Salı 30.04.2019

İthal otonun pabucu dama atıldı yerlinin yıldızı parlıyor

Türkiye otomotiv pazarında ithalyerli dengesi değişmeye başladı. İthal otomobillerin pazar payı gerilerken, Türkiye'de üretilen modellerin pazar payı hızla artıyor. Tüketicilerin Türk mühendisler ve işçilerin emeğiyle üretilen yerli otomobillere yöneldikleri görülüyor. Son yıllarda bu değişim hızlandı. 2013'te yüzde 77.9 olan ithalatın payı 2017'de yüzde 70'e, 2018'de ise 63.3'e geriledi. İthal otomobillerin kan kaybı 2019'la birlikte daha da hızlandı. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre ocak-şubat aylarında ithal otomobillerin pazar payı yüzde 61'e geriledi. Yerli otomobillerin payı ise yüzde 39'a çıktı. Böylece 2013'ten bu yana ithalatta yaşanan kan kaybı 16.9 puan oldu. İthalatın payının düşmesinin en önemli nedenlerinden biri Türkiye'de üretilen binek otomobillere olan talebin artması. Bugün itibarıyla beş marka toplam sekiz binek otomobil modelini Türkiye'de üretiyor. Tofaş Bursa'daki fabrikasında Fiat Egea, Oyak Renault Bursa tesislerinde Renault Megane Sedan ve Clio, Toyota Adapazarı'nda C-HR ile Corolla Sedan, Hyundai Assan İzmit'te i10 ile i20, Honda ise İzmit Şekerpınar'daki tesisinde Civic Sedan modelinin üretimini gerçekleştiriyor. İthalatın pazar payının düşmesinin bir başka nedeni de birçok markanın durgunluk gerekçesiyle 2019 model yılı otomobillerini getirmemesi. Bu durum pazardaki arz-talep dengesini değiştiriyor. Piyasadaki ithal otomobillerin açığını, yerli otomobiller kapatıyor. Yapılan tahminlere göre 2019'da 220 bin adeti ithal olmak üzere toplam 350 bin binek otomobil satılacak. İthal otonun payının yıl sonunda yüzde 62.8 olarak gerçekleşmesi bekleniyor.
1995'TE DIBE VURDU 2013'TE ZIRVE YAPTI
Türkiye'de ithal otomobillerin pazar payı 90'lı yıllarla birlikte artmaya başladı. 1992'de ithal otomobilin payı yüzde 19'du. 1993'te bu oran yüzde 22'ye çıktı. Ekonomik krizin etkisiyle ithalatın oranı 1994'te yüzde 12'ye, 1995'te ise yüzde 9'a kadar indi. Ekonomideki toparlanma ile birlikte yeniden artışa geçen ithalatın payı 1996'da yüzde 23'e 1997'de de ise yüzde 37'e çıktı. 2000'li yıllarla birlikte ithalatın payı giderek yükselmeye başladı. 2000'de yüzde 52, 2001'de 53, 2003'te yüzde 66, 2004'te yüzde 71'e ulaştı. İthalatın payı ise 2013'te yüzde 77.9 ile zirve yapmıştı.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.