Çarşamba 22.04.2015 00:00

‘Alo’ demeden ekrana bak

Telefon, şimdiki aklını işlemci yarışına yıllar önce giren bilgisayardan aldı. Onu asıl değiştiren ise dokunmatik ekran ve kablosuz internet bağlantısıydı. Artık ‘alo’ demeden ekrana bakıyoruz

elefon denilince, 30 yıl önce ne anlaşılıyordu, şimdi ne anlaşılıyor? Aslında telefona sabit bile demiyorduk. Çünkü mobil telefon fikrine bile çok uzaktık. Mobil telefonlarla tanışmak için 10 yıl daha bekledikt. Sonraki 10 yıl telefonların yeteneklerinin artmasını izledik. Bu sırada operatörlere ve akıllı telefon üreticilerine bağımlıydık. Oyuna internet şirketleri katılınca iş daha heyecanlı hale geldi. Rekabet de yeni bir boyut kazandı. Artık telefonların yeteneklerini milyonlarca uygulama belirliyor.

EN ÇOK SATAN KAMERA

Önce akıllı telefon kavramıyla tanıştık. Bu akıllı telefonların yetenekleri e-posta alıp göndermek ve basit mobil uygulamaların kullanılmasından ibaretti. Müzik yetenekleri dijital müzikçalarlardan kazandılar. 2000'li yılların başında önce kamera ve renkli ekranlar karşımıza çıktı. Müzik ve fotoğraflara yetişebilmek için SD kartlar devreye girdi. Telefonun belleği yetersiz kalmaya devam ettikçe SD kartların kapasiteleri hızla arttı. En çok satan kamera markası telefon firmaları olmaya başladı. Yetenekler sınır tanımamaya başladı. Sadece kamera özelliğinin kazandığı güç, piyasadan küçük hızlı kompakt kameraların silinmesine neden oldu.

DOKUNMATİK VE UYGULAMA

2007, dokunmatik ekranların başlangıç yılı oldu. Üstelik bu sayede sadece dokunmatik ekranların değil, uygulama döneminin de kapıları sonsuza dek aralandı. Yenilikler için operatörleri bekleme dönemi sona erdi. Apple, iOS işletim sistemine sahip iPhone'u AppStore uygulama mağazası ile zenginleştirmeye başladı. Google'ın Android işletim sisteminde geç başladığı uygulama markette bir süre sonra Apple'ı geride bırakacak güce bile ulaştı. Microsoft'un bu ikiliye katılması yaklaşık 3-4 yılını aldı. Windows platformu şimdi farklı bir hızda mobil dünyada koşuyor. Operatör ürünlerinin de etkisiyle 2014 yılında telefon satış adetleri büyümese de birim başına ödediğimiz ücret arttı. Giriş seviyesi telefonlardaki yüksek maktu vergi ücretleri tüketicinin akıllı telefona geçişini hızlandırdı. Artık her 2 telefon satışından birini 400–800 TL arasındaki cihazlar oluşturuyor.

KELEBEKTEN KISA PİL ÖMRÜ

Kullandığımız akıllı telefonların en büyük derdi pil. Herkes elinde şarj aleti elektrik prizi bulma oyunu oynuyor. Pil aksesuvarları belki de yıl başının en mutlu eden hediyeleri rolünde. Fotoğraftan videolara, e-postalardan haritalara pek çok iş için akllı telefonlara sarılıyoruz. Ve hep pil bitmesin istiyoruz. Oysa böyle tek taraflı bir aşk yok. Pil teknolojisi dediklerine olsa olsa karşılıksız aşk denir. Akıllı telefonların ekranı da büyük pil derdi de.. Yapmak istediğimiz çok şey var ama pil ömrü dediğin kelebeğin ömründen kısa. Bu yüzden pil deposu taşımak zorunda kalıyoruz. Apple iPhone 6 Plus, Samsung Galaxy Note 4 gibi akıllı cihazları yoğun internet, video ve konuşma sonunda bazen 1 gün içinde şarj etmek gerekiyor. Gereksiz anten ve bildirimlerin kapatılması şart. Titreşim yine en çok pil tüketen yeteneklerden. Samsung Galaxy S6 Edge ve Galaxy S6 modelleriyle bu süreyi biraz daha uzatırken hızlı şarj özelliği ile gönlümüzü kazanmayı başardı.

Mobil sosyal video tetikledi

Akıllı telefonlarda kullanımın artmasının birincil sebebi kamera ve sosyal ağlar. Yüksek çözünürlüklü kameraların orta seviye cihazlarda kullanılması ve Facebook, Instagram, Youtube gibi video paylaşım uygulamaları akıllı telefon talebini artırdı. Bilgi Teknolojileri İletişim Kurumu (BTK) verilerine göre her 3 ayda bir internet kullanımı iki haneli artmaya devam etti. Satılan 10 telefondan 9'u akıllı telefon olunca herkes orta sınıf telefonlara yöneldi.

Yerli markalar rekabete katıldı

Tüm akıllı telefon üreticileri amiral gemisi cihazların dışında orta sınıf telefonlar için de yarışa giriyor. Yerli markalar ve operatörlerin önemli pay aldığı orta sınıf akıllı telefon pazarında Microsoft, Samsung, Sony, LG, Huawei, Asus, Acer gibi uluslararası markalar da satış adetlerini artırmak için yeni modelleri piyasaya sürüyor. General Mobile'ın Discovery modeliyle ilk kez adım attığı, Casper, Vestel ve Escort gibi yerli markaların da takip ettiği orta sınıf akıllı telefon pazarında uluslararası markaların ürünleri rekabeti kızıştırdı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.