Giriş Tarihi: 22.4.2015 14:28

Teknoloji insanı keşfediyor

Teknoloji dünyasının kalbi Silikon Vadisi artık elektronik devrelere değil, insanlara yatırım yapıyor. Onlar da biliyor ki, farkı sadece insanlar yaratıyor. 22 yılı bitirdiğim Sabah ailesinde teknolojinin insanla buluştuğu her şeye ilk adımı biz attık

yıllık teknoloji muhabirliği, editörlüğü ve yazarlığı hikâyesinin bana öğrettiği en önemli değer "teknoji değil insanlar fark yaratıyor" oldu. Dünyaya silikon ile adım atan en ünlü teknoloji vadisi artık sadece insana ve yeni fikirlere yatırım yapıyor. Mesleğimi çok sevmemde, henüz ilk yıllarımda teknolojinin değil, insanların fark yaratacağını gösteren insanlarla tanışmam çok etkili oldu. Bu yüzden yeni teknolojiler kadar insan hikâyelerini yazmaya gayret ediyorum. İnsanı dışlayan bir teknoloji çözüm olamaz! Yıl 1988. İTÜ Oyuncuları Tiyatro Grubu olarak Faust'un özel çevirilerini bilgisayara yazarken "Büyük harf nasıl yazılıyor" diye sorunca elektronik fakültesinden arkadaşım Metin'in (Barut) "Shift B" yanıtını alınca hayatımın değişeceğini nereden bilebilirdim. İTÜ Maden Mühendisliği Bölümü'nde okurken ilk kez bilgisayarla tanıştım. Hatta bana ilk "Shift" tuşunu tanıştıran arkadaşımı 6 yıl sonra PC Magazine Türkiye dergisine test editörü olarak aldığımız gün geliyor aklıma.

MERKEZDE İNSAN VAR

Sektörde 24 yılı geride bırakırken yeşil ekranlı MSDOS işletim sisteminden Window 10'a kadar uzanan hikâyeye şahitlik eden gazetecilik yıllarım gözümün önünde canlandı. Teknolojinin mühendisler ve profesyonellerden insanı keşfeden hikâyesine tanık olmak eşsiz bir deneyimdi. Yani 1960'larda başlayan bilgisayarların hikâyesi son 8 yıldır insanı keşfetmeye çalışıyor. İnsan merkezli tasarımlar intenet, sosyal medya, mobil ve dokunmatik ekran dönüşümüyle hızlandı. İşte son 5- 6 yıldır insan merkezli tasarımlarla karşılaşmaya başlamamızın hikâyesini Sabah'ta yaşadım.

VERİ MADENCİSİYİM

Hayatım boyunca 1 kez özgeçmiş yazdım. Ticari yazılım konusunda uzman ETA'da işe başlarken okula devam ediyordum. İlk ve tek özgeçmiş yazdığım şirket orasıydı. Sonra bir daha yazmak kısmet olmadı. Sabah ailesine Bilgisayar Datamation dergisinden transfer olmuştum. Gazeteye ilk adım attığımda tarih 5 Nisan 1993'ü gösteriyordu. piyasaya çıkacak PC Magazine dergisinin sektörel araştırma yazıları yazmak için anlaştık. Sevgili Deniz Tanış aracı olmuştu ve beni derginin yayın yönetmeni Balaban Cerit ile tanıştırmıştı. Henüz İTÜ Maden Mühendisliği'nden resmi olarak mezun olmamıştım. Maden mühendisliği okurken veri madenciliğine uzanan gazeteciliğe uzanacağını nereden bilebilirdim! İLK DİJİTAL REKLAM Tekstilden otomotive farklı sektörlerde bilgi teknolojisi yatırımları konusunda araştırma yazıları yazarak başladım. 2 yıl sonra grubun çıkardığı ve sektörde ilk sürekli bilgisayar sayfalarını hazırlayan Yeni Yüzyıl'da da yazmaya başladım. Aynı anda Sabah'ın aylık sektör sayfalarında da yazılarım çıkıyordu. PC Magazine Türkiye dergisiyle ilk disket ve ilk CD-ROM projesine imza atmıştık.

CD-ROM BOMBA

ilk sayısı Türkiye'nin ilk elektronik reklam projesi oldu. Sayfalara sütun santimlerle değil, Megabayt başına ilk ilan alınan yayındı. İlk virüslü CD-ROM projesi oldu ama bir sonraki ay ilk antivirüslü CD-ROM'u da dağıttık. İlk BBS yayınına başladığımızda okurla internet üzerinden tanışıklık başladı. Dergide yaptığımız hataları "küt" diye yüzümüze vuran okurlarla 1994 yılında tanıştık. Belki de gazeteciliğin en başında okurun doğrudan eliştirisini mesleğin doğal sonucu olarak görmek mesleki gelişimde çok etkili oldu.

BİLİŞİMİN BELLEĞİ

Şu anda kullandığımız bilişim, bilgisayar, yazılım donanım sözcüklerini dilimize kazandıran Türkiye Bilişim Derneği (TBD) ve kurucusu Prof. Dr. Aydın Köksal Hoca'nın emeğini unutamam. Bilişim Derneği'nin özel dergisini çıkarırken yaptığı beni yüreklendiren konuşması bu meslekte kalma arzumu kamçıladı. Türkiye Bilişim Vakfı'nın düzenlediği medya ödüllerinde 2 yıl üst üste "En iyi haber, inceleme ve araştırma" ile "En iyi bilişim sektör sayfası ödülleri" beni sevdiğim işin bir parçası haline getirdi. Çünkü ben de her insan gibi takdir gördükçe daha iyisini yapma konusunda yüreklendim.

PAZAR GÜNÜ OLSUN

1990'ların sonunda Sabah'ın ON teknoloji ekini çıkarmaya başladık. 2000'li yılların başında dergilere veda ederek Sabah Ekonomi sayfalarında sürekli yazmaya başladım. Teknoloji marketlerin sayısının yavaş yavaş arttığı dönemde Sabah gazetesi bir ilke imza atarak gazetelerin tirajının en yüksek olduğu pazar günü ekonomi sayfalarında teknolojiye yer verdi. Bu sayfalar sektör değil, okura yönelik dönüşümün öncüsü oldu. Sabah pazar günü ekonomi sayfalarına teknolojiye yer veren ilk gazete oldu. Sonra diğerleri Sabah'ı takip etti.

ONHAYAT DÖNEMİ

Sabah'ın teknoloji sayfaları da dönüşümden geçerek adı ONHAYAT oldu. Bu kaçınılmaz bir dönüşümdü. İnsanı keşfeden teknoloji artık sadece meraklısının değil, hayatına teknoloji giren herkesin ortak konusuydu. İçeriği buna göre yeniden düzenledik. Son birkaç yıldır hafta sonu eklerinde ONHAYAT İnternet, spor sayfalarında ONHAYAT Spor, tatil ekinde ONHAYAT Tatil ile teknoloji meraklılarının değil, hayatı teknolojiye dokunan herkese ulaşmaya başladık. SABAH TV'de yayınlanan (m.sabah.com.tr ) Timur Sırt ile ONHAYAT) videolar bu iletişimin doğal uzantısı oldu. 360 derece Yani hayatın içinde teknoloji ne kadar yer kaplıyorsa o kadar teknolojiyi kullandık. Sabah gazetesi tüm okurlar için rehber olmaya devam ediyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.