Pazar 31.08.2014

Saatin Türk marka avcısı

Saat sektöründe 35 markanın Türkiye temsilciliğini yürüten Saat&Saat, 20'nci yılını kutluyor. Piyasanın 'marka avcısı' dediği Saat&Saat'in patronu Kaya, "Marka aldıkça hakimiyetimiz arttı. Şimdi bunun meyvesini yiyoruz" dedi

Armani, Burberry, DKNY gibi moda devlerinin aksesuvar işine girmesiyle hızla büyüyen saat sektörü, Türkiye'de de yükselişe geçti. Yılda 15 milyon adet saatin satıldığı Türkiye pazarında, temsilcisi olduğu 35 dünya markasıyla faaliyet gösteren Saat&Saat firması da sektörün açık ara lideri. 1994'te Adidas'ın distribütörlüğünü alarak kurulan şirket, toptan satışın yanı sıra bugün 100'ün üzerinde mağazasıyla 170 noktada faaliyet gösteriyor. Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Kaya, İsviçre Basel'de her yıl düzenlenen saat fuarının en tanınmış simalarından. Sektörün yabancı duayenleri ona, 'marka avcısı' diyor. Dünyada 35 markanın birden temsilciliğini yürüten başka bir firma olmadığının altını çizen Kaya ile 20'nci yılını kutlayan Saat&Saat'i konuştuk...
2000 YILI DÖNÜM NOKTAMIZ OLDU

Saat sektörünün 20 yıl öncesiyle bugününü karşılaştırır mısınız?
20 yıl önce dünyada bu kadar saat markası yoktu. Ancak son 15 yılda moda markalarının aksesuvar işine girmeleri ve saat ürettirmeleriyle birlikte sektör patlama yaşadı. Örneğin Armani 1997'de Fossil Group'la lisans anlaşması yaptı. Ardından DKNY ve Burberry de Fossil'le anlaştı. Dolayısıyla moda markalarının tüketicinin tarzına göre tasarladığı saatler bir anda büyük beğeni topladı.
Peki Saat&Saat'in yükselişi ne zaman başladı?
1994'te Adidas'ın Türkiye temsilciliğini alarak Saat&Saat'i kurduk. Toptan satış yapıyorduk. Ancak 6 yıl sonra Basel'deki saat fuarında DKNY markasını gördük. Markayı Türkiye'ye getirmek için fuara katılan firmalar arasında çok büyük bir rekabet yaşandı. Ancak temsilcilik almak bize kısmet oldu. 2000 yılı bizim dönüm noktası oldu. DKNY markası bize iyi bir referans sağladı. Arkasından diğer markalar da geldi.
Şu anda kaç mağazanız var?
100'e yakın mağazamız var. Shop in shop ve kiosklar dahil 170 noktada faaliyet gösteriyoruz. Türkiye'de 400 bayimiz var. 5 yıl içinde 200 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz.
YILDA 15 MİLYON SAAT SATILIYOR

Türkiye'de kişi başı saat tüketimi ne kadar?
Türkiye'de yılda 15 milyon adet saat satılıyor. Bunun 13 milyonunu 3-5 dolarlık ve 'noname' dediğimiz yani Uzakdoğu'da ürettirilen saatler oluşturuyor. Kalanı da markalı saatler... Kişi başına 3 yılda 1 saat düşüyor. Oysa Avrupa'da yılda kişi başı saat alımı 2-3 arasında değişiyor.
Peki yılda kaç saat satıyorsunuz?
600 bin civarında. Geçen yıl 180 milyon TL'lik ciro yaptık. Bu yıl rakamı 225 milyon TL'ye çakırmayı hedefliyoruz.
Bunun için ne kadarlık yatırım yapıyorsunuz?
8 bin metrekarelik kapalı alanımız var. Mağazalara toplam 210 milyon TL'lik yatırım gerçekleştirdik.
"DÖNMEZ TİCARET'LE YOLA ÇIKTIK"
Ramazan Kaya, saatçiliğin bir aile işi olduğunu söylüyor. Dayıları Yaşar ve Nurullah Dönmez tarafından 1971'de Tahtakale'de başlıyor ilk yolculukları... Şirketin adı Dönmez Ticaret. Ardından Ramazan Kaya ve ağabeyi Hamza Kaya katılıyor saat işine. 1994'te de Adidas'la birlikte Saat&Saat'i kuruyor iki kardeş. Ramazan Kaya, "İşe başladığımda 25 yaşındaydım. Bugün 1.000 kişinin çalıştığı dev bir firma olduk" diyor.
EĞİTİME SINIRSIZ BÜTÇE
Perakende sektörünün en büyük sorunlarından biri kalifiye eleman bulmak. Bunu da eğitimle aştıklarını söyleyen Ramazan Kaya, "Eğitim üzerinde çok duruyoruz. Bunun için şirketimizde büyük bir alan oluşturduk. 6 üniversiteyle işbirliği yaparak her iş alanına farklı dersler sunuyoruz" diyor. Elemanlarına bir de sertifika verdiklerini belirten Kaya, "Bizde eğitimin bütçesi açık. Personelimizin 800'ü perakendede çalışıyor. Bu alanda kalifiye olmak çok önemli" diye konuşuyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.