Son Güncelleme: Pazar 03.08.2014 12:42
Erken seçim olacak mı?
AK Parti Genel Başkan Yardımcısı, İstanbul Milletvekili Mustafa Şentop, bu dönemde Anayasa'yı değiştiremediklerini belirterek, "2015 seçimlerinden sonra ilk gündem maddesi yeni Anayasa olacaktır, belki de tek gündem maddesi olacaktır" dedi.
"Cumhurbaşkanlığı seçiminden sonra yeni Hükümet kurulacak. Hükümetin yapacağı ilk iş yeni Anayasa değişikliği mi olacak?" sorusu üzerine Şentop, Anayasa değişikliği için Meclis'te belli bir milletvekili çoğunluğu gerektiğini söyledi. Şentop, "Bunu bugün bu aşamada yapabilmemiz mümkün değil. Muhalefetle beraber yapmaya çalıştık, ancak uzlaşma olmadı. Dolayısıyla, fevkalade gelişmeler sadece bizde değil, muhalefet partilerinin yaklaşımlarında da olmazsa, 2015 seçimlerinden önce zor gözüküyor. Ancak seçimden sonra olabilir" ifadelerini kullandı.
Şentop, "Çok açık söyleyeyim: Her halükarda 2015 seçimlerinin temel motifi yeni Anayasa olacaktır. 2015 seçimlerinden sonra ilk gündem maddesi yeni Anayasa olacaktır, belki de tek gündem maddesi olacaktır" diye konuştu.
Milletvekilliği seçimlerinin erkene alınıp alınmayacağının sorusuna Şentop, "Yok, hayır, erken seçim olmaz. Biz AK Parti olarak seçimlerin zamanında yapılması konusunda kararlılığı olan bir partiyiz. Türkiye tarihinde, 2002'den bu yana seçimler vaktinde yapılıyor. Türkiye'de seçimlerin erkene alınması ile ilgili bir gerekçe ve bunu zorlayacak bir husus da yok. Seçimler vaktinde yapılır, bunun dışında bir düşüncemiz yok" yanıtını verdi.
Mustafa Şentop, muhalefetin, "Başbakan Cumhurbaşkanı seçildiği zaman, Başbakanlık görevi otomatik olarak sona erer" iddiasında bulunduğunun anımsatılması üzerine, Anayasa'nın 101. maddesinde, "Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesiliyor" denildiğini aktardı.
"SEÇİM SONUÇLARININ İLANI İLE MAZBATANIN VERİLMESİ ARASINDA ZAMAN FARKI YOKTU"
AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Şentop, şöyle konuştu:"Cumhurbaşkanlığı ne zaman kesinleşir? Acaba seçim sonuçlarının kesinleşmesini mi anlıyoruz, mazbatanın kendisine verilmesini mi anlıyoruz ya da yemin etmesini mi anlıyoruz. Burada doğru olan zaman, mazbatanın verildiği gündür. Mazbatanın ne zaman verileceği de kanunda belli. İlgili kanunun 21. maddesinde, 'mazbata yeminin yapılacağı oturumda verilir" deniliyor. Yani tutanağın verildiği oturumda yemin yapılır. Yemin ne zaman yapılır? O da kanunda belirlenmiş. 'Mevcut Cumhurbaşkanının görev süresinin sona erdiği son gün yapılır.' Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün görev süresi 28 Ağustos'da sona eriyor. 28 Ağustos'da yemin yapılacak ve o gün mazbata, tutanak verilecek.
