Giriş Tarihi: 2.4.2015 11:49

Uzakdoğu'ya deri çıkarması

Türk deri sektörü kaliteli ürünleri ile Hong Kong'da dünyaca ünlü markaların ilgi odağı oldu.

Türk deri sektörü dünyada 2014 yılında yaşanan krizlerden etkilenmemek için İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) önderliğinde yeni pazarlara yöneldi. İDMİB yönetiminin belirlediği stratejiyle yeni ihracat yollarının başında gelen Uzakdoğu pazarı için harekete geçildi.

Mustafa Şenocak, Rusya ve Ukrayna krizi, Avrupa Birliği'nin ambargoları, IŞİD terörü gibi dış etkenlerden dolayı Türkiye deri ve deri ürünleri ihracatının 2014 yılında bir önceki yıla göre yüzde 4.6 kayıpla kapandığını ve 1 milyon 852 bin dolar olarak gerçekleştiğini söyledi.
İDMİB Başkanı Mustafa Şenocak "Özellikle Rusya'daki kriz sektörümüzü etkiledi. İkinci halka dediğimiz yeni pazarlara olan yolculuğumuzda başarılı bir adım attık. Uzakdoğu ülkelerine, Japonya ve ABD'ye deri sektörü adeta fetih harekatı yapar gibi hazırlandı, yola çıktık. Hong Kong'daki APLF fuarına uzun yıllardır katılan en köklü ülkeyiz. Ancak bu sene fuarın anlamı daha büyük. Katılım yapan firmalarımız fuardan mutlu ayrıldılar" dedi.
30 Mart – 1 Nisan 2015 tarihleri arasında Hong Kong'da 23'üncüsü düzenlenen ve dünya deri endüstrisinin en önemli uluslararası platformlarından biri olarak kabul edilen 'Asya Pasifik Deri Fuarı'na (APLF-MM&T) Türk deri sektörü damgasını vurdu. Uzakdoğu ekonomisinin can damarı olarak bilinen Hong Kong'daki fuara işlenmiş ya da yarı işlenmiş deri mamulleri ve kimyasalları ile milli katılım yaparak boy gösteren Türkiye deri sektörü temsilcileri dünyanın ünlü markalarıyla iş bağlantısı yaptı.
İDMİB Başkanı Mustafa Şenocak bir heyet kurarak henüz APLF Deri Fuarı sona ermeden pazar araştırması ve harekat planı için Japonya'ya gitti. Türk derisinin ihracat rakamlarına bakıldığında Asya ve Uzakdoğu ülkelerinin yüzde 9'luk ihracat oranı ile dördüncü sırada yer aldığını belirten Mustafa Şenocak "15 er kişiden oluşan ticaret heyetleri ile belirlediğimiz ikinci halka bölge ve ülkelerde tespitler yapıyoruz. Japonya hedefimiz için Deri Tanıtım Grubu (DTG) tanıtım faaliyetlerini planlamaya başladı. Türk derisinin kalitesini, sektörün gücünü göstererek Japonya pazarında sağlam temeller atmak istiyoruz. Japonlar Türkleri çok seviyor. Aynı zamanda Japonlar'ın Çinliler'le ticari sorunları var. Çin'den biraz pahalı da olsak ürünlerini Türkiye'den almaktan yanalar. Üstelik yüksek gelir seviyesi de yüksek gelir düzeyine de sahipler. Ticaret heyetleri yaparak o ülke pazarını tanımamız gerekiyor. Bu nedenle Japonya'ya heyetle gidiyoruz" dedi.
Japonya pazarıyla ilgili olarak Mustafa Şenocak şu değerlendirmeyi yaptı: "Japonya ve Kore'ye seneler önce ticari heyetler gitmiş. Buralar için de zor pazar algısı oluşmuş. Ancak şimdi ülkeler değişti, pazarlar değişti. Japon pazarına ürünlerimiz kalitesi ve üretim metodları ile uygun. Japon tüketicisi yüksek kaliteli üst grup ürünler istiyor. Bunları yapabilecek tecrübeye sahibiz. Japonya'da en büyük problem Türk mallarına uygulanan vergiler. Yüzde 38 ithal vergisi var. Bu çok yüksek bir oran. İkili anlaşmalarla bunlar aşılabilir sıfırlanırsa o pazarlar Türk deri sektörü için açılacak. " diye konuştu.

