Perşembe 03.01.2013
Son Güncelleme: Çarşamba 02.01.2013

2012'de emlak yatırımcısı ne kazandı?

Yılın ilk 9 ayı durgunluk yaşanan inşaat sektörü yatırımcılar açısından nasıl geçti? Alternatif yatırım araçlarına oranla ne kazandırdı? Herkesin merak ettiği bu sorulara cevap aradık

2012 yılının ilk 9 ayı beklenenin aksine son derece durgun geçti. Kentsel dönüşüm, Mütekabiliyet Yasası ve 2B konularında beklediği düzenlemelere kavuşan gayrimenkul sektörü bu yılın son çeyreğinde hareketlendi. Türkiye'nin kredi notunun artırılması, faiz oranlarındaki düşüşün kredilere geç de olsa yansıtılmasıyla ivme kazanan sektör, 2013'te canlanma bekliyor. 2012'nin son aylarında yeni projelerini satışa çıkaran gayrimenkul sektörünün dev isimleri, bu yılın konut alma yılı olduğunu her fırsatta dile getiriyorlar. Peki, gayrimenkul sektöründe neler oluyor? Patronların 2012 sektör değerlendirmesini geçtiğimiz hafta paylaşmıştık. Bu hafta ise; yılın yatırımcılar açısından nasıl kapandığını ele aldık. 2012 gayrimenkul yatırımcıları için iyi bir sene miydi? Kaç markalı konut projesi satışa çıktı? Ne kadar konut satıldı? Alternatif yatırım araçlarına göre, kazandıran bir enstrüman mı gayrimenkul? Yıl içinde toplam kaç kişi konut kredisi kullandı? Mortgage sektörünün durumu ne? Herkesin merak ettiği bu sorulara cevap aradık. 2012 yılında gerek ekonomik büyüme gerekse gayrimenkul sektöründeki büyümenin tahmin edilenlerin altında kaldığını söyleyen Lisanslı Değerleme Şirketleri Birliği (Lidebir) Yönetim Kurulu Başkanı Neşecan Çekici, geçmiş yılların aksine yüzde 1.5'luk bir artışla ekonomik büyümenin de altında gerçekleştiğini kaydetti. Çekici, "Ekonomideki bazı önlemler konut sektörünü olumsuz etkiledi ve konut sektörünün performansı yıl genelinde zayıf kaldı. Yıl içinde konutların KDV oranına ilişkin belirsizlik ve tapu harçlarının artırılması talep piyasasında durgunluk ve isteksizlik yarattı. Konut kredilerindeki genişlemenin kontrolü ve diğer sıkılaştırıcı önlemler konut satışlarına yansıdı. Konut proje sayısında artış, adetsel olarak ise geçmiş yılların performansına göre bir azalış gündeme geldi" dedi.
Kiralar arttı
2012 yılında mevcut konut fiyatları ve kiralar Türkiye genelinde enflasyon üzerinde arttığını dile getiren Çekici, konut fiyatlarında yüzde 15, konut kiralarında ise yüzde 12 seviyelerinde artış gerçekleştiğini söyledi.
Gayrimenkul yatırımcısı kazandı
Bu yıl tapu kaynaklı konut satışları 400 bin adet seviyelerinde olduğunu kaydeden Çekici, "Sözünü ettiğimiz bazı olumsuzluklara rağmen son yılları incelediğimizde İstanbul'da gayrimenkul yatırımcısının "bölgesine göre" ciddi anlamda kazandığını görüyoruz. Genel anlamda sınırlı büyüme ve istikrarlı fiyat düzeyine rağmen, yeni gelişen ve yıldızı parlayan bazı bölgelere yatırım yapanlar diğer yatırım enstrümanlarının üzerinde kazanç elde etti" dedi. "Markalı konut pazarında, Çekmeköy, Batı Ataşehir, Kartal, Esenyurt, Başakşehir, Güneşli bölgeleri yüksek fiyat artışları anlamında dikkat çekici" diyen Neşecan Çekici, kentsel dönüşüm hazırlığı yapılan bazı merkezlerde fiyatlar, ileriye dönük beklentiler sebebiyle çok yükseldiğini söyledi.
110 proje satışa çıktı
İstanbul'da 2012 yılında 110 adet lansmana çıkan markalı konut projesinde (satışa sunulan etaplar bazında incelendiğinde) 42.000 adet konut arzının olduğunu söyleyen Çekici, "Proje adedi anlamında Avrupa ve Anadolu yakası eşit iken, konut sayısı anlamında Avrupa yakası yüzde 75'ine ev sahipliği yapıyor" dedi. İstanbul markalı konut pazarında son 2 yılı mercek altına alındığında karma projelerde yer alan konut adetlerinin de dikkat çekici olduğunu dile getiren Çekici, "Son 2 yılda bu sayı her iki yakada toplam 30 binin üzerine çıkıyor. Önümüzdeki 5 yıla ilişkin talep /ihtiyaç analizleri yapıldığında görüyoruz ki sorun teşkil edecek ve dengeleri bozacak bir konut stoku söz konusu değil. Markalı konut stoku 20-24 ay arasında eriyecek bir büyüklükte olup, inşaat sektörünün yıllara sari üretimi açısından bakıldığında bu süre makul boyuttadır" dedi.


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.