Cuma 08.12.2017
Son Güncelleme: Cuma 08.12.2017

Konya Şeker İngilizlere model oldu

Konya Şeker’in Çumra’da beşinci derece tarım arazisinde sıfır atıkla çalışacak şekilde kurduğu tesis İngiliz Şeker Kooperatifi British Sugar’a örnek oldu

1950'li yıllarda Konyalı pancar üreticilerinin bir araya gelmesiyle kurulan, 1999'dan itibaren de AK Parti Karaman Milletvekili Recep Konuk'un başkanlığında hızla büyüyen Konya Şeker, İngilizlere de rol model oldu. Çumra'da 5'inci derece tarım arazisi üzerinde yaklaşık 2.6 milyon metrekare alanda, sıfır atıkla çalışacak şekilde kurulan tesis, İngiliz Şeker Kooperatifi British Sugar'a da örnek oldu. İngilizler, tesisteki üretim prosesinde kullanılan sıcak suyun doku kültürü laboratuvarı, seralar ve balık üretim merkezinde dolaştırılarak soğutulmasını kendi tesislerinde birebir uyguladı. Tesiste tüm süreçlerin sıfır atık mantığıyla kurulduğunu aktaran Pankobirlik Başkanı Recep Konuk, modele yerli yabancı birçok yatırımcının ilgi gösterdiğini söyledi. Sıfır atık modelinin maliyetleri de aşağıya çektiğini aktaran Konuk, "İngilizlerin yanı sıra Almanya, Türk Cumhuriyetleri, Kuzey Afrika gibi ülkeler gelip incelemelerde bulundu" dedi.
MALİYETLER 10'DA BİRE DÜŞTÜ
Şeker üretilirken pancarın yan ürünü olan melasın Çumra Şeker Entegre Tesisleri'nde yem ve maya sanayiyle etanol üretiminde kullanıldığını aktaran Konuk, Türkiye'de kurulu etanol kapasitesinin yüzde 56'sına sahip oldukları bilgisini verdi. Konuk, "Bu tesisle yurtdışına yakıt bedeli olarak ödenen milyonlarca dolar dövizin üreticimizde kalması sağladık" diye konuştu. Şeker pancarı posasının da yemin hammaddesi olarak kullanıldığını anlatan Konuk, şunları söyledi: "Maliyetleri 10'da 1'e düşüren bu sistemle hayvancılıkla uğraşan çiftçimizin kaliteli yeme daha ekonomik koşullarda erişimini sağladık. Ayrıca kampüsteki atık su arıtma tesisleriyle arıtma sistemini de enerji kaynağı haline getirdik. Buradan açığa çıkan metan gazını da kurduğumuz trijen santralinde değerlendirerek elektrik üretiminin yanı sıra kampüsteki binaların ve seraların ısıtma, soğutma işlemini de gerçekleştirdik."
HAYVAN ÜRETİMİ ARTTI
Hayvancılıkta da ciddi atılımlar yaptıklarını anlatan Konuk, Meram Kampüsü'nde toplam 400 bin metrekare alanda dünyanın en büyük et ve süt işleme kompleksini kurduklarını söyledi. Konuk, "110 bin metrekare kapalı alanı bulunan bu komplekste bin 300 kişiyi istihdam ediyoruz. Hali hazırda 950 ton günlük süt işliyoruz. Yılbaşından sonra tam kapasiteye çıkarız. Büyükbaşta da aylık 10-12 bin kesim kapasitemiz var, biz şu anda aylık 7 bin kesim yapıyoruz" dedi. Türkiye'nin et ve süt üretiminin yüzde 12'sini karşıladıklarını belirten Konuk, "Biz üretime başladıktan sonra çiftçi hayvancılığa da yatırım yapmaya başladı. 3 yılda canlı hayvan üretiminde yüzde 60, süt üretiminde de yüzde 40 artış sağlandı" şeklinde konuştu.
HEDEF DÜNYADA İLK 5
Sadece kendi üretimleri değil, çiftçinin ürünlerini de aldıklarını anlatan Konuk, "250 bin hektarlık alanda sözleşmemiz var. Burada 40 bin çiftçi üretim yapıyor. 40 bin çiftçiden ürün alıyoruz. 2000'de 76 milyon dolar olan tarımsal girdi ödemesini bugün 450 milyon dolara kadar çıkardık. Hem kurum hem de çiftçimiz kazandı" dedi. Gıdada Türkiye'de ilk 5'te olduklarını aktaran Konuk, dünyada da ilk 5'i hedeflediklerini kaydetti. Konuk, "Dün sadece şeker pancarı işliyorduk bugün çiftçinin ürünlerini işlemeye başladık. Yarın bu sayı daha da artacak" diye konuştu.
TOROSLAR'DA ANGUS PROJESİ
Meram Kampüsü'nde besi çiftliğinin de bulunduğunu aktaran Konuk, buraya yurtdışından et verimliliği yüksek angus cinsi inekleri getirdiklerini aktardı. Angus sayısını artırmak için Toroslar'da da bir deneme yaptıklarını aktaran Konuk, şunları anlattı: "3 yıl önce yaklaşık 50 angusu Toros dağlarına bıraktık. Şu anda çoğaldılar ve sayıları yaklaşık 400'ü buldu. 4-5 yıl üreyip yaşayabilirlerse bu modeli yaygınlaştırmak istiyoruz. Şimdi projeyi Tarım Bakanlığı'na sunacağız. 2 ya da 3 angus dağ köylülerine teşvikle verilsin. Onlar hayvanların basit ihtiyaçlarını karşılasın. Bu yolla hem hayvan arzı artar hem de köylülere gelir kaynağı oluşturulur."
MARKA DEĞERİ 720 MİLYON DOLAR
Bugüne kadar 3.8 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını anlatan Konuk, "Eski fabrikayı rehabilite ettik, kaynaklarımızı toparladık ve bugün 45 üretim tesisini barındıran 8'i kampüs olmak üzere 11 yerleşke yaptık. 11 bin kişiye istihdam sağladık" dedi. Pankobirlik'in marka değerinin 720 milyon doları bulduğunu aktaran Konuk, "Üretim tesisleri, ürettiği ürünler hariç markanın sadece isminin ve logosunun değeri. Bunun içinde bina, arsa, makine teçhizat yok" dedi.