DERİ İHRACATINDA İKİNCİ HALKA ÜLKELER

Mustafa Şenocak, Türk deri sektörünün ihracatta yeni rota hedefleri belirlediklerini şöyle ifade etti: "İlk hedefimiz İtalya, Rusya, Çin. Ardından ikinci halka olarak hareket planımıza koyduğumuz ülkeler Japonya, Kanada, ABD. APLF Deri Fuarı neden önemli? Çünkü Hong Kong, aynı zamanda büyük ölçüde Çin demektir. Japonya, Kore ve diğer Asya ülkeleri için de ticaret merkezidir" dedi.
Son altı yılda Türkiye'den Çin'e deri ve deri mamulleri ihracatı yıllık ortalama % 31,3 oranında arttı. 2009 yılında 16,1 milyon dolar değerinde olan Türkiye'den Çin'e deri ve deri mamulleri ihracatı, 2014 yılında 63,5 milyon dolara, yaklaşık dört katına çıktı. Çin, 2013 yılında Türkiye'den % 11,2 oranında artışla 74,4 milyon dolarlık deri, deri ürünleri ve ayakkabı ithalatı gerçekleştirdi.
İDMİB Başkanı Mustafa Şenocak deri sektörünün ihracatında Güneydoğu Asya ülkelerinde ciddi artışlar kaydettiğini belirtti: "Örneğin Vietnam'a yapılan ihracattaki artış bu yıl geçen yıla göre yüzde 214 oldu. Önümüzdeki yıllarda Vietnam'a da gidebiliriz. Vietnam'ın 14,5 milyar dolarlık deri ticaret hacmi var. Yüzde 70'e yakın yarı mamullerini dışarıdan alıyorlar. Geçen yıl Vietnam'a 245 bin dolarlık mal sattık. Bu sene 7 milyon dolar civarına çıktık" dedi.
Mustafa Şenocak, ürün grubu olarak Uzakdoğu ülkeleri için hedeflerinin yarı mamül ve bitmiş deri satışı olduğunu söyledi. Şenocak, "En büyük pazarımız bu alanda. Dünyada kürklü deri ihracatı alanında birinci sıradayız. Diğer ürün gamlarında da iddialıyız. Hep üst segment de ürün satabiliyoruz. Çünkü aşağıya indiğimizde maliyet rekabetine giremiyoruz" dedi.

ÇİN RAKİBİMİZDİ, PAZARIMIZ OLDU

Mustafa Şenocak, Hong Kong'dan Çin'e ürün geçişlerinde sıkıntı olduğunu ifade etti. Şenocak, yeni bir sistem oluşturulmaya çalışıldığını böylece ticaretin daha yürür bir hale geleceğini kaydetti. Geçtiğimiz ay Şangay'da yapılan CHIC 2015 Fuarı'nın deri sektörü için başarılı geçtiğini kaydeden Şenocak şöyle devam etti: "Türk standlarına, ürünlerine yoğun ilgi vardı. Türk derisinin algısı üst düzeyde. Tasarımda ve ürün kalitesinde iyiyiz. Bölgedeki pazarlamamız iyi değildi. Aynı zamanda Çin'deki işçilik maliyetinin bizdekine yaklaşması da artık Çin'in Türk deri sektörü için pazar olmasını sağladı. Türkiye'deki arkadaşlarımız Çin'de mağazalar açmaya başladılar. Rakip olarak gördüğümüz Çin'i artık sektöre pazar olarak kazandırdık. Üstelik, alt gelir grubuna değil üst gelir gurubuna satışı hedefliyoruz. Ülkede yüz milyon kişinin 1 milyon dolar üzerinde geliri var. Bu gelir gruplarına yönelik hedefleri sürdürüyoruz"
RUSYA KAYBEDİLMİŞ PAZAR DEĞİL
Mustafa Şenocak, ülkeler bazında birinci sırada yine en fazla deri mamulleri ihracatı yapılan ülkenin Rusya olduğunu belirterek şöyle konuştu: "Geçen yıl Rusya'ya 450 milyon dolar ihracat yaptık. Rusya'nın toplamdaki payı yüzde 22. Ama yine de Rusya'ya ihracatımızda yüzde 25 düşüş oluştu. İkinci sırada İtalya var ve yüzde 15 artışımız oldu. Almanya'da bir önceki yıla göre artı 10, Irak'ta artı 5, İngiltere'de artı 17 olarak bir önceki yıla göre 2014'ü kapatmıştık"
Rusya'nın asla kaybedilmiş bir pazar olmadığını vurgulayan Şenocak, bu ülkeye daha da önem verileceğini şu sözlerle ifade etti: "Geleneksel pazarımız Rusya'da Deri Tanıtım Gurubu da faaliyette bulunacak. Rusya'da Türk Ticaret Merkezleri'nin kurulması gündemde. Rusya'dan geri duracağız ya da geri durmak, gevşemek diye bir düşüncemiz yok. Rusya'da ihracatımız düştü ancak bizim pazarımızı alan başka bir ülke yok"
Mustafa Şenocak, Rusya'daki kriz nedeniyle deri sektörünün alacaklarını tahsilde zorlandığına da dikkat çekti. Şenocak, hükümetten destek isteyerek şöyle dedi: "Alacak sorunları için bartır yapılmasını öneriyoruz. Rusya'dan 17 – 18 milyar dolar gaz alıyoruz 7-8 milyar dolar ihracat var. Bu tür bir karşılaştırmada alacaklarımızı bartırla tahsil edebileceğimiz net olarak ortada" dedi.
BÜYÜK MARKALAR ALIM YAPIYOR

