Salı 18.12.2018
Son Güncelleme: Salı 18.12.2018

Türkiye’de banka dolandırıcılığı % 1’i geçmez

Türkiye finans sektörünün dijital dolandırıcılıkta Avrupa’dan daha iyi durumda olduğunu belirten İHS CEO’su Bülent Özkan, “Günde 500 milyon işlem yapılıyor. Bizdeki fraud oranı % 1’i bile geçmez” dedi

Siber güvenlik alanında dört büyük banka ile çalışan İHS Teknoloji CEO'su Bülent Özkan, Türkiye'de fraud (dolandırıcılık) eylemlerinin toplam içindeki payının yüzde 1'i bile geçmediğini söyledi. Fraud'ta Türkiye'nin Avrupa'ya göre daha iyi bir durumda olduğunu belirten Özkan, "Türkiye'de günde ortalama 500 milyon dijital ve kredi kartı işlemi yapılıyor. Şubeler buna dahil değil. Bunun yüzde 40'ı da büyük bankalarda. Totalde yüzde 10'luk kısmı fraud'a konu oluyor. Ama hepsi fraud'dur anlamına gelmez. Çünkü orada normal müşteri davranışı da mevcut. Bunun içinden de çok küçük miktarı yüzde 1 belki daha düşüktür. Şöyle düşünebiliriz; yüzde 10'un yaklaşık yüzde 3 civarı fraud işlemidir ve bunun yüzde 1 civarı da tutulamamıştır" dedi.
Fcase adında bir startup'ları olduğunu ve İngiltere'de de bir şirket kurduklarını belirten Özkan, "Bu yazılım fraud tespit etmiyor operasyonunu yönetiyor. Dünyada böyle bir yazılım yok. Herkes fraud'u tespit etmeye çok odaklı. Operasyona kimse çok odaklanmamış. Dolayısıyla operasyon kısmı işi baya sıkıntılı aslında. Şubat ayında Londra'ya gideceğiz sunum için. İspanya'nın en büyük bankalarından biriyle görüştük. Onların Fraud altyapısına baktığımızda biz Türkiye'de çok daha iyi durumdayız. Onların fraud kayıpları çok daha ciddi" şeklinde konuştu.
Özkan, "Türkiye dünyanın en büyük 20 ekonomisinden biri. Saldırganlar da büyük uğraş içinde. Ortalama bir bankanın başına günde yaklaşık 500 adet sadece manuel müdahale edilmesi gereken, yaklaşık 5 bin civarında da sistemin otomatik olarak aksiyon aldığı işlem düşüyor" dedi.
150 MİLİSANİYEMİZ VAR
Teknolojide ATM'den mobil uygulamaya kadar her alanın saldırıya açık olduğunu vurgulayan Özkan, "Şifrenin girilmesi de bir işlem, para transferi de. Bizim yaptığımız kullanıcının davranışlarını profillemek ve sonra bu profilleri muhalefet eden davranışlar kullanıcının hesaplarından yapılıyor mu bunu anlamak. Yani siz ATM'ye kartınızı taktığınızda bizim yaklaşık 150 - 200 mili saniyemiz var. Dolayısıyla saniyenin onda biri ya da beşte biri süresi içerisinde sizin daha önceki işlemlerinize bakıp bu işlemi sizin yapmadığınıza karar verip durdurmak zorundayız" dedi.
CİHAZ PROFİLİ ÇIKARILIYOR
İşlemleri profilleme yöntemleri geliştirdiklerini söyleyen Özkan, "Kullandığımız bir diğer teknoloji de; cihaz profilleme. Cihazınız profilleniyor ve hep o cihazdan mı işlem yapıyorsunuz diye bakıyoruz. Başka bir cihazdan işlem yaptığınızda bunu işaretliyoruz" şeklinde konuştu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.