üretiminin halen yoğun olarak sürdüğü Portekiz, İspanya ve İtalya gibi ülkelerde krizden çıkışın önemli bir aracı olarak ihracat ve hazır giyim ihracatının görüldüğüne işaret ederek, "Bu ülkeler hazır giyim sektöründe Türkiye'nin de rakibi konumunda. Özellikle İspanya ve Portekiz'in ihracat artışı son derece önemli ve dikkati çekici. AB'nin göbeğindeki bu ülkelerde hazır giyim üretimi ve ihracatı desteklenirken, Türkiye'de bu sektörlerdeki ihracatın eleştirilmesi bizim açımızdan anlaşılır değil" ifadelerini kullandı.
Portekiz örneğinin daha yakından izlenmesi gerektiğini belirten Negrin, bu çerçevede Portekiz'de esnek emek piyasası uygulamalarının, rekabetçi enerji fiyatların teşviki, yenilenebilir enerji kullanımı destekleri, yurt dışı alacakları için ulusal karşılıklı garanti sistemi tesis edilmesi, ilave ihracat kredi hatları, KDV iadesinin 4 güne indirilmesi, kümelenme ve teknoloji transferlerinin hızlandırılması gibi destekler sağladığını vurguladı.
"Buna bağlı olarak Portekiz'de ihracat önemli bir artış gösteriyor" diyen Negrin, benzer destek uygulamalarının İspanya ve İtalya için de geçerli olduğunu dile getirdi.
Negrin, bu ülkelerdeki destekler ile hazır giyim ihracatı artışının sürdüğünü belirterek, "Ya özensizlik ya da art niyetle hazırlandığına inandığımız Dünya Bankası'nın bu raporunu pusula edinip 'katma değer' oyununa gelmeyelim" ifadelerini kullandı.
Türkiye'nin sektör ayrımı yapmaksızın yüksek katma değerli ve fiyatlı ürünler ihraç etmeye yönelmesi gerektiğini kaydeden Negrin, hazır giyimin bu konuda diğer sektörler için en iyi örneği oluşturduğunu aktardı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.