Perşembe 22.04.2010 00:00
Son Güncelleme: Perşembe 22.04.2010 15:16

25 yıl sonra SABAH

Bundan 15 yıl önce İnternet'in olmadığı bir dünyada, bugün gelinen noktaya ve trendlere bakıp bir gazetenin 25 yıl sonraki halini tahmin etmenin gerçekten çok zor olacağını düşünüyorum.
Gazetelerin önümüzdeki iki yıldaki dönemde özellikle web üzerinde önemli strateji değişikliğine gitmesi gerekiyor. Dikkat edilirse son dönemde gazetelerin reklam ve tiraj gelirleri önemli erozyona uğramış durumda. Bunun karşılığında gazeteler web üzerinde ücretsiz olarak okunabiliyor. Bu durumun devam etmesinin olanaklı olamayacağını düşünüyorum. Gazetelerin gelir modellerini tekrar gözden geçirdiklerinde web üzerinde aboneliğe çok acilen dönmeleri gerekecek.
Bunun ötesinde önümüzdeki 5 yıllık dönemde ise Apple'ın yeni piyasaya sunduğu iPad benzeri 25 cm ekran boyutundaki tablet bilgisayarları piyasada 100 USD satış fiyatlarına ineceği için özellikle gazete okuyucuları için önemli bir araç haline gelecek. Bugün sms veya video olarak mobil telefonları üzerine anlık bilgi alabilen bireylere gazete haberlerini anlık olarak aktarmak için on-line olmalarına olanak sağlayacak bu cihazlar gazeteler için kurtarıcı olacaklar. Ben kendi senaryolarımı kullanarak şunu söylemeliyim ki, gelecekte "Trusted Source - Güvenilir Kaynak" yapısına dönüşerek sayıları hızla azalacak yazılı mecraların içinde gelişmeleri yakından takip eden ve proaktif olanlar yaşayacaktır. AOL ile Time Warner'ın geçmişteki birleşimi ne kadar hatalı gözükürse gözüksün, bence erken öten horoz durumuydu. Günümüzde benzer birleşmelerin kaçınılmaz olduğu görülüyor.
Örneğin Türk Telekom'un Türkiye'de içerik sağlayıcılarını (gazete veya haber ajansı) satın alacağı günler çok uzakta değil. Önümüzdeki 10 yılki dönemde ise değer paylaşımı geriye doğru işleyecek ve gazeteciler gazeteden maaş almak yerine, gazeteler köşe yazarları ve haber kaynaklarından belirli bir oranda gelir sağlayacak. Bunun karşılığında gazeteler, haber kaynaklarının güvenirliliği konusunda sürekli olarak bir rating uygulamasına gidecek. Blogger'lar (köşe yazarları ve gazeteciler) ise okundukları (tıklandıkları) oranda (veya abonelik ile) para kazanacaklar. Kişisel marka'nın önemini yaklaşık beş yıldır vurguluyorum ve buna yürekten inanıyorum. Bunun gerçek olduğunu 2007 yılı yazında The Sharper Image mağazasında Donald Trump marka paketlenmiş biftekleri gördükten sonra daha iyi anladım.
Daha iyi bir örnek olması açısından, İran asıllı ünlü gazeteci Christiane Amanpour CNN'den ABC'ye bu ay geçiş yapınca dünya çapında bir olay oldu. Çünkü bayan Amanpour kişisel güvenirliliği en yüksek seviyede olan bir gazeteci. Onun yorumları tümüyle gerçekleri tarafsızca yansıtıyor. Konularının (otomotiv, turzim, spor vs) hakimi olan ve kişisel marka haline gelecek bu blogger'lar sanal dünyanın hakimi haline gelecekler. Basılı mecra'nın elektronik geleceği konusunda Steve Jobs, Microsoft ve gibileri geleceğimizi şekillendirecekler. Steve Jobs ve www'in babası Tim Berners Lee gibi vizyonerlerin ortaya çıkması ile önümüzdeki 25 yılda çok beklenmedik yeniliklerle karşılaşabiliriz.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.