Pazar 14.09.2014
Son Güncelleme: Pazar 14.09.2014

Arkamızdan ağlamıyor cebimizi yakıyor

Yılda 1 trilyon dolarlık yemek, restoranlarda çöpe gidiyor. Türkiye'de ise bu rakam 350 milyon lira. Unilever Food Solution 2015'te rakamı yüzde 20 azaltmak için bir yıldır işbaşında. Kapı kapı dolaşan ekiplerin hedefinde lüks mekânlar var

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) tüm kaynaklarını, dünyada yetersiz beslenen 840 milyon insana çare bulmak için seferber etti. 2015'te bu sayıyı yarı yarıya azaltmayı hedefleyen örgütün verilerine göre aslında dünyada, eşit ve verimli kullanılırsa, kişi başına günlük 2 bin 800 kalori düşecek kadar gıda mevcut. Ancak tablo sanıldığı kadar masum değil. Her yıl açlıktan ölenlerin üç katı kadar insanın obeziteye bağlı hastalıklar nedeniyle hayatını kaybettiğini söylersek durum daha net ortaya çıkar. Bu vahim tablonun fazla irdelenmeyen ama bir o kadar dehşet verici başka bir yönü de atık gıdalar. Birleşmiş Milletler'in 2013'te yaptığı bir araştırmaya göre dünyada yılda 1 trilyon dolarlık gıda çöpe atılıyor. Yani açlığı önlemek için gereken paranın birkaç katı. "Bu böyle gitmez" deyip 2013'te dünya çapında "Gıda Atığını Önleyelim" kampanyası başlatan Unilever Food Solition, Türkiye'nin de yer aldığı 8 ülkede önemli bir araştırmaya imza attı.
% 95 'ATMA' DİYOR

Araştırma sonuçları Türkler'in "gıda çöpe gitmesin" endişesini AB ülkelerine göre daha yüksek oranlarda taşıdığını ortaya koydu. Bu oran Türkiye'de yüzde 95'ken ABD ve Rusya'da 72. Ancak yine de yılda 350 bin ton gıdayı restoran, otel, catering şirketleri gibi ev dışı tüketim kanallarında çöpe atıyoruz.
1 TON 1.000 TL DEMEK
Şirketin tüm dünyada bu rakamı aşağı çekmek için seçtiği 8 pilot ülkeden biri olan Türkiye'de kişi başı atık miktarı otellerde 175, restoranlarda ise 72 grama ulaşıyor. Ortalama gıda atığı ise kişi başı 150 gram. Bu rakam her şey dahil otellerde 500'e çıkıyor. Unilever Food Solition Türkiye, Orta Asya ve İran Genel Müdürü Önder Arsan, tüm paydaşları işin içine katarak yola çıktıkları "Gıda Atığını Önleyelim" projesiyle, 2015'te bu rakamı yüzde 20 azaltmış olmayı hedeflediklerini söylüyor. Bunun için Türkiye'deki otel, restoran, kafe gibi 150 bin tüketim noktasının yüzde 40'ına ulaşmayı planlıyorlar. Önder Arsan, Türkiye'de ev dışı tüketimin hızla arttığına işaret ederek, "Son dört yılda iş hacmimiz iki katına çıktı. Ancak sektördeki atık da aynı oranda arttı. Bir ton atığın bir işletmeye maliyeti 1.000 TL" diyor. İşte bu rakam Unilever'in projesinde ana unsurlardan birini oluşturuyor. Arsan'ın stratejisi, işletmelere verimsiz atık yönetiminin ceplerine nasıl zarar verdiğini anlatarak zararın önüne geçmek.

'DEV ZİNCİRLERE TEKLİF GİTTİ'

Türkiye'de 50 milyar lirayı aşan ev dışı gıda tüketiminin 5 yılda 125 milyara çıkması bekleniyor. Ancak 'sürdürülebilir restoran' kavramının henüz bulunmadığını belirten Önder Arsan, bunun için de çalıştıklarını anlatıyor. Arsan, "2015 bitmeden bunu başarmış olmak istiyoruz. Bunun için İstanbul'da tanınmış, büyük zincirlerle görüşüyoruz" diyor.
'TABAK BOYUTLARI KÜÇÜLMELİ'
Unilever Food Solutions Kanal Pazarlama Direktörü Emel Akman, işe büyük restoranları, Sodexo, Sofra gibi catering şirketlerini projeye ortak etmekle başlamış. Akman, restoranları önce üç gün izlediklerini söylüyor. Depolama, pişirme süreci ve tabak atıklarını izleyen Unilever ekibi, restorana bir rapor sunmuş. Akman, "En büyük problem algıda. İşletmeci sadece tabakta kalanı atık olarak görüyordu" diyor. Restorana tavsiye bir 'eylem planı' sunduklarını belirten Akman tabak boylarının küçülmesi gerektiğinin altını çiziyor. Akman, "Bir yılda bilinirlik yüzde 9'a ulaştı. Bu umut verici" yorumunu yapıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.