Pazartesi 01.02.2016
Son Güncelleme: Pazartesi 01.02.2016

Başkanı 'orta sınıf' belirleyecek

Gelir dağılımının tarihin en kötü dönemine girdiği ABD'de seçimleri 'orta sınıf' belirleyecek. Kasım 2016'da yeni başkanını seçecek ABD'de kampanyalar büyüme, iş yaratma ve teşviklerle dolu

Cumhuriyetçi Parti'nin en güçlü adayı olarak gösterilen John Kasich ile Demokrat aday Hillary Clinton'ın Başkan olabilmek için ikna etmesi gereken en öfkeli kitle Wall Street'i işgal eden gençler değil. Artık ABD'nin en hoşnutsuz kesimi 'orta sınıf'. Dünyanın da en büyük problemlerinden biri haline gelen gelir dağılımı adaletsizliği, ABD'de tüm zamanların en kötü düzeyinde. Öyle ki 8 Kasım 2016'da ABD'nin yeni başkanını da bu sorun belirleyecek. ABD'de başkanlık yarışında en çok konuşulan kampanya sansasyonel açıklamaları ile Donald Trump'ınki olsa da bu yıl seçimlerde iki partinin de mesajı 'orta sınıfa' yönelik. Tüm adaylar büyüme ve vergi politikaları üzerinde duruyor. Kampanyaların devamı da bu ana tema üzerine inşa edildi. Orta sınıfın gelirinde artış vaadi verecek olan iki partinin ayrıştığı tek nokta ise bunu hayata geçirme biçimleri.
TEŞVİKLER TARTIŞILIYOR

Orta sınıfın gelirini artırmada iki taraf da büyümeye ve istihdama vurgu yapıyor. Obama döneminde başlanan iş yaratma programının güçlendirileceği belirtilirken, vergi konusunda ise farklı görüşler var. Clinton ve demokratlar zengin vergisi koyma ve asgari ücreti artırma yönünde vaatlerde bulunuyor. Aynı zamanda tarım teşvikleri de gündemde. Bunun yanında finans kaynaklarını gelişmekte olan ülkelere ileterek daha çok ABD malı almaları sağlanması düşünülüyor. Böylece ihracat ve üretimde artış yakalama hedefleniyor.

30 YILDA %50'NİN ALTINA İNDİ

ABD'de süren zorlu ekonomik koşullar, bir zamanlar ülke çoğunluğunun hayali olan orta sınıf kavramını eritti. Amerikan rüyası denen refah düzeyinin sembolü olan orta sınıf artık çoğu aile için erişilmesi zor bir ekonomik düzeyi ifade ediyor. 1970'lerden bu yana hızla kan kaybeden orta sınıfın gelirden aldığı pay ilk kez zenginlerin ve fakirlerin altında kaldı. 1960'lı yıllarda Amerikan halkının yüzde 61'i orta sınıf olarak hesaplanırken bu oran günümüzde yüzde 50'nin de altına indi. Dünya gelir dağılımı eşitsizliğinin bir benzeri de ABD'de var. ABD'nin yüzde 1'lik kesim toplam harcamanın yüzde 99'unu yapıyor.

İKİ KİŞİDEN BİRİ DÜŞÜK GELİRLİ
Dünyada da durum ABD'den çok farklı değil. Gelir dağılımındaki adaletsizlikler nedeniyle küresel nüfusun yüzde 56'sı düşük gelirli olarak kabul ediliyor. Dünyanın orta sınıfı 10 yılda yüzde 6 artmış olsa bile bu hâlâ sadece yüzde 13 düzeyinde. Dünya nüfusunda üst orta gelirli kişilerin oranı yüzde 7'den yüzde 9'a çıkarken üst gelir grubu oranı yüzde 6'dan yüzde 7'ye çıktı.
120 MİLYON ORTA DİREK VAR
ABD'de hane halkı gelirinin içinde orta sınıfın payı 1970'te yüzde 62 düzeyindeyken bu oran 2014'te yüzde 43'e geriledi. Aynı zaman aralığında üst gelir grubunun payı ise yüzde 29'dan yüzde 49'a çıktı. 1970'te ABD'de 80 milyon kişi orta sınıf mensubuyken bu rakam 2015'te yüzde 51 artışla 120 milyon oldu. Aynı yıllarda zengin ve fakirlerin toplamındaki artış oranı ise yüzde 135'i buluyor. 35 yıllık sürede zengin ve fakir nüfus toplamı 51 milyondan 121 milyona çıktı. Bir kişi için belirlenen orta sınıf gelir rakamı 24 bin 173 dolar iken bu rakam iki kişilik bir ailede 34 bin 186 olarak tespit edildi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.