Perşembe 25.05.2017

Kiraz ihracatına bürokrasi çelmesi

Binlerce üreticiyi yakından ilgilendiren kirazda ihracat sekteye uğradı. Başta Çin olmak üzere birçok ülke ile imzalanan ‘16 gün soğuk depoda bekletme şartı’ kirazı dalında bırakabilir

Türkiye'nin önemli ihracat kalemlerinden olan kirazda bürokrasi krizi çıktı. Birçok ülke ile özel olarak imzalanan kiraz ihracat protokollerine '16 gün soğuk depoda bekletme' şartı eklenmeye başlandı. Akdeniz sineği ile mücadele kapsamında yapıldığı belirtilen düzenlemelere ihracatçılar hazırlıksız yakalandı. Depo yetersizliğinin yanı sıra ortalama 20 gün raf ömrü olan kirazın 16 gününü depoda geçirmesi birçok ülke için ihracatı imkânsız hale getirdi. İhracatçıların iddiasına göre, Türkiye'nin yılda 100 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirmeyi hedeflediği Çin pazarı kararla birlikte tamamen kaybedilme tehlikesiyle karşı karşıya. 16 gün şartının ilkel bir yöntem olduğunu da ifade eden ihracatçılar şunları kaydetti: "Çin kirazı bizden almak istiyor. Çünkü dünyada tat olarak en iyi üretim bizde. Ancak imzalanan protokol nedeniyle ihracat yapamıyoruz. Özellikle Uzakdoğu ülkelerinde pazarımızı kaybedebiliriz." Karar özellikle Afyon ve Manisa gibi illerdeki ihracatı kilitledi. Akdeniz sineğine kendi bölgelerinde bugüne kadar hiç rastlanmadığını ifade eden üreticiler, "Afyon'da bugüne kadar Akdeniz sineği zaten hiç görülmedi. İlgili bakanlıkların devreye girmesiyle sorun çözülebilir" dedi.
200 milyon dolarlık ihracat yapıyoruz
Türkiye her yıl ortalama yaklaşık 200 milyon dolarlık kiraz ihraç ediyor. Almanya 64 milyon 543 bin dolarlık tutarla ilk sırada yer alırken, Rusya 16 milyon 732 bin dolarla bu ülkeyi izliyor. Pazar çeşitlenmesinde Uzakdoğu ülkeleri ise 100 milyon dolarlık bir potansiyel taşıyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.