Giriş Tarihi: 9.5.2016 14:58 Son Güncelleme: 9.5.2016 15:09

Sermaye piyasalarının 2015 karnesi

Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği (TSPB) tarafından hazırlanan "Türkiye Sermaye Piyasası 2015 Raporu"na göre geçen yıl en yüksek getiriyi dolar cinsinden yatırımlar sağladı, özel sektör tahvilleri ile emeklilik fonlarındaki büyüme de devam etti.

TSPB'nin "Türkiye Sermaye Piyasası 2015 Raporu" yayımlandı. Buna göre, 2015 yılında Türkiye'deki yatırım araçları arasında en yüksek getiri, yüzde 28 ile 1 yıllık dolar mevduat hesabında gerçekleşti. Bu dönemde yatırım araçları arasında en yüksek getiriyi, dolar cinsinden yatırımlar sağladı.

2014 yılında en yüksek getiri sağlayan BIST-100 ise 2015 yılının en fazla değer kaybeden yatırım aracı oldu. BIST-100 endeksi yüzde 16 değer kaybetti, işlem hacmi yüzde 18 artarken, geçen yıl Borsa İstanbul'da işlem gören pay senetlerinin piyasa değeri yüzde 12 azalarak 555 milyar liraya düştü.

Geçen yıl vadeli işlem hacmi yüzde 31 artarak 567 milyar lira olurken bu işlemlerin yüzde 81'i borsa endeksine dayalı sözleşmelerde yapıldı. Son yıllarda hızlı büyüyen özel sektör tahvillerinde 2015 yılında yeni ihraçlar yüzde 20 artışla 80 milyar liraya çıktı.

Seçimlerin ve jeopolitik risklerin etkisiyle gösterge tahvil faiz oranları eylül ayında yüzde 11,6'ya kadar yükseldi ve yılı hafif gerileyerek yüzde 11 seviyesinden kapattı.

YURTİÇİ TASARRUFLAR, KUR ETKİSİYLE ARTAN DÖVİZ CİNSİNDEN MEVDUATLAR İLE BÜYÜDÜ

Toplam yurt içi tasarruflar ise 2015 sonunda bir önceki yıla kıyasla yüzde 10 artarak 2 trilyon liraya ulaşırken, bu tutarın yüzde 84'ünün yurt içi yerleşiklere ait olduğu belirlendi. Toplam tasarrufların yaklaşık üçteki ikisine oluşturan mevduat, kurlardaki artışın etkisiyle 2015 yılında yüzde 18 artışla 1,2 trilyon liranın üzerine çıktı. Yurt içi yatırımcılarda, sermaye piyasası ürünlerinin tasarruflarındaki payı yüzde 30 düzeyinde gerçekleşti.

Yurt dışı yatırımcıların tahvil/bono ve pay senedi yatırımları, TL cinsinden sırasıyla yüzde 17 ve yüzde 11 azaldı.

Önemli bir kısmını mevduatın oluşturduğu hane halkı tasarrufları ise Eylül 2015 itibarıyla bir önceki yılın aynı dönemine göre ağırlıkla kur artışını yansıtır şekilde yüzde 21 artarak 850 milyar liraya ulaştı.

10 YABANCI ŞİRKET VE 10 YABANCI FON, HALKA AÇIK PAY SENETLERİNİN YÜZDE 18'İNE SAHİP

Yatırımcıların toplam pay senedi portföyü, endeksteki düşüşün etkisiyle yüzde 9 azalarak 226 milyar lira oldu. Yabancı yatırımcıların halka açık pay senetlerindeki payı, 1,5 puanlık düşüşle yüzde 62'ye indi. 10 yabancı şirket ve fonun, halka açık pay senetlerinin yüzde 18'ine sahip olduğu görüldü.

HİSSE SENEDİNİ YABANCI 251, YERLİ 39 GÜN ELİNDE TUTTU

Geçen yıl yabancı yatırımcıların pay senetlerini ortalama elde tutma süresi, 290 günden 251 güne düşerken, yerli yatırımcılarda bu süre 2 gün azalarak 39'a indi.

Devlet iç borçlanma senetlerinde yurt dışı yatırımcıların ağırlığı 2014'teki yüzde 26 seviyesinden 2015 sonunda yüzde 20'ye geriledi.

Özel sektör borçlanma araçlarının değeri yüzde 5 artışla 47 milyar lira olurken, yerli fonların özel sektör tahvili yatırımları yüzde 20 büyüdü. 2015 yılında menkul kıymet yatırım fonlarındaki yatırımcı sayısı yüzde 6 artarak 3 milyona, portföy büyüklüğü yüzde 7 artarak 39 milyar TL seviyesine yaklaştı. Devlet katkısının etkisi ile 2015 yılında sayıları 1 milyon kişi artarak 6 milyonu aşan bireysel emeklilik fonu yatırımcılarının portföy büyüklüğü ise 10 milyar lira yükselerek devlet katkısı dahil 48 milyar lirayı buldu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.