Çarşamba 13.06.2012
Son Güncelleme: Çarşamba 13.06.2012

Darbeyle kaldırılan senato yine gündemde

1961 Anayasası ile gelen çift Meclis sistemi, 12 Eylül darbesi sonrası hazırlanan 1982 Anayasası ile tarihe karıştı. Başkanlık tartışmalarıyla birlikte yeniden senato kurulması tartışılıyor

Başbakanlık ve Yarı Başkanlık tartışmaları ile Türkiye'nin bir dönem uyguladığı TBMM ve senato modeli yine gündeme oturdu. Türkiye'de iki meclis geleneği bir asrı geçen bir sürece dayanıyor. 23 Aralık 1876'da Genç Osmanlıların baskılarına direnemeyen II. Abdülhamid, Meclis'i açtı. Parlamento, Ayan Meclisi ve Meclis-i Mebusan'dan oluşturuldu. 1920'de kurulan Meclis'te tek kamara olması tercih edildi. 1924 Anayasası'nda da tek Meclis uygulaması devam etti. Seçim sistemi nedeniyle Meclis aritmetiğindeki dengesizlik, 1924 Anayasası ile yürütmeye verilen geniş yetkiler, iktidarın bireysel haklar konusundaki karnesinin kötü olması, bu tutum karşısında yasama organını denetleyecek kurumların olmaması sistem tartışmalarını beraberinde getirdi. Özellikle 1950'li yıllarda sorunların çözümü için çift meclis sistemine geçilmesi bir formül olarak görüldü. Türkiye'de birçok kesim tarafından istenir hale gelen çift meclis, 1961 Anayasası ile geldi. Cumhuriyet Senatosu'nun sistemin anayasal demokratik düzeni koruyacağı, bir fren ve denge mekanizması olacağı öngörüldü. Kuruluş gerekçesi de "Yasamanın etkili ve verimli işleyeceği" düşüncesine dayandırıldı. Sorunların çözümünde büyük katkı vereceği beklentisi ile kurulan senato, sık sık değişen hükümetler ve yasama çalışmalarında bir devamlılık olmaması nedeniyle Meclis ile uyum sorunu yaşadı. Artan terör alaylarına karşı senato ve meclis ortak bir dil oluşturamadı. Senato üyeleri her iki yılda bir yaşanan seçimler nedeniyle kendilerini işlerine vermekten çok parti işleri ile uğraşmak zorunda kaldı. Türkiye'nin en çalkantılı yıllarında istikrarsızlıkların çözümü, toplumsal gerilimin düşürülmesi için iyi niyetli girişimlerde bulundu ancak yetkilerinin sınırlı olması nedeniyle yeterli olmadı. 1982 Anayasası hazırlanırken senatonun korunacağı görüşü hâkimdi ancak beklenen olmadı. Senato, 1982 Anayasası ile kaldırıldı. Buna gerekçe olarak da "işlevsiz görülmesi ve yasama faaliyetlerini yavaşlatması" gösterildi. Sistemi dengeleme ve yasamanın "olası hatalarını" düzeltme işlevi Anayasa Mahkemesi'ne bırakıldı. Açık kaldığı süre boyunca Meclis'ten geçen kanunların yüzde 93'ü senato tarafından kabul edildi. Darbeci askerlerin ömür boyu senatör ilan edilmesi de senatonun demokratik meşruiyetine yönelik eleştirileri doğurdu. Türkiye'deki senato hiçbir zaman ABD'deki kadar geniş yetkilerle donatılmadı. Başbakanlık, yarı başkanlık sistemi tartışmaları ile birlikte TBMM'nin iki kamaralı bir yapıya kavuşturulması, Senato'nun kurulması tekrar tartışılmaya başlandı.


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.