Çarşamba 17.06.2015
Son Güncelleme: Çarşamba 17.06.2015

Sanayici Ar-Ge'ye değil kura yöneldi

Faaliyet kârının yarısını finansman gideri olarak kaybeden sanayici, kurtuluşu kurda buldu. Kambiyo kârındaki artışın etkisiyle üretim dışı gelirler net kârın yarısına ulaştı. Ar-Ge'ye ayrılan pay ise binde 7'de kaldı

2013 yılında ABD Merkez Bankası'nın ilk faiz artırım sinyali ve Gezi Parkı olayları, 2014'te ise Merkez Bankası'nın 5.5 puanlık rekor faiz artırımı ile iki seçimin piyasalarda yarattığı oynaklık, Türk sanayicisini kendi işine uzaklaştırdı. İstanbul Sanayi Odası'nın (İSO) dün açıkladığı 'Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu 2014' araştırması, finansman baskısı altındaki sanayicinin 'denize düşen yılana sarılır' misali kura yöneldiğini ortaya koydu. İSO 500'deki sanayi şirketleri, geçen yıl net satışlarını yüzde 3.9 artırarak 472.5 milyar liraya çıkardı. Faaliyet kârı yüzde 16.4 azalarak 30.5 milyar liraya, faaliyet kâr marjı da yüzde 8'den 6.4'e indi. Faaliyet kârının yüzde 52.5'i 2013'teki gibi yine finansman giderine gitti. Bu sarmala karşı sanayicinin can simidi ise kurdaki artıştan kaynaklanan üretim dışı faaliyet gelirleri oldu. Üretim faaliyeti dışı gelirleri, geçen yıl yüzde 80.6 artarak 13.6 milyar liraya çıktı. Üretim dışı faaliyet gelirlerinin net kâra oranı, yüzde 50.3'e fırladı. İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, "Finansman yönetimini iyi yapan kurlarda kazançlı çıktı" diye konuştu.
AR-GE ZAYIF KALDI

Ar-Ge harcamalarının üretimden satışlara oranı yüzde 0.51'den 0.74'e yükselse de, KOBİ'lerdeki yüzde 1'in üzerindeki oranın gerisinde kalındı. Bahçıvan, "Dünyada bu oran yüzde 6 ila 8 arasında. Bu konuda daha çok yol almalıyız" dedi.
ZARAR EDEN ŞİRKET SAYISI AZALDI
Bu yıl '500 Büyük' ile ilgili söyleyebilecekleri en olumlu verilerden birinin zarar eden şirket sayısındaki azalış olduğunun altını çizen Bahçıvan, "2014 yılında 500 Büyük Sanayi Kuruluşu'nda zarar eden şirketlerin sayısının ciddi bir azalışla 129'dan 83'e indiğini görüyoruz. Aynı eğilimi EBITDA verileri de ortaya koyuyor. Bu verilere göre 2013 yılında 32 şirket zarar etmişken, 2014'te bu sayı 19'a geriledi" dedi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.