Cuma 03.10.2014
Son Güncelleme: Cuma 03.10.2014

Bayramda' 10 numara 'tehlike

Bayram öncesinde 10 numara yağ tehlikesi yine ortaya çıktı. 10 bin otobüsten 1.000 tanesinin bu yağı kullandığı belirtiliyor. TOFED Başkanı Yıldırım, "Denetimler yetersiz. Hatta bazı denetçiler de işin içinde" diyor

İki ay önce 10 numara yağ nedeniyle peş peşe yanan otobüsler Kurban Bayramı öncesi "Aynı kazalar yaşanır mı?" sorusunu akıllara getirdi. Yaşanan onca elim kazaya rağmen yeterli denetim yapılmadığı ortaya çıktı. Türkiye'de şehirlerarası yolculuk yapabilen 10 bin civarında D1 belgeli otobüs var. Bunların yaklaşık yüzde 20'sinin kaçak akaryakıt, yüzde 10'unun da 10 numara yağ kullandığı ifade ediliyor. Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Başkanı Mustafa Yıldırım, bu otobüslerin yolda giden birer saatli bomba olduğunu söyledi. Yıldırım, "Çok değil daha iki ay önce ölümlü kazalar yaşandı. Onun hemen ardından birkaç gün denetim yapıldı fakat gerektiği kadar önlem alınmadı" dedi. Tehlikeye dikkat çeken Yıldırım, bayram öncesi denetimlerin sıklaştırılması gerektiğini kaydetti.
GÖZ YUMULUYOR

TOFED Başkanı Yıldırım, 10 numara yağ üretimi yapan ve satanlara göz yuman bazı denetçilerin de olduğunu söyledi. Yıldırım, "Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) büyük bir mücadele içinde. Fakat bunu bilip gören ve göz yuman denetçiler de var" diye konuştu. Emniyetin de bu konuyu sıkı takibe aldığını vurgulayan Yıldırım, fakat kullanımın hızla büyümeye devam ettiğini kaydetti. Yıldırım, "10 numara yağın tüketiminin bu kadar yüksek olmasının en önemli nedeni vergilerinin düşük olması" dedi. 1 litre motorin yağının ÖTV'si 1.46 TL, KDV'si ise 0.53 TL iken, aynı miktardaki 10 numara yağın ÖTV'si 0.30 TL, KDV'si ise 0.23 TL seviyesinde.
KAÇAK AKARYAKIT GELİYOR

Yıldırım, Türkiye'deki petrol piyasasında haksız rekabetin olduğunu söyledi. Deniz yoluyla ve Güneydoğu'dan büyük miktarda kaçak akaryakıtın ülkeye girdiğini vurgulayan Yıldırım, bu yolla büyük bir vergi kaybının yaşandığını da kaydetti. Bazı lisanslı firmaların bile kaçak akaryakıt getirip sattığını ileri süren Yıldırım, "Kayıt dışının önlenebilmesi için akaryakıttaki verginin düşürülmesi gerekiyor" şeklinde konuştu.
'TOPLU TAŞIMADA VERGİ İNDİRİMİ OLSUN'
Taşımacılıktaki vergi eşitsizliğine dikkat çeken Yıldırım, şöyle konuştu: "Deniz ve hava taşımacılığında vergisiz akaryakıt kullanılırken kara taşımacılığında böyle bir uygulama yok. Biz akaryakıtta hem KDV hem de ÖTV ödüyoruz. Bu da ulaşımda maliyetleri ciddi oranda artırıyor ve firmalar kayıt dışına yöneliyor. Sonrasında da ardı ardına kaza haberleri geliyor. Bunun önlenmesi için akaryakıt fiyatları makul ölçülere çekilebilir. En azından toplu taşımacılık yapan şirketlere özel bir uygulama geliştirilebilir. Böylece ulaşım maliyetleri düşer, insanlar toplu taşımaya daha çok yönelir ve trafik sorununun da önüne geçilir."
10 numara yağ piyasasının büyüklüğünün yıllık ortalama 2.5 milyar TL olduğu belirtiliyor.
Bu yağın kullanımı nedeniyle son 5 yılda 6 milyar TL'lik vergi kaybı yaşandığı ifade ediliyor. Geçen yıl 10 numara yağ ve benzerlerinin kullanımının önüne geçilmesi amacıyla motorinde ÖTV iadesi uygulaması başlatılmıştı.
Bu yolla 1 milyar TL ilave ÖTVgeliri elde edilmişti.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.