Giriş Tarihi: 6.4.2024

Program iyi gidiyor en kötü geride kalıyor

Ekonomik programın gayet iyi gittiğinin altını çizen Hazine ve Maliye Bakanı Şimşek, enflasyonda mayısta en kötünün geride bırakılacağını ve temmuzda yüzde 40’ın görüleceğini söyledi

Enflasyon mart ayında, aylıkta yüzde 3.16, yıllık bazda ise yüzde 68.5 ile piyasa beklentilerinin altından kalırken, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'ten önümüzdeki döneme ilişkin iyimser mesajlar geldi. Bakan Şimşek, AK Parti MYK'nın seçim sonuçlarının masaya yatırıldığı toplantısında, ekonomi programının gidişine ilişkin bir sunum yaptı.
RİSK PRİMİ DÜŞÜYOR
Orta Vadeli Program açıklandıktan sonra Türkiye'nin risk priminin (CDS) düştüğünü, enflasyon ve dövizde dengelenmeye doğru gidildiğini belirten Şimşek, "En kötü dönemi geride bırakıyoruz" dedi. Öte yandan Merkez Bankası'nın faiz artırımı öncesinde 540 seviyesinde bulunan Türkiye'nin risk primi, yerel seçimlerin ardından programın uygulanacağına yönelik kararlılık mesajları, yabancı finans devlerinin olumlu değerlendirmeleri ve sermaye girişinin etkisiyle dün 297 seviyesinin altını gördü.


KAMUDA TASARRUF DÖNEMİ
Ekonomi programının gayet iyi gittiğini, göstergelerin de açıkça bunu ortaya koyduğunun altını çizen Şimşek, "Ekonomi programımıza güvenin. Parasal sıkılaştırma gerektiğinde devam edecek. Ayrıca kamuda ciddi bir tasarruf uyguluyoruz. Etkilerini de göreceğiz" diye konuştu. Şimşek'in işaret ettiği göstergeler arasında özellikle dış ticaret açığı ile cari açıkta önemli iyileşmeler gerçekleşti. Bu yılın ilk çeyreğinde dış ticaret açığı yüzde 41.2 azalarak 20.5 milyar dolara indi. Böylece, Mayıs 2023'te 122.2 milyar dolara yükselmiş olan 12 aylık yıllıklandırılmış dış ticaret açığı, 10 ay sonunda Mart 2024'te 92 milyar dolara geriledi. 2023 Mayıs ayında 60.1 milyar dolar olan, 2024'ün şubatında ise 37.5 milyar dolara inen yıllık cari açığın, martta 32 milyar dolara gerilemesi bekleniyor.
HEDEF TEK HANE ENFLASYON
Şimşek, enflasyon öngörülerine ilişkin de şunları söyledi: "En kötü dönemi geride bırakıyoruz. Mayıs ayında enflasyonun baz etkisi nedeniyle yüzde 73 civarına yükselmesini öngörüyoruz. Temmuz ayında ise yüzde 40'lar civarına gerileyeceğini göreceğiz. Enflasyon ve döviz kuru da dengeye oturacak. Yılın ikinci yarısında dezenflasyon süreci başlayacak. Üç yıl sonra enflasyonu tek haneli rakamlara düşürmüş olacağız."


CARİ AÇIK DÜŞECEK REZERV BİRİKECEK
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, 2024 yılı ilk çeyreğinde yıllık dış ticaret açığındaki iyileşmenin 14.3 milyar dolara ulaştığını belirterek, "Bu yıl OVP'de öngördüğümüz 34.7 milyar doların oldukça altında cari açık bekliyoruz. Cari açığı milli gelire oran olarak yüzde 2.5'in altına çekerek rezerv birikimi sağlayacağız. Büyümedeki dengelenmenin katkısıyla azalan cari açık ve döviz ihtiyacımız ile artan dış kaynak girişi makro finansal istikrarımızı güçlendiriyor" dedi.
TÜİK BAŞKANI'NI TANIMIYORUM
Muhalefetin sık sık gündeme getirdiği, "TÜİK enflasyon rakamlarını düşük gösteriyor" iddialarına da yanıt veren Şimşek, "Enflasyon rakamları ile ilgili tartışma yapılıyor ama TÜİK Başkanı'nı tanımıyorum. Ben yalan söylemem. Hatta görüşmüyoruz bile. Enflasyon rakamları ile ilgili müdahale olması mümkün değil" diye konuştu.
MERKEZ'DEN HÜKÜMETE MEKTUP
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası, enflasyon hedefine ulaşamadığı için Hükümet'e bilgilendirici açık mektup yazdı. Mektupta, OVP'de ilan edilen orta vadeli hedeflere dezenflasyon patikasıyla uyumlu olacak şekilde bağlı kalınmasının, fiyat istikrarının tesis edilmesinde kritik rol oynayacağı belirtildi.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.