Tuzla Tersaneler Bölgesi 124'üncü kurbanını verdi. Gözler yeniden, 2009 yılının ilk 6 ayında 7 işçinin hayatını kaybettiği tersanelere çevrilirken, kriz gerekçe gösterilerek yasal düzenlemelerin askıya alınması, işten çıkarmalar nedeniyle artan iş yükünün ölümlere yol açtığı öne sürülüyor. Geçen yıl 29 işçinin iş kazasına kurban gittiği Tuzla Tersaneler Bölgesi'nde bulunan Çelik Tekne Tersanesi'nde önceki akşam boyama işlemi yapılan 'Vinga' adlı kuru yük gemisinde patlama meydana geldi. Geminin 6 nolu ambarında gaz sıkışmasının yol açtığı patlamada Süleyman Kırgül ve Sait Ahmet adlı işçiler ağır yaralanırken, taşeron firma Alesta Denizcilik'te 6 gündür çalışan 29 yaşındaki Hüseyin İbir hayatını kaybetti. Tersanelerdeki ölüm olaylarının yeniden başlamasına, ekonomik krizin neden olduğu öne sürüldü.
'HAYAT BU KADAR UCUZ MU?'
Liman Tersane Gemi Yapım ve Onarım İşçileri Sendikası Başkanı Cem Dinç, "Bir dönem ölümler durmuştu. Ama krizle birlikte tekrar artmaya başladı. Taşeron firmalar gerekli iş güvenliği tedbirlerinden taviz verdikleri ve çalışanlar da daha fazla mesai yaptığı için ölümlerde artış başladı" dedi. Yaşamını yitiren İbir'in arkadaşları, boya yapılan bölümün alt kısmında gemiye zarar verdiği gerekçesiyle havalandırma deliğinin açılmadığını, patlamanın da içeride biriken gazın elektrik kontağı ile patlaması sonucu meydana geldiğini savundu. Bugün memleketi Uşak'ın Karahallı İlçesinde toprağa verilecek olan İbir'in babası Sebahattin İbir ise, "Teknik iş emniyetinde çalıştığım için oğluma emniyetli olması konusunda sürekli uyarılarda bulunuyordum. İnsan hayatı bu kadar ucuz olmamalı. Şirketten herhangi biri arayıp şu ana kadar başsağlığı dilemedi" dedi. Öte yandan polis, patlamayla ilgili soruşturmanın başladığını, gözaltında kimsenin bulunmadığını bildirdi.
'TAŞERONLUK KALKMALI'
GEMİ inşa sektöründeki kaynağını taşeronluk sistemi oluşturuyor. 48 tersanede faaliyet gösteren taşeron sayısı 500'ü buluyor. Yasal olarak işçi sağlığı ve güvenliğinden sorumlu olan ana firmalar, iş sağlığı ve güvenliğini yine bu taşeron firmalara yaptırıyor. 20 bine yaklaşan çalışanıyla gemi inşa sanayiinde her tersanede 40 ile 50 arasında değişen taşeronlar, çoğunlukla işçinin güvenliğine yönelik tedbirleri yeterince almıyor bu da ölümleri beraberinde getiriyor. Altişveren- üstişveren sisteminin kaldırılmaması halinde ölümlerin artarak devam edeceğini ileri süren Sendika Başkanı Cem Dinç, sözlerini şöyle sürdürdü: "2009'un ilk 6 ayında 7 kişi öldü, sürekli ölümler artıyor. Artışın nedeni buradaki taşeronluk sistemi. Yasada işçi sağlığı ve işçi güvenliği bölünemez deniyor ama şu anda ana firmalar yasadışı bir şekilde taşerona veriyor. Taşeron bunları sağlayacak kurumsal güçte değildir. Bu da ölümlere neden olur."