Cumartesi 18.06.2016 00:00
Son Güncelleme: Cumartesi 18.06.2016 09:58

İran'da hedef 30 milyar dolar

İran ile ambargolu 3 yılda ticaretin yarıya düşüp 10 milyar dolara gerilediğini hatırlatan DEİK Başkanı Vardan, hedefin 2-3 yılda 30 milyar dolar olduğunu söyledi.

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı Ömer Cihad Vardan, "Enerji ağırlıklı sektörlerde İran'a karşı dezavantajlı olan Türk şirketler perakende, inşaat, turizmde fırsat bulabilir" dedi. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ile birlikte KPMG'ye hazırlatılan İran Raporu'na ilişkin konuşan Vardan, özellikle çimento, demir-çelik ve seramik gibi yoğun enerji tüketen sektörlerde İran'ın düşük enerji maliyetleriyle Türkiye'ye rakip olacağını, Türkiye'nin bu anlamda sıkıntı çekeceğini söyledi. Vardan, "Açılım fırsatlarla birlikte riskleri de beraberinde getiriyor. 250 milyar dolarlık yatırım ihtiyacı bir fırsat; artan rekabet ise şirketlerimiz için bir risk" dedi.

HEDEF 30 MİLYAR DOLAR

Habertürk'e konuşan Vardan fırsatların da gözden kaçırılmaması gerektiğini, yaptırımlar nedeniyle Türkiye'nin İran'a ihracatının 2012-2015 döneminde yüzde 63 gerilerken, iki ülkenin ticaret hacminin 20 milyar dolarlardan 2015 sonunda 10 milyar doların altına indiğini hatırlattı. Vardan, hedefi ise iki ülke arasındaki ticaret hacmini 2-3 sene gibi kısa bir sürede 30 milyar doların üzerine çıkarmak olarak belirledi.

Vardan, İran'daki teknoloji olarak geride kalmış petrol üretim tesislerinin yenilenmesi alanının yanı sıra otel, alışveriş merkezi ve hastane işletmeciliği gibi hizmet sektöründe de fırsat olduğunu kaydetti. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi de, "Ambargonun kalkması inşaat malzemeleri, sağlık ve petrokimyayı olumsuz, enerji, otomotiv ve makine sektörlerini olumlu etkileyecek" dedi.

İHRACATÇILARIN HEDEFİNDE 2'İNCİ SIRADA YER ALIYOR

Büyükekşi, "İran 2012'de en çok ihracat yaptığımız 3'üncü ülkeydi. 3 yılda İran'a ihracatımız yüzde 63 düştü, kaybımız 5.7 milyar dolar. Toplam ticaretimiz yüzde 55.4 azaldı. Bütün zorlukların ortasında, fırsatlar yatar. Buradan yola çıkarak fırsatları nasıl değerlendiririz, takipçisiyiz" dedi. Ambargoların kalktığı ocak ayından itibaren İran'a ihracatın 4 ayda yüzde 25 arttığını kaydeden Büyükekşi, İhracatçı Eğilim Anketi'ne göre de ülkenin ihracatçıların hedef ülke sıralamasında ABD'den sonra ikinci sırada yer aldığını kaydetti

'BANKACILIK ÖDEMELERİ HALEN ZOR, DÜZELMESİ BİRKAÇ AYI BULUR'

Türkiye-İran İş Konseyi Yürütme Kurulu Başkanı Bilgin Aygül, yaptırımların kalkmasına rağmen İran bankalarının küresel sisteme dahil olmakta zorlandığını, ticaret hacminin artması için ödemeleri işleyen bankaların sisteme dahil olması gerektiğini kaydetti. Aygül, "Bu birkaç ayı bulabilir" dedi. Aygül ayrıca, İran'ın enerji sektörü ve altyapı yenilemesi için Avrupa'dan ithalat yapacağını, artan trafikten Türk lojistik sektörünün yararlanabileceğini belirtti.

TİCARETTE DEVRİM MUHAFIZI'NA DİKKAT

-Paylaşılan bilgilere göre, 5 yılda İran'ın ithalatı yüzde 9.3-11.6 artacak, Türkiye'nin ihracatı yıllık yüzde 13.7 büyüyecek.

-İran üzerinde bugüne kadar; ürün ithalatı sınırlandırılması, İran petrol ve gaz sektörüne yatırım yapılmasının engellenmesi, İran'ın uluslararası ticari ortaklarla iş yapmasının kısıtlanması ve İran bankalarının kara listeye alınması şeklinde yaptırımlar uygulandı. Toplantıda, İran Devrim Muhafızları'yla ticaret, iş yapan kişi ve kurumların önümüzdeki dönemde zorlanabileceği dile getirildi.

2 İRAN BANKASI BAŞVURDU

Aygül, İran'da her sektöre yer olduğunu, Türkiye'de şube açmak için BDDK'ya başvuru yapan 2 İran bankası olduğunu dile getirdi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.