Perşembe 25.04.2019
Son Güncelleme: Perşembe 25.04.2019

Toparlanma güçleniyor

Ekonomide dengelenme adımlarının olumlu etkileri belirginleşiyor. İmalat sanayisinde yatırımlar % 42.6’ya çıktı. Kapasite kullanım oranı 6 ayın zirvesinde, reel kesimin güven endeksi arttı

Geçen yılın ağustos ayındaki kur saldırısının ardından Hazine ve Maliye Bakanlığı'nın açıkladığı Yeni Ekonomi Programı (YEP) ile dengelenme sürecine giren Türkiye ekonomisinde, ilk çeyrekte belirginleşen toparlanma sinyalleri güçleniyor. Bakanlığın koordinatörlüğünde başta KOBİ'ler olmak üzere reel sektörün finanse edilmesine yönelik olarak kamu bankaları öncülüğünde atılan adımlar, yatırım iştahını tekrar canlandırdı. Konkordato başvuruları ilk çeyrekte 2018'in son çeyreğine göre üçte iki geriledi. Konut, otomobil ve beyaz eşya satışlarında geçen yılın son çeyreğinde yaşanan daralmalar hız kesti. Kapasite kullanımı ve güven endeksleri de yükseliyor.

Bakan Albayrak'tan 'Dengeleme' mesajı

Yatırım iştahındaki güçlü artış, dün açıklanan Merkez Bankası 2019 Bahar Dönemi Yatırım Anketi'ne de damga vurdu. İmalat sanayisinde faaliyet gösteren 1.753 işyerinin katılımıyla gerçekleştirilen ankete göre, bu yıl bahar döneminde, 2018'de yapılan brüt yatırım harcamalarının bir önceki yıla göre artış oranı, öngörülenden daha yüksek gerçekleşerek yüzde 42.6 oldu. Anketin en çarpıcı sonuçlarından biri de çalışan sayısı 500'ün üzerinde olan işletmelerin yatırım artışına ilişkin beklenti oldu. Büyük işletmelerde bu yıla ilişkin yatırım beklentisi yüzde 33.6'dan 50.3'e çıktı. Ekonomide çarkların dönmeye başladığının en önemli göstergesi de ara malı ve yatırım malı üretimi için yapılacak yatırımlardaki artışın hızlanması oldu. 2018'de yüzde 62 ile en yüksek yatırım harcaması artışı yatırım malı üreten işyerlerinde yaşandı. Bu yıl için de en yüksek yatırım harcaması artışı yüzde 39.5'le ara malı üreten işyerlerinde oldu.
Dengelenme sürecinin sanayide ve reel kesim güvenindeki pozitif yansımalarının devam ettiğini belirten Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak da Twitter'dan "Sanayi üretiminde, imalat sanayi kapasite kullanım oranlarında ve reel kesim güveninde, özellikle yapısal dönüşüm adımlarını hayata geçirdikçe çok daha hızlı yükseliş yakalayacağız" paylaşımında bulundu.
REEL KESİMİN GÜVENİ YÜKSELİYOR
Tüketici güven endeksinin 6 ayın zirvesine çıkmasının ardından, reel kesim güven endeksi de nisanda marta göre 3.4 puan artarak 105.5 seviyesine çıktı. Merkez Bankası tarafından açıklanan verilere göre, "son üç aydaki toplam sipariş miktarı", "mevcutta bulunan toplam sipariş miktarı ile mamul mal stoku", "gelecek üç aya yönelik ihracat sipariş miktarı ve üretim hacmi" değerlendirmeleri artış yönünde etkiledi. Öte yandan Türkiye İstatistik Kurumu'nun, nisan ayına ilişkin sektörel güven endeksleri de güvenin perçinlendiğini ortaya koydu. Hizmet sektörü güven endeksi bu ay yüzde 1.9 arttı.
KAPASİTE KULLANIM ORANI 5 AYIN ZİRVESİNDE
Ekonomide toparlanmanın en önemli sinyallerinden biri kapasite kullanımından geldi. İmalat sanayisi genelinde kapasite kullanım oranı nisanda, marta göre 0.7 puan artarak yüzde 75 ile 6 ayın en yüksek seviyesine çıktı. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'ndan (TCMB) yapılan açıklamaya göre, nisan ayında, imalat sanayinde faaliyet gösteren bin 745 iş yeri tarafından İktisadi Yönelim Anketi'ne verilen yanıtlar toplulaştırılarak değerlendirildi. Mevsimsel etkilerden arındırılmış kapasite kullanım oranı, bir önceki aya göre 0.3 puan artışla yüzde 75'e çıktı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.