Çarşamba 19.06.2013 00:00
Son Güncelleme: Çarşamba 19.06.2013 14:55

Türk bankaları karda ABD'yi geçti

Türk bankalarının ilk çeyrekteki karlarının toplam ekonomik büyüklüğe oranı ABD bankalarını geçti.

Türk bankalarının ilk çeyrek itibarıyla karlarının toplam ekonomik büyüklüğe oranı aynı dönemde ABD bankalarını geride bıraktı.
Bu yılın mart ayı sonunda ABD bankalarının toplam karı 40,3 milyar dolar olarak gerçekleşti. Ülkenin Gayri Safi Yuriçi Hasılasının (GSYH) geçen yıl 15,7 trilyon dolar olduğu düşünüldüğünde bankaların toplam karının GSYH'ye oranı yüzde 0,2 olarak hesaplandı.
Aynı dönemdeki gelişmeler Türk bankaları açısından değerlendirildiğinde karlılıkların GSYH'ye oranının ABD'den yüksek olduğu görüldü. Buna göre, 2012 yılında Türkiye'nin ekonomik büyüklüğü cari fiyatlarla 786,3 milyar dolar olarak gerçekleşirken 2013'ün ilk çeyreğinde bankaların karı döviz bazında ise 3,9 milyar dolar olarak hesaplandı. Böylece bankaların karının GSYH'ye oranı yüzde 0,5 oldu. Ayrıca, Nisan ayı sonu itibarıyla Türk bankalarının karı geçen yılın ilk 4 ayına göre yüzde 18,2 artarak 9 milyar 79 milyon liraya (30 Nisan 2013 tarihli satış kuru ile yaklaşık 5 milyar dolar), karın GSYH'ye oranı da yüzde 0,6'ya ulaştı.
Finansbank Başekonomisti İnan Demir, Türk bankacılık sisteminin karlılığını ABD gibi gelişmiş ülke örnekleriyle karşılaştırıldığında bazı önemli farklar olduğunu söyledi.
Orta vadeli bir perspektiften bakıldığında da Türkiye ekonomisinin gelişmiş ekonomilere kıyasla sağlıklı yapısının daha yüksek karlılık oranlarına neden olmasını normal karşılamak gerektiğini dile getiren Demir, ''ABD gibi kriz sürecinde ciddi istihdam kaybına uğramış, varlık fiyatlarında önemli düşüşler yaşamış dolayısıyla hem aktif kalitesinde hem de teminat kalitesinde erozyona maruz kalmış bir ekonomide bankacılık sisteminin karlılığının Türkiye gibi daha sağlıklı bir ekonomiye kıyasla olumsuz seyretmesi sürpriz değildir'' değerlendirmesinde bulundu.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.