Peki seçim sonuçları erken açıklanırsa, seçim sonuçlarının kesinleşmesinden sonra durum ne olur? Süleyman Demirel ve rahmetli Turgut Özal'ın seçimleri örnek olarak söyleniyor. Fakat, burada ciddi bir hata var, o hata da şudur: Her iki Cumhurbaşkanı da Parlamento tarafından seçilmişti. Parlamento'da seçim sonuçlarının alınmasıyla, mazbata ve tutanağın verilmesi arasında bir zaman farkı yoktu. Aynı gün seçim yapılıyor, sonuç ilan edildikten 10 dakika sonra da mazbatayı veriyorlardı. Seçim sonuçlarının ilanı ile mazbatanın verilmesi arasında bir zaman farkı yoktu. Halbuki bu seçimlerde seçim sonuçları muhtemelen ayın 15'i gibi ilan edilecek, fakat mazbata verilemeyecek, istesek de veremeyiz. Mazbata ancak 28'in de verilebiliyor kanun gereği. Mazbatayı YSK vermiyor, hazırlıyor, Meclis'e gönderiyor; mazbata Meclis Başkanı tarafından veriliyor. Dolayısıyla kıyaslama yaparken, birbirine benzeyen durumların kıyaslanması gerekir. Birbirine benzemeyen, farklı olan durumlarla kıyaslama yapmak yanlış olur. O bakımdan bu seçimde Cumhurbaşkanı statüsünü kazanma durumu, Turgut Özal ya da Süleyman Demirel ile kıyaslanmamalıdır, kıyaslanırsa hata olur."
Mustafa Şentop, "Bunu iddia edenler, '15'inde sonuçlar açıklanırsa Cumhurbaşkanı seçilmiş olur' diyor. Seçilmiş ne demek? Cumhurbaşkanı statüsünü kazanmak demek. Peki o zaman 15'inden 28'ine kadar Türkiye'de iki tane Cumhurbaşkanı mı olacak? Abdullah beyin görev süresi 28'ine kadar devam ettiğine göre, Türkiye'de ondan başka bir Cumhurbaşkanı olamayacağına göre, Cumhurbaşkanı statüsünü kazanacak bir başka kişi 28'ine kadar Cumhurbaşkanı olamaz. Dolayısıyla, bu bakımdan seçim sonuçlarının açıklanacağı 15'i makul gözükmüyor" diye konuştu.
Başbakanlığın sona ermesinin, milletvekilliğin sona ermesi ile gerçekleştiğine dikkati çeken Şentop, "(Başbakanlık sona erer) denmiyor, 'milletvekilliği sona erer' deniyor. Milletvekilliği sona erince, Başbakanın milletvekili olması gerektiği için, Başbakanlık da sona eriyor" dedi.
Mustafa Şentop, şunları kaydetti:
"Milletvekilliği niye sona eriyor? Bir başka statü kazanıldığı, iki statüye aynı anda sahip olunamadığı için sona eriyor. Bu statü de Cumhurbaşkanlığı statüsü. Yani milletvekilliği başka bir nedenle sona ermiyor. Milletvekili olan kişinin bir başka statüyü kazanması ve o statü ile milletvekilliğinin birarada olamaması nedeniyle sona eriyor. Başbakanlığın son ermesini ancak Cumhurbaşkanı statüsünün kazanılmasına bağlayabiliriz, bu gerçekleşirse ancak sona erer. Bu bakımdan Başbakanlığın sona ermesinin hukuken ve mantıken en makul tarihi ayın 28'idir. Mazbata verilir, yemin edilir ve o gün itibarı ile siyasi parti ile ilişiği son erer ve milletvekilliği de sona erer."
EN SON HABERLER
- 1 TBMM Başkanı Kurtulmuş, Meksika'daki Atatürk Anıtı'nı ziyaret etti
- 2 CHP'de toplu istifa depremi
- 3 TBMM Genel Kurulunda 4 uluslararası anlaşma kabul edildi
- 4 Bayraktar AKINCI TİHA'dan bir başarı daha: Hareketli ve sabit deniz hedefi atışları tam isabet
- 5 CHP'li Akdoğan'ın Müslümanları hedef alan sözlerine AK Partili Usta'dan tepki: Bu Siyonizm ağzıdır
- 6 Türkiye ile Kuveyt arasında 6 kritik anlaşma birden! Es-Sabah'a Devlet Nişanı tevcih edildi
- 7 SON DAKİKA | Dışişleri'nden İsrail'e Refah uyarısı: Tüm dünyayı etkiler
- 8 Yargıtay’da başkanlık çıkmazı... Seçimlerde 33 tur geride kaldı
- 9 T.C. BAKIRKÖY 1. ASLİYE CEZA MAHKEMESİNDEN
- 10 AK Parti İstanbul Gençlik Kolları ve üniversite öğrencileri Filistin’e destek için yürüdü