Cuma 07.02.2020
Son Güncelleme: Cuma 07.02.2020

Sabiha Gökçen'deki uçak kazasında cevap bekleyen sorular!

Pegasus uçağının 3’üncü kez pistten çıkması birçok soruyu gündeme getirdi. Uzmanlar, “Kaydırak neden açılmadı?”, “Eğitim eksikliği mi var?”, “Pilot neden o kadar hızlı indi?” diyor

Önceki gün İzmir-İstanbul seferini yapan Pegasus Havayolları'na ait Boeing 737-800 tipi yolcu uçağının kazasıyla ilgili tartışmalar devam ediyor. Şirketin son iki yılda, aynı model uçaklarla, pistten çıkarak kaza yapması, "Bu durum pilotaj hatası mı? Yeterli eğitimler veriliyor mu?" sorularını akıllara getirdi. En net bilginin kaza kırım raporuyla elde edilebileceğini belirten uzmanlar, benzer türden kazaların yaşanmasının kafa karışıklığına neden olduğunu aktarıyor. Kaza sonrasında yolcuların yarıklardan kendi imkânlarıyla çıkmış olmasına dikkat çeken uzmanlar, "Kaza sonrası acil durum kapıları ve şişme yastıklar neden devreye alınmadı?" diyor.

Canlı yayında simülasyonla uygulandı! Pegasus uçağı pistten nasıl çıktı? | Video

BU HIZLA HİÇBİR UÇAK DURAMAZ!
İlk belirlemelere göre, kazanın üç etkenden kaynaklandığını belirten Arama Kurtarma Federasyonu Başkanı Umur Zamanoğlu, "Olumsuz hava koşulları, kuyruk rüzgârı ve süratli iniş. MODE-S verilerine göre uçak 661 fit yükseklikten 191 kilometre süratle iniyor. İndiği pist 3.000 metre uzunluğunda. Uçak 1.950 metrede teker koyuyor. Pist ortasına, bu hızla iniş yapan hiçbir uçak duramaz. Yağış nedeniyle zemin zaten kaygan. Bu durum da pistten çıkışa neden olmuş olabilir" dedi.
Pegasus uçağından önce bir uçağın pas geçtiğine dikkat çeken Zamanoğlu, "Ancak bu uçağa iniş izni veriliyor. Kule görevlisi hava koşullarını doğru analiz etmeden iniş talimatı vermiş. Bu da kazaya sebebiyet vermiş olabilir" diye konuştu.
ÜÇÜ DE FARKLI PİSTTE...
Aynı firmanın, üçüncü kez pistten çıkış nedeniyle uçak kazası yaşamasına dikkat çeken Zamanoğlu, "Aynı pistlerde yaşanmış olsaydı belki de pistten kaynaklanıyor diyebilirdik. Ancak üçü de farklı pistlerde ve benzer kazalar. Bu durum 'eğitim ya da operasyonel eksiklik var mı?' sorusunu akıllara getiriyor" şeklinde konuştu.

Son dakika! Sabiha Gökçen'deki Pegasus uçağı kazası öncesi diğer pilotlarla kule arasındaki konuşma ses kayıtları ortaya çıktı | Video

KAYDIRAK NEDEN AÇILMADI?
Uçakta 'slide' adı verilen şişme kaydırakların açılmamış olmasına da dikkat çeken Zamanoğlu, şöyle devam etti: "Bu kaydıraklar kabin memurları tarafından acil durumlarda yolcuları tahliye etmek için kullanılır. Ancak bu kazada yolcular yarıklardan kendi imkânlarıyla çıkıyor. Neden bu kaydıraklar açılmadı? Kabin memurları da mı panik yaptı? Eğer öyleyse bu konuda yeterli eğitim almamışlar mı? Burada kabin memurlarının ifadeleri çok önemli."
DÜNYA STANDARTLARININ ÜSTÜNDE MÜDAHALE
Kazanın ardından ARFF memurlarının olay yerine 6 dakikada ulaştığını belirten Zamanoğlu, "3 kilometre uzaklıktaki bir piste bu kadar kısa sürede müdahale dünya standartlarının üzerinde. Sosyal medyada dolaşan, otobüsteki yaralı yolcu vakasının aslı ise şu: Bu kişiler uçaktan kendi imkânlarıyla çıkmış. Olayın şokuyla da apronda dolaşıyorlar. Uluslararası kanunlara göre bu kişilerin acilen pistten uzaklaştırılması gerekiyor. O nedenle araçlara bindiriliyor. Durumu ciddi olanların hepsi ambulansla sevk ediliyor. " dedi.

Uçak kazasında acil durum kapıları neden açılmadı? | Video

PEGASUS BORSADA DA ÇAKILDI
Kazanın etkisi Borsa İstanbul'da da görüldü. Uçağın düşmesiyle birlikte Pegasus hissesinde sert düşüş yaşandı. Borsa İstanbul'da işlem gören hisse açılışta yüzde 6.56 oranında değer kaybetti. Hisse 69.85 lira seviyesinden güne başladı. Günü ise yüzde 3 değer kaybıyla 71.75 liradan kapattı.
ÜÇ KEZ PİSTTEN ÇIKMA VAKASI YAŞANDI
Bu kazayla birlikte, son iki yılda pistten çıkan Pegasus uçaklarının sayısı üç oldu. 14 Ocak 2018'de İstanbul-Trabzon seferini yapan 168 yolculu Pegasus uçağı da pistten çıkmıştı. Uçak denize metreler kala durdu. Bu yıl 3 Ocak'ta meydana gelen diğer kazada ise Birleşik Arap Emirlikleri'nden gelen Pegasus uçağı iniş sırasında pistten çıkarak çamura saplandı. Her iki kazada da can kaybı yaşanmadı
UÇAKTA İMALAT HATASI VAR MI ARAŞTIRILACAK
Önceki gün yaşanan kazanın ardından UEİM uzmanlarından oluşan komisyon kuruldu. Komisyonla konuyu araştırmak üzere ABD sivil havacılık otoritesi ile Boeing firması yetkililerinden oluşan bir heyet de Türkiye'ye gelecek. Heyet, kazada 3 parçaya bölünen uçakta incelemelerde bulunarak imalat hatası olup olmadığını araştıracak. UEİM uzmanları ve ABD'li heyetin çalışmaları ışığında, kazaya ilişkin ön raporun yaklaşık 1 ay içinde hazırlanması öngörülüyor.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.