Cumartesi 02.12.2017
Son Güncelleme: Cumartesi 02.12.2017

İhracat rekora koşuyor

İhracat kasım ayında yüzde 14.2 artarak 13.6 milyar dolara çıktı. 11 ayda toplam 142 milyar dolarlık rakama ulaşıldı. Aralık ayında 15 milyar dolar rakamı yakalanırsa tarihi rekor da kırılmış olacak

İhracat, kasımda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 14.2 artarak 13 milyar 629 milyon dolar olurken, ihracat tarihindeki en iyi üçüncü kasım ayı rakamları elde edildi. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre son 12 aylık dönemde ise ihracat yüzde 10.5 yükselerek 155 milyar 443 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. İhracat, yılın 11 ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 10.7 artışla 142 milyar 663 milyon dolar oldu. Son 12 aylık dönemde ise yüzde 10.5'lik artışla 155 milyar 443 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaşıldı. Miktar bazında rakamlara bakıldığında, ihracat, kasımda yüzde 6.5 artışla 9.7 milyon ton, ocak-kasım döneminde yüzde 11.3 yükselişle 105.4 milyon ton düzeyinde gerçekleşti. Otomotiv endüstrisi, 2 milyar 645 milyon 548 bin dolarla kasım ayında en fazla ihracat gerçekleştiren sektör oldu. Otomotivi 1 milyar 440 milyon 305 bin dolarla hazır giyim ve konfeksiyon, 1 milyar 391 milyon 634 bin dolarla kimyevi maddeler ve mamülleri sektörleri takip etti. Kasım ayında en fazla ihracat artışı, yüzde 63.6 ile zeytin ve zeytinyağı, yüzde 46.7 ile çelik sektörlerinde kaydedildi. Aynı dönemde toplam ihracatın yüzde 15.9'unu oluşturan tarım grubunda yüzde 6.3'lük yükselişle 2 milyar 172 milyon dolarlık, toplam ihracattan yüzde 2.9 pay alan madencilik grubunda ise yüzde 1.1'lik artışla 388 milyon dolarlık ihracat kaydedildi.
EN HIZLI ARTIŞ ROMANYA'YA
İhracat pazarları bakımından kasım ayında 161 ülke ve bölgeye ihracat arttı. En fazla ihracat yapılan ilk üç ülkeden Almanya'ya yüzde 11.3; İngiltere'ye yüzde 16.4 ve İtalya'ya yüzde 14.5 artış oldu. En fazla ihracat yapılan 20 ülke arasında ise en yüksek artış yüzde 45 ile Romanya'ya gerçekleşti. Ülke grubu bazında ise kasım ayında Avrupa Birliği'ne (AB) ihracat yüzde 18.3 artış gösterdi. Böylelikle AB'nin ihracattaki payı 50.2 oldu. Yılın ilk 11 ayında ise AB'ye ihracat 66.4 milyar dolara ulaştı
PLANLAR İŞLİYOR
Ekonomi Bakanı Nihat Zeybekci, "Biz bu büyüme rakamlarını açıkladığımızda birileri bıyık altından gülmüştü, birileri 'Hadi canım' demişti. Biz inanmıştık ve gelmiş olduğumuz noktada bütün rakamların tamamını planlayarak, kurgulayarak, gereğini yaparak bu noktaya geldik" dedi. 2017'yi "İhracat Seferberliği Yılı" ilan ettiklerini hatırlatan Zeybekci, "Senenin ortasında hedefleri yeniden belirledik, revize ettik, 156.5 milyar dolara çıkardık, bu sınırı da aşmak üzereyiz" dedi.
REKABETÇİ KUR 3.50-3.60 SEVİYELERİNDE
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, 2016'nın tamamında ulaştıkları ihracat rakamını, 11 ayda yakaladıklarını belirterek, paritedeki değişimlerin ihracat rakamlarına yansımasına da değindi. Büyükekşi, şunları kaydetti: "Kasım ayı ihracatında parite etkisi pozitif yönlü olarak 469 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Bunda özellikle euro/dolar paritesinin geçen seneye göre daha yüksek olması etkili. Yılbaşından bu yana ise parite ihracatımızda 1.1 milyar dolarlık negatif bir etki yarattı. Kur artışı ile ihracatımızı artırma hedefimiz yok. Satışlarımızı yüksek katma değerli ihracata ağırlık vererek kalıcı bir şekilde artırmak istiyoruz. Bu yılın başında dolar kuru 3.94'leri gördü. Referandumun ardından 3.50'nin altına geriledi. İhracatçıyı, kur riskinden korunmaya davet ediyorum."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.