Cuma 15.08.2014

Bu kimin Merkez'i!

Merkez'in 27 Ağustos toplantısı yaklaştıkça faizin düşmesini istemeyenler 'komik' argümanlara sarıldı. Finansman yükünü ciroya göre hesaplayıp % 2.2 bulanlara işadamları tepki gösterdi: "Sahaya inin, kimin Merkezisiniz"

Merkez Bankası'nın 27 Ağustos'ta yapacağı faiz toplantısı yaklaştıkça eski bankacı, ekonomist, gazeteci korosu yine ortaya çıktı. Faizin düşürülmesini istemeyen kesimin argümanları da eli taşın altında olan sanayicileri güldürdü. Başkanlığı döneminde "yüksek faiz-düşük kur" stratejisiyle reel sektörü inleten Durmuş Yılmaz, önceki gün halefi Merkez Bankası Başkanı Erdem Başçı'yı savunarak faizin inmemesi gerektiğini anlattı. İSO ilk ve ikinci 500'de yer alan "finansman giderleri faaliyet kârının yüzde 50'sini alıyor" verisini görmezden gelen Yılmaz, elmayla armudu karşılaştırarak göz boyadı. Yılmaz, Merkez Bankası'nın Bakanlar Kurulu'na yaptığı sunuma atıfta bulunarak "İmalat sektöründeki firmaların finansman gideri satış gelirlerinin yüzde 2.2'si kadar" dedi. Sanayiciler ise Merkez Bankası'nı topa tuttu. Şirketlerin finansman giderlerini hesaplarken toplam net satışları baz almasının 'muhasebe' cinliği olduğunu söyleyen sanayiciler, kurumun bürokratlarına da "Biraz sahaya inin" tavsiyesinde bulundu. Merkez Bankası yöneticilerinin, piyasadan haberi olmadığını belirten sanayiciler, "Finansman giderinin hesaplanması faaliyet geliri üzerinden yapılır. Toplam net satışlar üzerinden yapılırsa, herkesin kârda olması gerekir" dedi.
DÜKKÂNI KAPATSINLAR
Adnan Dalgakıran (İSO Başkan Yardımcısı): Merkez Bankası'nın imalat sektöründeki finansman gideri hesabı bizi gülmekten öldürüyor. Böyle komiklik mi olur! Öyle bir hesap yapıyorlar ve bunu da tablo olarak yayınlıyorlarsa, Merkez Bankası Başkanı, dükkânı kapatıp gitsin. Çünkü, reel sektörün gerçekleriyle Merkez Bankası'nın verileri birbirleriyle örtüşmüyor. Cirosu 100 lira olan bir şirketin finansman gideri yüzde 2.2 ise bu şirket kârlılık rekoru kırmıştır. Sanayi sektörünün ortalama kârlılık oranı yüzde 5'lerde. Yüzde 2.2 finansman gideri olduğunda, geriye kalan yüzde 2.8. Yani yüzde 2.2 finansman giderini, kârlılık oranına göre hesaplarsanız, yüzde 50'yi buluruz. Biz İSO 500 raporunda finansman giderinin yüzde 50'nin üzerinde olduğunu yazdık.
Mustafa Koca (ASKON Başkanı): İmalat sanayinde finansman gideri, faaliyet kârına göre belirlenir. Merkez Bankası'nın mevcut tablosunu alarak, şu anki faiz oranlarını savunmak kişiyi gülünç duruma düşürür. Bizler sanayici olarak düşük kâr marjlarıyla çalışırken, Merkez Bankası'nın raporlarında şirketlerin finansman giderinin düşük olduğunu göstermesi akla "Bu Merkez kimin" sorusunu getiriyor.
BİZLE ALAY EDİYOR

Hüseyin Bozdağ (İSO Meclis üyesi ve YESİDEF Başkanı): Merkez Bankası bürokratları sahaya inmiyor. Piyasayı bilmeden rapor hazırlıyorlar. Bunun ispatı da imalat sektöründeki şirketlerin finansman giderini yüzde 2.2 olarak yazmalarıdır. Bizler sahadayız, Merkez Bankası bürokratlarını da bekliyoruz. Merkez Bankası Başkanı Erdem Başçı hâlâ, kendilerinin bankalara yüzde 7 ile verdiği faizin, şirketlere yüzde 9'la satıldığını sanıyor. Durum hiç de öyle değil. Bankalardan alınan paranın maliyeti neredeyse yüzde 30'lara kadar çıkıyor. Yüzde 9'la faiz alan çok küçük bir grup var. Geri kalan riskinin yüksekliğine göre tefeci faizine kadar ulaşan oranlarla kredi alabiliyor. Merkez Bankası'nın halen şirketlerin finansman giderlerinin yüzde 2.2 olduğunu ilan etmesi, bizimle alay etmektir.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.