Çarşamba 22.04.2015 00:00

Kamu bankaları küllerinden doğdu

Bir dönem krizlerin tetikleyicisi olan kamu bankaları, 2002 sonrasındaki yeniden yapılanma ile sektörün öncüsü haline geldi. Kamu bankaları kâr artışının yanı sıra, rasyolarda da sektörün lideri oldu.

Koalisyon hükümetleri döneminde siyasetin arka bahçesi haline gelen ve bankacılık literatürüne 'görev zararı' olarak giren uygulamayla, ekonominin adeta kanayan yarası haline gelen kamu bankaları, 2002 sonrasında küllerinden yeniden doğdu. Bugün itibariyle bankacılık sektöründe en fazla kâr eden grubu, kamu bankaları oluşturur hale geldi. Kamu bankaları karlılık ve sermaye yeterlilik rasyolarında sektör ortalamasının üstüne çıktı.
21.9 MİLYAR $ KAYNAK
Kasım 2000'de yürürlüğe giren 4603 sayılı Kanun ve Mayıs 2001'de uygulamaya konulan Bankacılık Sektörü Yeniden Yapılandırma Programı kapsamında gerçekleştirilen işlemler sonucunda, kamu bankalarına 21.9 milyar dolar tutarında kaynak aktarıldı. Bu tutarlar üzerinden kamu bankalarının yeniden yapılandırılmasının toplam maliyetinin Gayrisafi Yurtiçi Hasıla'ya oranı yüzde 14.8 olarak gerçekleşti. Aralık 2000 verilerine göre, iki kamu bankasının görev zararları alacakları 15.1 milyar liraya ulaştı. Ziraat Bankası'nın söz konusu tarih itibarıyla görev zararı alacağı 8.2 milyar TL'ye ulaşarak, bankanın toplam aktiflerinin yüzde 50'sini oluşturdu. Halk Bankası'nda ise, 6.9 milyar TL tutarındaki görev zararı alacağı, bankanın toplam aktiflerinin yüzde 65'ine denk geldi.
Dr. Mete Bumin'in Bankacılar Dergisi'nin 2009'da yayınlanan 70'inci sayısında yer alan araştırmasına göre kamu bankaları yeniden yapılandırma sonrasında çok hızlı bir büyüme gösterdi. Kamu bankalarının aktifleri ve mevduatları yüksek oranlarda gelişim gösterirken, bu bankaların aracılık fonksiyonuna odaklanmasıyla kullandırdıkları kredilerin hacmi ve kredilerin toplam aktifler içerisindeki payı yükseldi. Şube ve personel sayılarında ulaşılan rasyonel seviyeler kamu bankalarının kapasite göstergelerinin iyileşmesine neden olurken, bu çerçevede kamu bankalarının şube ve personel başına aktif, kredi ve mevduat rakamları yeniden yapılandırma sonrasındaki dönemde artış gösterdi.
KAMUNUN KÂRI ARTTI
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun verilerine göre, bankacılık sektöründe 2014 yılında yerli özel bankaların kârı yüzde 11.2 azalarak 12.2 milyar liraya inerken, kamu bankalarının kârı yüzde 10.1 artarak 9 milyar 240 milyon liraya ulaştı. Bankacılık sektöründe yüzde 12.23, yerli özel bankalarda yüzde 12.16, yabancı bankalarda yüzde 9 olan özkaynak kârlılığı, kamu bankalarında yüzde 14.03 oldu. Sektörün ortalama aktif kârlılığı yüzde 1.7 iken, bu oran kamu bankalarında yüzde 2.01, yerli özel bankalarda yüzde 1.72, yabancı bankalarda ise yüzde 1.14 olarak gerçekleşti.
Borsanın lokomotifi bankalar
Türkiye ekonomisini kredi kanalıyla destekleyerek büyümeye katkı yapan bankacılık sektörü, Borsa İstanbul'un da lokomotifliğini elden bırakmıyor. Borsada, şirketlerin toplam piyasa değeri 600 milyar lira olurken, bunun 165 milyar lira ile yüzde 27'sini bankalar oluşturdu. Bankalar, yabancı yatırımcıların en fazla işlem yaptığı hisseler sıralamasında ilk sırada yer aldı. Yabancı yatırımcıların mart sonu itibariyle borsada 1.7 milyar dolarlık net alım gerçekleştirirken, bu tutarın 761 milyon dolarlık kısmı banka hisselerinde yapıldı. Bankalarda, halka açık hisselerin önemli bir bölümü de yabancıların portföyünde bulunuyor. Yabancı yatırımcı payının en yüksek banka yüzde 75.8 ile Halk Bankası oldu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.