Cumartesi 09.04.2016
Son Güncelleme: Cumartesi 09.04.2016

Lojistikçiler TIR’latmak üzere

Türk TIR’larının vize, kota gibi engellerle karşılaştığı Avrupa’ya ihracatta yabancı plakalı araçların payı arttı. Sektörün 2015 kaybı 750 milyon euro

Avrupa Birliği'nin (AB) yaptırımlarıyla zor dönemler geçiren lojistik sektörü şimdi de piyasada hâkimiyeti her geçen gün artan yabancı markalı araçlara karşı mücadele veriyor. Türk plakalı araçlara uygulanan yaptırımlar nedeniyle ihracatçıların yabancı menşeli TIR'ları tercih etmesi, sektörü çıkmaza soktu. Batı kapılarından giriş-çıkış yapan Türk plakalı TIR'ların oranı 2008'de yüzde 73 iken bu oran 2015'te yüzde 52'ye kadar düştü. Buna karşılık yabancı araçların geçişi ise aynı dönemde yüzde 27'den 48'e yükseldi. Sektörün büyük bir kıskaçta olduğunu belirten Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, yerli ürün ihracatı artarken yurtdışına hizmet satışının gerilemeye başladığını söyledi.
KAYIP 750 MİLYON EURO
Türk lojistik şirketlerine AB seferlerinde uygulanan vize, kota, haksız yere gümrük kapılarında bekletme gibi engeller teslimatı etkiliyor. Buna en küçük evrak yanlışlığında kesilen cezalar da eklenince maliyetlerin arttığını vurgulayan Şener, "Türkiye'de de benzer zorluklarla mücadele ediyoruz. Hem yurtdışı hem de Türkiye'de sigorta ödemek zorunda kalıyoruz. Yabancı araçlar otoyol ücreti ya da trafik cezası ödemiyor. Tüm bunlar rekabette elimizi zayıflatıyor. Biz 1.000 liraya taşırken yabancı firma 900'e hizmet veriyor. Buna karşılık biz her 1.000 TL'de 100 lira kâr ederken yabancıda bu oran 800 lira oluyor" dedi. 2015'te ihracat pazarından pay almak amacıyla Türkiye'ye boş giriş yapan yabancı plakalı araç sayısının 136 bin 298'e çıktığını vurgulayan Şener, Türk şirketlerinin bu konuda en çok Gürcistan, Bulgaristan, İran, Irak, Romanya, Makedonya ve Moldova menşeli firmalarla rekabete girdiğini söyledi. Şener şöyle konuştu: "Her geçen gün pazar payını artıran yabancı firmalar nedeniyle kaybımız 2015'te 750 milyon euroyu buldu."
ORAN EŞİTLENİYOR
2008 Pay (%) 2015 Pay (%)
Türk
288.000 73 201.000 52
Yabancı 107.000 27 184.000 %48
YABANCI ARAÇLARA ÖDENEN HİZMET BEDELİ
Gittiği ülke 2015 (bin euro)
RUSYA 102.268
İRAN 87.371
ALMANYA 40.645
BULGARİSTAN 40.217
ROMANYA 39.552
KKTC 38.138
POLONYA 33.595
GÜRCİSTAN 30.207
TÜRKMENİSTAN 29.711
UKRAYNA 23.430
KAZAKİSTAN 23.421
DOĞU KAPILARI DA SORUNLU
Benzer bir sorunun Doğu kapılarında da yaşandığını belirten Şener, şöyle konuştu: "Suriye'ye savaş öncesi yıllık 100 bin taşıma vardı. Önce durmuştu, şimdi 120 bini aştı. Ancak mallar sınırda Suriye araçlarına devredildiğinden uluslararası taşıma gelirinden mahrum kalıyoruz."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.