Çarşamba 09.12.2015
Son Güncelleme: Çarşamba 09.12.2015

Kasımda sanayi şaha kalkar

Sanayi üretimi ekimde 5 yılın en yüksek artışını sağladı. Başbakan Davutoğlu, "Bu, 1 Kasım öncesinin rakamları. Seçim sonrası verileriyle şaha kalkacağız şaha!" dedi

Büyümenin öncü göstergesi sanayi üretimi ekimde yüzde 14.7'yle yaklaşık 5 yılın en büyük artışını gösterdi. Böylece, Ocak 2011'den bu yana en yüksek artış hızına ulaştı. Ekimdeki yükselişte çalışma iş gününün sayısının bir önceki yıla göre 2.5 gün artması da etkili oldu.
BÜYÜME HIZLANACAK
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretim endeksi ekimde yüzde 4.6 artarken; mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi ise bir önceki aya göre yüzde 0.1 artış gösterdi. Sanayi üretiminin beklentilerin üzerinde gelmesi son çeyrek büyümesine ilişkin umutları da artırdı. Uzmanlar, siyasi istikrarın da etkisiyle büyümenin dördüncü çeyrekten itibaren hızlanacağını belirtiyor. AK Parti Grup Toplantısı'nda sanayi üretim verilerini değerlendiren Başbakan Ahmet Davutoğlu, "Sanayi üretiminde yıllık artış yüzde 14.7'dir. Bu, 1 Kasım seçimlerinden önceki veriler, 1 Kasım'dan sonraki verilerle inşallah şaha kalkacağız şaha!" dedi. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık da, ekonomiye olan güvenin artmasıyla birlikte sanayi üretiminin de tekrar yukarı yönlü hareketlendiğini belirterek, "1 Kasım'dan sonra hem reel kesimde hem de tüketici tarafında güven daha da arttı" yorumunu yaptı. Işık, son çeyrek büyümesine dair ilk somut verinin sanayi üretimi rakamları olduğunu belirterek, "Arındırılmamış sanayi üretimi rakamlarının çalışılan gün sayısının etkisiyle yüksek gelmesini bekliyorduk. Ancak açıklanan veriler beklentilerin de üzerinde geldi" diye konuştu.

GEREKİRSE CAYDIRICI TEDBİR ALABİLİRİZ
Başbakan Davutoğlu, grup toplantısında Rusya'yla ilgili yaptırımlara da değindi. Gerekli görülmesi halinde yaptırımların devreye sokulacağını söyleyen Davutoğlu, "Her türlü duruma hazırlıklıyız. Karşılaştığımız olumsuz tavra rağmen bunca yıldır dostane ilişkiler içinde olan bir ülkeye karşı caydırıcı tedbirler almak konusunda istekli değiliz. Türkiye ambargo politikalarına inanan bir ülke değil" dedi. İki ülke arasındaki mevcut gerilimden olumsuz etkilenen sektörlere telafi edici tedbirler uygulayacaklarını vurgulayan Davutoğlu, "Yaş sebze-meyve ihracatçılarımız için çalışma yaptık. Sektör temsilcilerimiz müsterih olsun" diye konuştu.
5 YILIN EN BÜYÜK ARTIŞINA TATİL ETKİSİ
Sanayi üretiminin ekimdeki artışında bayram tatilinin etkisi oldu. Kurban Bayramı'nı içinde bulunduran Ekim 2014'te çalışma gün sayısı 18.5 iken bu yılın ekim ayında 21 güne yükseldi. İş Yatırım Ekonomisti Muammer Kömürcüoğlu, ihracat ağırlıklı sektörlerin imalat sanayindeki yükselişte etkili olduğuna dikkat çekti. Kömürcüoğlu, "Son çeyreğin ilk üretim verisinde takvim etkisinden arındırılmış endeks güçlü bir artışa işaret etse de aylık bazda değişim oldukça sınırlı iyileşmeye işaret ediyor. Bu durum seçim belirsizliğine rağmen üretim cephesinde en azından bir bozulmanın olmadığını gösteriyor. Ayrıca yılın son çeyreğinde ılımlı bir seyrin hakim olabileceğini gösteriyor. Kasım seçiminden tek parti hükümetinin çıkması ile sanayi üretimindeki canlanma daha belirgin olabilir" dedi.
İMALAT SANAYİ ARTTI
Sanayinin alt sektörleri incelendiğinde, ekim ayında bir önceki yılın aynı ayına göre madencilik ve taşocakçılığı sektörü endeksi yüzde 0.5 daralırken, imalat sanayi sektörü endeksi yüzde 5, elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksi yüzde 4.1 artış gösterdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.