Cuma 04.05.2018
Son Güncelleme: Perşembe 03.05.2018

Ticarette savaş meydanı değişti

KPMG’nin ‘Perakende Trendleri 2018 Araştırması’ ticarette şimdiye kadar bilinen tüm doğruların geride kaldığını ortaya koyuyor. Araştırmaya göre rakipler arasında ciro savaşının temeli olan ‘ürün, fiyat, tedarik zinciri’ yerini artık ‘müşteri deneyimine’ bırakıyor

KPMG Türkiye Tüketici Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Fikret Çetinkaya, araştırmadan çıkan yeniçağın perakende trendlerini değerlendirdi. Çetinkaya, bir numarada yer alan trendi, "Perakendeciler kendilerini zorlu ve kalabalık bir pazarda farklılaştırmak için mücadele ederken müşteri deneyimi her zamankinden önemli hale geldi. Şimdiye kadar, perakende performansının öncelikli ölçütü 'metrekare başına satış'tı. Ancak mağazalar birer satış noktası olmanın yanında deneyim merkezi haline de geldiği için perakendede başarının yeni ölçütü artık 'metrekare başına deneyim' olacak" diye anlattı.
Avrupa'da 16 milyon müşteri çıkacak
2030'da Çin'in orta sınıfından 800 milyon ile 1 milyar arasında yeni tüketici çıkacağı ve Çin'de 1 milyondan fazla nüfusa sahip 200'ü aşkın şehir olacağı tahmin ediliyor. OECD'nin tahminine göre ise Avrupa'dan 2030'a kadar 16 milyon yeni tüketici çıkacak ve bugün sadece 35 şehrin nüfusu 1 milyondan fazla. Bugün Çin'de Amerika, Brezilya ve Endonezya'nın toplamından daha fazla kişi internete mobil telefonundan erişiyor. Çin'in internetten satışlarının yaklaşık yarısı mobil üzerinden gerçekleşirken, ABD'de satışların en fazla üçte biri internetten geliyor.
Sıkıcı perakendecilik öldü
Her ne kadar mağazaların düşüşte olduğu bir dönem yaşasak da fiziksel perakendecilik aslında ölmedi ama sıkıcı perakendecilik öldü. 2017 yılında belli ülkelerde kapanan mağaza sayısının rekor seviyelere çıktı. Fakat gözden kaçırılan bir nokta, aynı zamanda birçok mağazanın da açıldığı. 2018'de de benzer bir manzara görülecek. Ocak 2019'a gelindiğinde dünya genelinde perakendeciliğin yüzde 90'ı yine fiziksel mağazalarda gerçekleşecek.
Doğu'nun devri başlıyor
Tüm veriler 'Doğu ile Batı'nın hikâyesinin sona erdiğini gösteriyor. Çin'in geliştirdiği inovasyon ekosistemi, tüm dengeleri sarsıyor. Çin'in inovatif teknoloji şirketleri yerel pazarın hakimi ve Batı'ya taşınmaları da an meselesi. 2017'de Alibaba'nın 'Singles' Day' (11 Kasım) kampanyası 25 milyar dolarlık rekor gelire imza attı. Bu, Black Friday ve Cyber Monday kampanyalarının toplamından daha fazlaydı.
Yapay zekâ-sesli asistanlar
Yapay zeka etkisini artıracak. Yöneticiler 2020'de tüm işlemlerin yüzde 85'inin yapay zeka tabanlı olacağını söylüyor. 2018, yapay zekanın geniş ölçekte devreye alındığı yıl olacak. 2018'de başı 'chatbot'ların çekeceği yapay zeka uygulamalarının perakendede daha çok kullanıldığını göreceğiz. Ayrıca yapay zeka ile çalışan ve konuşan sesli asistanların yükselişine tanık olacağız. 2018'de perakendecilerle teknoloji şirketleri arasında yeni ortaklıklar kurulacak.
Adil davranma dönemi
Birleşik Krallık'ta tüketiciler satın aldıkları ürünlerin kökeninden endişe duyduklarını belirtiyor. Bir çalışmaya göre yüzde 74'ü, işçilerin adil ücretlendirildiğinden ve güvenli koşullarda çalıştırıldığından emin olurlarsa giyim ürünlerine daha fazla para ödemeyi kabul edeceklerini söylüyor. Perakendecilerin özgün ve şeffaf olması, ama aynı zamanda da bunu incelikli ve güvenilir bir şekilde aktarması gerekiyor. Aksi halde tüketiciler başka bir markayı tercih edebilir.
Bilinçli tüketici hareketi
Bilinçli tüketicinin yükselişi devam edecek. Dürüstlük ve özgünlük artık müşteriler için en önemli özellik. Markalar ve perakendeciler kurumsal sosyal sorumluluğa daha fazla odaklanmak zorunda.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.