Giriş Tarihi: 17.2.2015 12:10 Son Güncelleme: 17.2.2015 12:32

Sigarada tüm zamanların ÖTV rekoru

Ocak ayında tütün mamullerinden elde edilen ÖTV geliri, aralık ayına göre yüzde 82 artarak 3.3 milyar TL ile aylık gelirde tüm zamanların rekorunu kırdı. Rekoru istifçiler kırdırdı.

Yılbaşında sigaraya otomatik enflasyon zammı yapılacağı beklentisi rekor stokçulukla sonuçlandı. Maliye Bakanlığı'nın açıkladığı bütçe rakamlarına göre, ocak ayında tütün mamullerinden elde edilen Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) geliri tüm zamanların rekorunu kırarak 3.3 milyar TL'yi aştı. Bu rakam Aralık 2014'te 1.8 milyar TL seviyesinde gerçekleşmişti. Yani ocak ayında aralık ayına göre yüzde 82'lik bir vergi geliri artışı yaşandı. Aralık 2013 ile Ocak 2014 döneminde ise bu artış yüzde 28 olarak gerçekleşmişti.
ÜÇE KATLANDI
Böylece, yılbaşı dönemlerinde bir gelenek haline gelen stokçuluk eğilimi eçen senenin aynı dönemini neredeyse 3'e katlamış oldu.
Tütün mamullerinden elde edilen 3.3 milyar TL'lik rekor ÖTV geliri, aslında aralık ayında yapılan satışların vergi geliri olarak ocak ayında bütçeye yansıdı. Bir başka deyişle, sigara sektöründe yine bilindik bir oyun oynandı ve sigara şirketleri yeni yılda zamlı vergilerle satış yapmak yerine aralık ayında eski vergilerle satış yaptı.
DÜŞÜK FİYATTA YOĞUNLAŞTI
Ancak bu 'satış' tüketiciye çok kısıtlı yansıdı. Çünkü sigara şirketleri, satışı üretim şirketlerinden pazarlama şirketlerine yapıp aslında aynı çatı altında tuttu ve kısıtlı miktarda perakende satış noktalarına gönderdi. Böylece, şirketler hem kâr marjı anlamında hem de rakipleriyle fiyat rekabeti anlamında ellerini rahatlattılar. Stokçuluk eğilimi özellikle düşük fiyat kategorisinde yoğunlaştı.
BAZI MARKALAR HALEN ZAMSIZ
Hatırlanacağı üzere, yılın başında gelen vergi zamlarını takiben şirketler düşük fiyat kategorisinde bazı markalarına zam yapmamışlardı. Ocak ayı sonunda da Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, şirketleri düşük fiyat rekabeti yapmamaları, yapmaları halinde müdahale edileceği yönünde uyarmıştı. Ancak Maliye'den henüz beklenen adım gelmedi, şirketler de bazı markalarda halen zamsız ürünlerini satmaya devam ediyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.