21 ülkeden katılımın gerçekleştiği APLF Deri Fuarı'nın ziyaretçileri arasında Coach, Bally, Ecco, K-Swiss, Li & Fung, Hugo Boss, Adidas, Bauhaus, Debenhams, Diesel, Lane Crawford, LVMH, Marks & Spencer, Calvin Klein, Armani, Celine, Kwanpen, H&M, Clarks, Lacoste, Cole Haan, New Balance, Li-Ning, Aokang, Levi Strauss ve Next gibi tanınmış alım grupları yer aldı. Türkiye'nin milli katılımla yer aldığı fuarda işlenmiş deri ve kürk ürünleri ve deri kimyasalları ile deri makinaları sergilendi. Türkiye'den 50 firmanın katıldığı fuarda yapılan bağlantılar, İDMİB'in doğru bir stratejiyi uyguladığını ortaya koydu.
APLF Deri Fuarı'nda Deri Tanıtım Grubu (DTG) özel çalışmalar yürüttü. 2012 yılından itibaren katılım yapılan her yıl önemli tanıtım faaliyetleri yürütülürken önümüzdeki yıl Türkiye'nin "Focus Country" (Odak Ülke) katılımı ile Uzakdoğu ülkelerine daha fazla ağırlık vereceği açıklandı. DTG Başkan yardımcısı Süleyman Tahiroğlu "Geçtiğimiz yıllarda da Focus Country olarak fuara katılım yapmıştık. Türk derisinin kaliteli imajı Uzakdoğu'da biliniyor. Bu algıyı daha da güçlendirerek, satışlarımızı çoğaltacağız" dedi.
ABD'YE ÇIKARTMA YAKINDA
"ABD, mal satmamız gereken bir pazar. ABD'nin 233 milyar dolar toplam deri ticareti var. Biz bu pazardan binde 1 pay alabiliyoruz. Buna rağmen ABD'de yüzde 15 artışımız var. ABD ve Japonya pazarlarından istenilen payı alamıyoruz. Dünyanın 21 milyar dolarlık en büyük ayakkabı alıcısı ABD. Bizim ihracatımız yüzde 2. Çok düşük bir pay. Bundan 10-15 yıl önce ABD'ye ticari fuarlara gidilmiş. Ama zor pazar algısı oluşmuş. Ticari sistemlerine ayak uyduramamışız. Newyork'taki fuarlara önce ziyaretler yaptık, şimdi katılım için harekete geçtik. Avrupa pazarına alışmıştık şimdi uzaklara hareket ediyoruz"
ABD'ye Türk deri mamullerinin dolaylı olarak gittiğini belirten Mustafa Şenocak şunları söyledi: "Fuardaki ticaretten de ortaya çıktı ki ABD'li bir imalatçı marka sizden burada deriyi alıyor, ayakkabı ya da kıyafet haline getiriyor ve ülkesinde satışa sunuyor. Koreli bir müşterimiz bizden aldığımız ürünü alıyor, diktiriyor ve ABD'ye gönderiyor. Japonlar da aynı yolu izliyor. Çin de Vietnam'da ürettirip ülkesine götürüyor. Yarı mamul satışlarımız böyle artabiliyor.
Türkiye Ticaret Merkezleri'nin deri ihracatı için çok önemli bir proje olduğunu vurgulayan Şenocak, "Bu merkezlerde yüzde 75' e varan teşvikler var. Bir çok bürokratik tıkanıklık da aşılacak, büyük avantajlar sağlanacak. İDMİB olarak Türkiye Ticaret Merkezleri için belirlediğimiz üç yer ABD, Berlin (ya da Amsterdam) ve Şangay"

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.