Cumartesi 01.08.2009 00:00
Son Güncelleme: Cumartesi 01.08.2009 15:57

Ağustos ayında orman yangınlarına dikkat!

Koç Bilgi Grubu Yeşil Bilgi Platformu, geçen yıl çıkan toplam 2 bin 135 orman yangınından 465'inin Ağustos ayında meydana geldiğine dikkati çekerek, orman yangınları konusunda bilinçli ve duyarlı olunmasını istedi.

Koç Bilgi Grubu'nun sosyal sorumluluk kapsamında oluşturduğu ve çevre konusunda faaliyet gösteren 7 sivil toplum kuruluşunun desteklediği Yeşil Bilgi Platformu, Çevre ve Orman Bakanlığı Orman Genel Müdürlüğü'nün orman yangınlarına ilişkin verilerini değerlendirdi.
Buna göre, 2008 yılında çıkan toplam 2 bin 135 orman yangınında 29 bin 749 hektar ormanlık alan kaybedildi ve yangınlar 125 milyon 958 bin 682 lira zarara neden oldu.
Son 10 yılda Türkiye'de meydana gelen orman yangınlarının ortalamasına bakıldığında, yangınların yüzde 58'i ihmal ve dikkatsizlikten kaynaklanırken, yüzde 94'ü insan kaynaklı nedenlerden meydana geldi.
Yangınların yüzde 94'ü Haziran-Ekim aralığını kapsayan 5 aylık dönemde meydana gelirken, 2008 yılının Haziran ayında 289, Temmuz ayında 519, Ağustos ayında 465 yangın çıktı.
Geçen yıl çıkan yangınların yüzde 46'sı ihmal ve dikkatsizlik, yüzde 17,24'ü yıldırım, yüzde 10'a yakını kasıt, yüzde 6'ya yakını ise kaza sonucu meydana geldi. Yangınların yüzde 21'inin çıkış nedeni ise bulunamadı.
EN FAZLA ORMAN SAHASI KAYBI ANTALYA'DA
Orman Genel Müdürlüğü'nün verilerine göre, 2008 yılında 212 yangının meydana geldiği Antalya, 17 bin 25 hektar ile en fazla orman sahasını yangınlarda kaybeden il oldu.
En fazla sayıda orman yangınının meydana geldiği il ise 348 yangınla Muğla oldu. Bu yangınlarda 665 hektar orman alanı kaybedildi.
Son yıllarda görülen en büyük yangın ise 31 Temmuz 2008'de saat 12.30'da başlayan ve 5 Ağustos saat 17.00'de kontrol altına alınan Antalya Taşağıl/Karabük yangını oldu. Taşağıl yangınında yaklaşık 10 bin 300 hektar alan yandı ve 102 milyon 931 bin 329 liralık maddi hasar meydana geldi.
ÖNERİLER
Yanan ormanların eski görünümüne kavuşması için 20-30 yıl zamana ihtiyaç duyulduğuna dikkati çeken Yeşil Bilgi Platformu, üye sivil toplum kuruluşları olan ÇEVKO, TEMA, Deniz Temiz Derneği/TURMEPA ve WWF-Türkiye ile birlikte kamuoyunu orman yangınlarına karşı bilinçlenmeye davet etti.
Sivil toplum kuruluşları, orman yangınlarının; çoğunlukla ihmal, dikkatsizlik (söndürülmeyen piknik ateşi, sigara izmariti ve benzeri) sonucu meydana geldiğine işaret ederek, şu önerilerde bulundu:
''Çöplük alanlar, ormanlar ve yerleşim alanlarından uzak bölgelere taşınmalıdır. Ormanda ateş yakılmamalı, sigara izmaritleri, cam ve cam kırıkları ormana atılmamalıdır. Tarlalardaki anızları kaldırmak için yakma yöntemi terk edilmelidir. Yangınların yol açtığı milyonlarca liralık ekonomik bedel bir yana, canlı varlıkların ve doğal yaşam alanlarının kaybedilmesi, toprak erozyonu, hidrolojik düzenin bozulması, karbon salımının artması gibi sonuçların ekolojik bedeli unutulmamalıdır. Ormanlarda kaybedilenlerin sadece ağaçlar olduğu düşünülmemelidir. Aynı zamanda büyük bir ekosistem olan ormanlar, birçok canlı türüne ev sahipliği yapmaktadır. Orman yangınları konusunda 'önleme', 'hazırlık', 'söndürme', 'restorasyon'dan oluşan 4 aşamalı ve bütüncül bir ulusal anlayış geliştirilmelidir. Görülen tüm yangınlar, 177 numaralı orman yangın ihbar telefonuna bildirilmelidir.''

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.