Cuma 22.07.2011
Son Güncelleme: Cuma 22.07.2011

İnternet Kurulu: Filtre daraltılsın

'İnternette sansür' tartışmasına çözüm bulmak için görevlendirilen Kurul'un raporunda "Dörtlü paket, tek pakete indirilsin. Güvenli internette yalnızca 'aile ve çocuk profili' yer alsın" denildi

İnternette sansür tartışmalarına neden olan filtre uygulamasıyla ilgili İnternet Kurulu, son sözünü söyledi. Filtre uygulamasında köklü değişiklikler isteyen İnternet Kurulu, "Dörtlü paket, tek pakete indirilsin. Güvenli internette yalnızca 'aile ve çocuk profili' yer alsın. Aile ve çocuk profili için internet siteleriyle ilgili 'beyaz' ve 'kara' listeler oluşturulsun. Listeleri; uzmanlar, akademisyenler ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri birlikte belirlesin" önerisinde bulundu. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın talimatıyla İnternet Kurulu, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun (BTK) 'internette sansür' eleştirilerine yol açan filtre uygulamasıyla ilgili bir rapor hazırladı. Kurul, 22 Ağustos'ta başlayacak uygulamada son derece köklü değişiklikler öngören bir dizi öneri gündeme getirdi. SABAH, İnternet Kurulu'nun, önceki gün BTK'ya sunduğu rapora ulaştı. İşte, sektörde merakla beklenen raporda yer alan öneriler:
STANDART PROFİL KALKIYOR: BTK'nın, uygulamaya ilişkin kararındaki 'standart profil' ifadesi kaldırılmalı ve 'mevcut durum' olarak değiştirilmeli. 22 Ağustos tarihinden sonra mevcut durumda hiçbir profili tercih etmeyen kullanıcıların 'kayıt yaptırma zorunluluğu ya da şifre kullanımı gerektiren bir durumunun olmayacağı' net olarak vurgulanmalı.
YURT İÇİ PROFİL KALDIRILSIN: İnternetin küresel doğasına aykırı olarak düşündüğümüz yurtiçi profili tamamen iptal edilmeli.
GÜVENLİ İNTERNET TEK PAKET OLMALI: Bu, kendi içinde aile ve çocuk profili olarak ikiye ayrılmalı. Mevcut durum ve güvenli internet paketi olarak kullanıcılara seçenek sunulmalı.
KARA VE BEYAZ LİSTE: Güvenli internet paketinde yer alacak olan aile ve çocuk profillerinin hangi sitelere erişeceklerinin belirlenmesi son derece önemli. Bu çerçevede 'beyaz' ve 'kara' listeler oluşturulmalı.
ÇOCUKTA YALNIZCA 'BEYAZ LİSTEYE' ERİŞİM OLMALI: Çocuk profilinde yalnızca beyaz listeye erişim olmalı. Aile profilinde beyaz listeye erişim ve kara liste dışındaki sitelere erişim mümkün olmalı. (Kara liste oluşturulurken, Türk Ceza Yasası'nda suç olarak sayılan unsurlar –terör, kumar, intihar, müstehcenlik gibidikkate alınacak)
UZMANLAR İÇERİKLERİ BELİRLEMELİ: Bu içeriklere ait liste kriterlerini İnternet Kurulu bünyesinde oluşturulacak bir çalışma grubu belirlemeli. Grup, Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü başkanlığında oluşturulacak. Çalışma grubunda üniversitelerden psikoloji, psikiyatri, pedagoji ve sosyoloji uzmanları, BTK, internet Kurulu ve sivil toplum kuruluşları temsilcileri yer alacak.
POSTA İLE BİLGİLENDİRME SÖZ KONUSU DEĞİL: BTK'nın uygulamaya ilişkin metninde, abonelerin güvenli internet konusunda posta ile bilgilendirilmesi zorunluluğu getirilmişti. Bu zorunluluk kaldırılsın. İnternet Servis Sağlayıcılar (İSS), aboneler tarafından tercih edilebilecek farklı bilgilendirme yöntemlerini (kısa mesaj –SMS-, web, e-posta vb gibi) kullanabilsin.
22 Ağustos'ta başlayacak
22 Ağustos'ta yürürlüğe girecek düzenlemeye göre, internette 4 tip filtre yer alması öngörülüyordu: Aile, çocuk, yurtiçi ve standart paket. Her internet abonesi bunlardan birini seçmek zorunda kalacak ve sadece seçtiği sitelere girebilecek. Hiçbir paketi seçmeyenlere standart paket hizmeti verilecek.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.