Pazar 07.09.2014

Kârdan çalışana pay

Tekin Acar, mağazalarındaki eleman sirkülasyonunu azaltmak için çalışanlarını şirketin kâr ortağı yaptı. Kârın %17.5'i mağaza müdüründen çaycıya kadar dağıtılacak

Şirketteki işleyişin en önemli unsuru ve rekabetteki üstünlüğün anahtarı olan insan kaynağı, büyüme hedefi koyan her firma için hayati önem taşıyor. Çünkü çalışanın motivasyonu müşteriyi, müşteri de şirketin cirosunu etkiliyor. Son yıllardaki hızlı mağazalaşmayı yeterli nitelikteki insan kaynağı ile dolduramayan perakende sektöründe bugünlerde tehlike çanları çalmaya başladı bile...
UYGULAMA EKİMDE BAŞLIYOR
Öyle ki birçok firma kalifiye eleman sıkıntısından mağaza bile kapatmaya başladı. İşte bu tehlikeyi bizzat kendi şirketinde yaşayarak sektörde öncü bir hamle başlatan kozmetik zinciri Tekin Acar, 1 Ekim'den itibaren vergi öncesi kârının yüzde 17.5'ini çalışanlara dağıtmaya hazırlanıyor. Her bir mağazayı ticari bir ünite olarak değerlendiren şirket, kârı mağaza müdüründen yardımcısına, satış sorumlusundan çaycısına kadar belli oranlarda paylaştıracak. Sektörde 35 yılını dolduran Tekin Acar'ın Yönetim Kurulu Başkanı Tekin Acar'la sektöre örnek olması beklenen bu projeyi ve şirketin hedeflerini konuştuk...
Çalışanlarınıza kârdan pay dağıtma fikri nasıl doğdu?
İşimizin en önemli parçası insan kaynağı. Maalesef perakende sektöründe kalifiye elaman sıkıntısı var. Sektörümüzün yıllık çalışan kaybı yüzde 50. İşe aldığımız elemanlarımıza eğitim veriyoruz. Ancak başka yerlere gidiyorlar. Örneğin Mersin'de bir mağaza açtık. İşlerin iyi gitmesine rağmen eleman sıkıntısı yüzünden mağazayı kapattık. Kâr dağıtarak hem kâr etmeyen mağazaları hızlı toparlayacağız, hem de eleman kaybını azaltacağız.
Bu sistemden biraz bahseder misiniz?
500'ün üzerinde çalışanımız var. Bütün çalışanlarımız şirketin kâr ortağı olacak. Her bir mağazayı ayrı bir ticari işletme olarak ele alacağız. Mağazanın vergi öncesi kârının yüzde 17.5'ini mağaza müdüründen çaycısına belli oranlarda dağıtacağız.
Kişisel bakım pazarının hacmi 12 milyar TL
Tekin Acar, kozmetik sektörünün kişisel bakım kategorisi altında değerlendirildiğini söyledi. Şampuandan saç boyasına, traş köpüğünden ojeye birçok ürünün bu pazara dahil olduğunu belirten Acar, "Burada 12 milyar TL'lik bir büyüklük var. Bizim gibi ithal lüks ürün satan selektif pazarın hacmi ise 1.2 milyar TL" dedi. Türkiye'de selektif kozmetik satan nokta sayısının 300'ü geçmediğini kaydeden Acar, "Bizim 83 mağazamız var. Sadece büyük şehirler değil Anadolu'ya da gidiyoruz" dedi. Gaziantep'ten Malatya'ya Ordu'dan Şanlıurfa'ya birçok ilde faaliyet gösterdiklerini belirten Acar, "Anadolu'da da en büyük sorunumuz kalifiye eleman. Kâr payı dağıtarak bu illerimizdeki sorunu da çözeceğiz" diye konuştu.

DOĞRU ELEMAN YOKSA MARKANIN ÖNEMİ YOK

Lokasyonu çok iyi olan bir cadde mağazası ya da popüler bir AVM'de de eleman sıkıntısı oluyor mu?
Bu sıkıntı her yer için geçerli. Eğer doğru elemanınız yoksa AVM iyi de olsa mağazayı kapatıyorsunuz. Eleman, işi sürdürmekle ilgili en önemli kaynağımız. Bütün sektör için söylüyorum bunu. Ne marka, ne AVM ne de caddenin popülerliği... Bunlar hiçbir şey değil. Eğitimsiz eleman bizim ürünlerimizi satamaz. İstanbul, İzmir, Ankara gibi illerde mağazadan eleman eksilince eğitimi hızlı bir şekilde verebiliyoruz. Ancak Anadolu'da bu daha da zor.
ONLİNE EĞİTİM PROJESİ YOLDA
Sektörde kalifiye eleman eğitimi konusunda ortak bir girişim olacak mı?
Elbette. İthal lüks kozmetik markalarını Türkiye'ye getiren ve bizim de Tekin Acar olarak üyesi olduğumuz Selektif Kozmetikçiler Derneği var. Şu anda dernek olarak online bir eğitim sistemi üzerinde çalışıyoruz. Öğrencilerin ücretli ders alacağı bu sistem sayesinde sektöre alanında bilgi sahibi elemanlar kazandırmak istiyoruz.
SEKTÖRDEN KOPMALAR OLABİLİR
Türkiye'de büyüyen bir kozmetik pazarı ve birçok oyuncu var. Pazara yeni girecek firmalar olacak mı?
Şu anda Türkiye'de oyuncu sayısı çok fazla. Avrupa'da böyle bir pazar göremezsiniz. Orada büyük bir department store, pazarın öncüsü bir zincir ve yanında en fazla bir şirket daha vardır. Türkiye'de durum tam tersi. Yerli ve yabancı firma sayısı çok. Kâr marjı azalıyor. Ben, bir yıl içinde pazarda elenmeler yaşanacağını düşünüyorum.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.