Pazar 28.12.2014
Son Güncelleme: Pazar 28.12.2014

Borsada büyü bozulmadı

Faaliyete geçtiği yıldan bu yana 'art arda iki yıl' düşmeyen borsa, geleneği yine bozmadı. Geçen yıl kaybettiren Borsa İstanbul, 2014'te en fazla yükselen dördücü piyasa oldu. 20 şirketin değeri 10 milyarı geçti. Kayseri Endeksi lider oldu

2014 yılına 17-25 Aralık darbe girişimleri ve Merkez Bankası'nın rekor faiz artırımı ile giren Borsa İstanbul'da, istatistik bir kez daha galip çıktı. Faaliyete geçtiği 1986 yılından bu yana terminolojiye oturan "Borsa art arda iki yıl düşmez" istatistiği bu yıl da geçerliliğini korudu. 2013'ü yüzde 14 kayıpla kapatan Borsa İstanbul, bu yıl yüzde 25'le dünyanın en fazla yükselen dördüncü piyasası oldu.
KAYSERİ ENDEKSİ LİDER

Arjantin Borsası yüzde 55.3 ile yükselişte ilk sırada yer aldı. İkinci sıradaki Çin yüzde 49.23, üçüncü olan Hindistan ise yüzde 28.68 yükseldi. Borsada bu yıl en fazla yükselen endeks yüzde 83.82 ile Kayseri Endeksi oldu. İkinci sıradaki Balıkesir Endeksi yüzde 83.1, üçüncü sıradaki Denizli Endeksi ise yüzde 82.2 yükseldi. Kayseri Endeksi içerisinde yer alan Ayen Enerji yüzde 77.7, Erbosan yüzde 115.75, Yataş yüzde 64.71, Birlik Mensucat yüzde 18.18, Karsu Tekstil yüzde 34.29, Lüks Kadife yüzde 72.44 prim yaptı. Borsanın lokomotif şirketlerinin yer aldığı BIST-30 Endeksi yüzde 27.45 prim yaparken, bankacılık endeksi yüzde 28.66 yükseldi. Sadece 5 endeks değer kaybederken, en fazla düşüş yüzde 34.8 ile Koza Grubu'nun hisselerini bünyesinde bulunduran madencilik endeksinde gerçekleşti. KOBİ Sanayi Endeksi yüzde 7.8, halka arz endeksi ise yüzde 2.2 düştü.
LOGO % 509 YÜKSELDİ

Bu yıl borsada 337 hisse yükselirken, 88 hisse değer kaybetti. 3 hissenin 2013 seviyesinde tutunduğu 2014'te en fazla yükseliş yüzde 509.7 ile Logo Yazılım'da gerçekleşti. İkinci sırada yer alan Datagate Bilgiyasar yüzde 392.40, üçüncü sıradaki Taç Tarım Ürünleri yüzde 345.37 prim yaptı. Bu yıl en fazla düşen hisse senedi yüzde 81.28 ile Aksel Enerji Yatırım Holding oldu. Bu hisseyi yüzde 80.78 ile İhlas Madencilik izledi.
KARDEMİR İKİYE KATLADI
BIST-30 Endeksi'nde en fazla yükseliş yüzde 116.11 ile Kardemir'de yaşandı. Erdemir yüzde 85.73, Petkim yüzde 45.81 prim yaptı. En fazla düşüş, paralel yapıya yakınlığıyla bilinen Akın İpek'e ait olan Koza Grubu hisselerinde yaşandı. Koza Madencilik yüzde 31, Koza Altın yüzde 22.33 düştü.
SADECE CİMBOM TUTUNAMADI
2014'te yüzde 13.75 oranında yükselen Spor Endeksi'nin tek değer kaybedeni ise Galatasaray oldu. Beşiktaş yüzde 31.28 ile en fazla yükselen spor hissesi olurken, Fenerbahçe yüzde 18.37, Trabzonspor ise yüzde 6.83 prim yaptı. Galatasaray hisselerinin bu yılki kaybı yüzde 12.3 oldu.
111.6 MİLYARLİRALIK ARTIŞ
Borsa İstanbul'da işlem gören 437 şirketin toplam piyasa değeri bu yıl 111.6 milyar lira artarak 615.8 milyar liraya çıktı. Piyasa değeri en yüksek şirket 39.3 milyar lira ile Garanti Bankası oldu. Garanti'yi 34.5 milyarla Akbank, 31.2 milyarla Koç Holding, 30.8 milyarla Turkcell ve 28.6 milyarla da İş Bankası takip etti. Piyasa değeri en yüksek 5 şirket 164.4 milyar lirayla toplam piyasa değerinin yüzde 27'sini oluşturdu. Borsada 20 şirketin değeri 10 milyarı geçti.
YÜKSELİŞTE İLK 10 ÜLKE
Arjantin 55.33
Çin 49.23
Hindistan 28.68
Türkiye 25.28
Filipinler 22.01
Mısır 21.37
Danimarka 21.28
Endonezya 20.89
Yeni Zelanda 17.32
Tayland 16.30

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.